Wat verwacht de digital native?
Volgens het onderzoek The Born Digital Effect schatten zakelijk leiders de prioriteiten van jongere professionals niet altijd goed in.
Het gebrek aan begrip begint al bij technologiegebruik, waar grote verschillen te zien zijn tussen Gen Y en Gen Z en hun leidinggevenden. Zo geeft 80% van de digital natives aan gebruik te maken van BYOD-constructies, waarbij ze op hun eigen apparaten werken. Maar slechts 7% van leidinggevenden doet dit ook. Ook gebruikt 78% van de digital natives instant messaging apps zoals WhatsApp, tegenover slechts 16% van de leidinggevenden. En ja, digital natives zetten vaker social media in voor hun werk (64%), maar dat is niet al te veel meer dan de leidinggevenden (53%).
Hoewel sociale media bol staan van digital nomads en influencers die van het mooie leven genieten, zijn digital natives niet op zoek naar vrijblijvendheid. Wat ze vooral willen is stabiliteit en baanzekerheid (80%) – en dan het liefst in een baan die voldoening geeft (84%) en een goede werkrelatie met hun manager (84%).
Aan de andere kant valt een traditionele werkweek niet in de smaak. Ruim een kwart (26%) van de digital natives geeft de voorkeur aan een vierdaagse werkweek. 18% vindt het prima om vijf dagen per week van 9 tot 5 te werken, maar 21% wil graag zelf hun begin- en eindtijden bepalen.
Wordt die vierdaagse werkweek op kantoor doorgebracht? Als het aan leidinggevenden ligt wel, en ze denken dat digital natives het men hen eens zijn. 32% meent dat digital natives fulltime op kantoor willen werken, 44% ziet een hybride model voor zich waarin iedereen overwegend op kantoor werkt. Maar digital natives denken er anders over. 94% wil niet full-time terug naar kantoor. 28% wil volledig thuiswerken, 29% vindt een hybride werkmodel prima – maar dan wel overwegend thuis.
The Born Digital Effect kan hier worden gedownload