Visie, de meest onderschatte leiderschapskwaliteit

Visie is de drijvende kracht achter succes, beschrijft leiderschapsexpert Michael Hyatt. Het vermogen om mogelijkheden voor de toekomst te visualiseren en deze toekomstvisie te delen met anderen onderscheidt leiders van niet-leiders.

Het hebben van een duidelijke, overtuigende visie – en het verkrijgen van buy-in van je team – is essentieel voor effectief leiderschap. Als je niet weet waar je heen gaat, hoe kun je er dan in vredesnaam komen? Maar hoe creëer je die visie? En hoe krijg je anderen aan boord? Dat beschrijft leiderschapsexpert Michael Hyatt in zijn nieuwste boek The Vision Driven Leader. 

Een goede business leader creëert een visie en jaagt deze gepassioneerd na richting voltooiing

Een bekend voorbeeld van een visionaire leider is Kennedy die zei: “Deze natie moet zich inzetten om een ​​man op de maan te laten landen voordat dit decennium voorbij is en hem veilig naar de aarde terug te brengen.” Dit is een van de beroemdste visie-stellingen allertijden. Kennedy’s visie kreeg veel tegenstand, maar hij wist dat wanneer een visie aantrekkelijk genoeg was, mensen er zich volledig voor zouden inzetten. Toen een schoonmaker van Nasa gevraagd werd wat zijn baan was zei hij; “Ik help mee een man op de maan te zetten.”

Leiders versus managers

Een voorbeeld van een leider zonder visie is volgens de auteur George Bush Jr. Want waar stond Bush nou eigenlijk voor als president? Hij was een politiek leider zonder duidelijke identiteit. Hij had grote moeite een duidelijke koers voor het land te bepalen. Mensen zagen hem dan ook vooral als een ja-knikker zonder echte politieke macht. Hij was een manager, geen leider.

Leiders creëren dingen die eerst niet bestonden. Dat doen ze middels een aantrekkelijke visie. Jack Welch, de beroemde voormalig CEO van General Electric werd ooit gevraagd wat hij een goede manager vond. “Ik prefereer de term ‘business leader’”, zei hij. “Een goede business leader creëert een visie en jaagt deze visie gepassioneerd na richting voltooiing”. 

Manager en leiders zijn beide belangrijk, maar verschillend, stelt Hyatt. Leiders creëren visie. Manager executeren visie. Leiders inspireren en motiveren, terwijl managers behouden en beheren. Leiders hebben hun blik gericht op de horizon. Managers richten zich op kortetermijndoelen. Leiders nemen gecalculeerde risico’s. Managers beheersen risico’s. 

Gericht op de toekomst

Een visie is een duidelijk, inspirerend, praktisch en aantrekkelijk beeld van de toekomst van je organisatie. Het moet mensen motiveren, aantrekkelijker zijn dan het heden en de richting aanwijzen voor dagelijkse beslissingen. Wanneer organisaties dit niet hebben, nemen ze genoegen met de status quo. Daar heb je geen leider voor nodig. Een manager volstaat.

Veel leiders zijn onzeker wanneer het gaat om visie. Dus concentreren ze zich op waar ze goed in zijn: strategie en executie. Maar succesvolle leiders als Henry Ford en Steve Jobs wisten dat mensen op zoek zijn naar iets om in te geloven. Dus is er een visie nodig. En de leider die een visie heeft kan zowel talent als financiering aantrekken.   

Eerste stap

Visie is op de toekomst gericht. De kwaliteit van Steve Jobs was dat hij kon visualiseren wat er ontbrak in de wereld en hij richtte zich erop daarin te voorzien. Een visie voortbrengen is daarmee de eerste stap in het creëren van de toekomst. Het houdt ons scherp op mogelijkheden die voorbij kunnen komen. Zonder visie missen we deze kansen hoogstwaarschijnlijk. Het helpt ons ook om ‘nee’ te zeggen tegen alle zaken die ons niet helpen de visie te verwezenlijken.

Deze toekomstgerichtheid is het verschil tussen visie en missie. De missie van een bedrijf verschaft duidelijkheid over de dagelijkse business. Een effectieve mission statement beantwoordt vier vragen voor een bedrijf. Wie zijn we? Wie bedienen we? Welk probleem lossen we op? En welke transformatie maken we mogelijk? De missie beschrijft wat de huidige business is. Visie beschrijft waar het heen gaat. 

Het begint met verlangen

Visie begint met een duidelijk verlangen. Wanneer je niet duidelijk vaststelt wat je wilt, ga je het ook niet bereiken. Om een visie te ontwikkelen moeten leiders de tijd nemen. Je kunt het onmogelijk uitbesteden. Hyatt adviseert leiders om naar een andere plek te gaan, weg van de dagelijkse zaken, en de tijd te nemen om een visiescript te maken.

In dat robuuste document kijk je 3 tot 5 jaar vooruit en bepaal je wat je wilt bereiken op de gebieden: team, producten, sales & marketing en impact. Natuurlijk is dit in de eerste plaats aan de CEO, maar de HR-leider heeft net zo goed antwoorden nodig op deze vragen om succesvol te kunnen zijn. 

In het ontwikkelen van de visie op team zijn de volgende vragen cruciaal:

  • Wat voor soort teamleden wil je aantrekken? 
  • Welke karakteristieken hebben zij gemeen?
  • Wat is hun werkethiek?
  • Wat ga je doen om deze toptalenten aan te trekken? 
  • Waarom zijn potentiële talenten geïnteresseerd in jouw organisatie? 

En met die laatste vraag wordt duidelijk hoe belangrijk een visie is. Wanneer die helder is uit te leggen, en verbonden is aan het dagelijkse reilen en zeilen van je bedrijf, hoe aantrekkelijker het voor professionals is om er onderdeel van uit te maken. De meest cruciale vragen zijn daarmee tot slot: Ben je een manager of een leider? Wat is jouw visie? En hoe ziet de toekomst van jouw organisatie eruit? 

5 Consequenties van een gebrek aan visie
1. Onvoorbereid zijn op de toekomst
2. Meer gemiste kansen
3. Verstrooide prioriteiten
4. Potentiële strategische misstappen
5. Verspilde tijd, talent en middelen
 

 

 

 

The Vision Driven Leader
Baker Publishing Group
ISBN 9780801075278
 

 

 

 

25 november aanstaande gaan wij online in gesprek met Hans Ramaker (Senior Director Learning Innovation & Technology). Hij bespreekt hoe men bij Signify belangrijke bedrijfsuitdagingen kan overwinnen door middel van leren, bijscholing en loopbaanmobiliteit.