Werk verandert wereldwijd sneller dan ooit tevoren
Tegelijk hechten ze aan stabiliteit en doen ze het liefst zinvol werk. Deze vijf overkoepelende thema’s sturen de wereldwijde verandering in onze manier van werken. Hierbij vervult technologie een sleutelrol die overwegend als positief wordt ervaren. Dit blijkt uit “Evolution of Work”, een mondiaal onderzoek naar werktrends van ADP.
Uit dit onderzoek onder hoofdzakelijk kantoorpersoneel blijkt dat werknemers wereldwijd over het algemeen positief gestemd zijn over de meeste werktrends, zowel de trends die zich op dit moment voordoen als toekomstige ontwikkelingen. In de regio Azië-Pacific bijvoorbeeld, waar de bevolking relatief jong is en het aantal banen snel groeit, staan werknemers te popelen om met innovaties aan de slag te gaan.
Latijns-Amerika: economische tegenslagen en langzame groei
Dat geldt met name voor trends die verband houden met meer vrijheid, zoals de mogelijkheid voor werknemers om hun eigen werktijden te bepalen. Ook in Latijns-Amerika staan werknemers open voor nieuwe trends, maar door economische tegenslagen en langzame groei is het daar voor veel mensen niet mogelijk de huidige trends in hetzelfde tempo als elders in de wereld te omarmen.
Hoewel de meeste werknemers in dit onderzoek positief zijn over de toekomst, zijn er ook trends die als negatief worden ervaren. Dat zijn met name de ontwikkelingen die de persoonlijke stabiliteit van werknemers kunnen bedreigen, bijvoorbeeld het verdwijnen van banen door automatisering.
Van alle onderzochte organisaties zijn multinationals, de bedrijven die nog geen twintig jaar bestaan en bedrijven in de regio Azië-Pacific het meest geneigd zich aan te passen aan specifieke werktrends.
Werknemers meer geneigd op de korte termijn te denken
Op de vraag waar werknemers de grootste effecten op hun werk verwachten, gaven de meeste respondenten aan dat de snel veranderende technologie en de globalisering de meeste invloed zullen hebben. Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers meer lange-termijndenkers zijn, een houding die in dit rapport uitgebreid aan de orde komt, terwijl werknemers meer geneigd zijn op de korte termijn te denken.
Het rapport wil inzicht geven in de verschillende gezichtspunten ten aanzien van werktrends en hoe die van invloed zijn op werknemers – van de 'millennials' in Europa tot leidinggevenden in Noord-Amerika. Door inzicht te krijgen in die gezichtspunten zijn bestuurders en HR-afdelingen beter toegerust om het voortouw te nemen als het gaat om werktrends. Het ADP Research Institute voerde het onderzoek uit onder 2000 mensen in 13 landen.