Wat levert vertrouwen op?

Vertrouwen geeft ruimte in tijden van verandering. Van een transactionele naar een relationele werkomgeving.

Voorheen werd werk met name gezien als een transactie – een simpele uitwisseling van tijd voor geld. Deze benadering voldoet als mensen op dezelfde wijze zouden werken als machines of robots; ze voltooien hun taak, niet meer en niet minder. In de realiteit ligt dit anders. Mensen brengen een deel van zichzelf mee naar hun werk in de vorm van onder andere creativiteit, initiatief en samenwerking. Het is voor leiders belangrijk te erkennen dat werk meer is dan eenzijdige handelswaar.

De mate waarin mensen hun talenten inzetten ten behoeve van de organisatie wordt bepaald door hoe ze zich behandeld voelen. Bij Best Workplaces, zoals door Great Place to Work benoemd, wordt werk gezien als iets wat je geeft; een mogelijkheid voor medewerkers om een zinvolle bijdrage te leveren.

Lees ook: Vertrouwen als basis voor goed werkgeverschap

Leiders stimuleren medewerkers hiertoe door zelf activiteiten te ondernemen in de vorm van 'giften'. Op een werkplek waar men werk benadert als een interactie van giften tussen mensen, geven mensen meer van zichzelf en worden relaties opgebouwd die het succes van team en de organisatie versterken. Zo onstaat een interactie op de werkplek waarbij een medewerker of manager meer geeft dan wordt verwacht, ten behoeve van de organisatie of de relatie.

Bouwen van vertrouwen kost tijd

Giften opbouwen doen werknemers wanneer medewerkers hemel en aarde beweegt voor een klant, een collega in nood helpt zonder dat dit gevraagd wordt, of met een idee komt om een organisatieproces te verbeteren, dan bouwen zij giften op. Deze acties horen niet bij de functieomschrijving, maar worden vrijwillig gedaan.

Hoe meer iemand geeft n een organisatie, hoe meer vertrouwen wordt opgebouwd. De cultuur van de organisatie bepaalt hoe dit eruit zal zien en zal voelen. Wat wel universeel is, is dat het bouwen van vertrouwen tijd kost. Een bepaalde actie van een leider kan bijdragen aan een gevoel van vertrouwen, bijvoorbeeld transparante en open communicatie, en andere acties kunnen dit gevoel verminderen, zoals het niet nakomen van een belofte. Vertrouwens-reservoir geeft ruimte in tijden van veranderingen Vertrouwen kan groeien en verminderen door acties. De mate van vertrouwen tussen twee personen kun je een ‘vertrouwens-reservoir’ noemen. Door te geven zal het vertrouwens-reservoir tussen twee personen aangevuld worden. Het gevuld houden van dit reservoir kan een organisatie in goede tijden helpen om nog succesvoller te zijn en kan in moeilijke tijden helpen deze te doorstaan. Een vol vertrouwens-reservoir geeft een organisatie meer ruimte om moeilijke beslissingen te nemen zonder dat grote weerstand of onbegrip ontstaat.