Wervingsproces mag best wat innovatiever

Het wervingsproces mag volgens sollicitanten best wat innovatiever. Maar organisaties krabben zich nog achter de oren.

Welke plaats neemt innovatie in binnen werving en selectie anno 2019? Die vraag probeert wervingsadviesbureau Robert Walters te beantwoorden in een recent onderzoek. Dat vond dit voorjaar plaats onder 1466 sollicitanten en 172 organisaties.

Het onderzoek laat een groot contrast zien tussen organisaties en sollicitanten. Kandidaten geven namelijk een 8 aan het belang van een innovatief sollicitatieproces. Dit terwijl organisaties een 5 geven aan de mate van innovatie binnen hun wervingsproces.

Artificial intelligence

Innovaties binnen recruitment zijn er in vele vormen en soorten. Artificial intelligence (AI) is daar een voorbeeld van. Zo kunnen wervingstools op basis van AI ontvangen sollicitaties scannen op skills, of zelf op zoek gaan naar geschikte kandidaten.

Toch lijken werkgevers en sollicitanten nog wat te aarzelen. Zo is 40 procent van de werkgevers van mening dat dit soort tools het recruitmentproces sneller kunnen maken. Een minderheid van 34 procent denkt dat er betere kandidaten door aangenomen worden.

‘Neutrale’ selectie

De aarzelingen zijn niet helemaal ongegrond. In onze HR-trends voor 2019 berichtten we eerder al dat computers lang niet altijd een ‘neutrale’ selectie maken op basis van cv en vaardigheden.

Ook mag de employee experience niet worden vergeten: 52 procent van de sollicitanten verwacht dat algoritmes binnen werving en selectie zorgen voor een minder persoonlijk sollicitatieproces.

Videosolliciteren

Video kan tijdens sollicitaties op afstand juist wel zorgen voor een persoonlijk tintje. Bijvoorbeeld als sollicitanten vragen beantwoorden en opnemen op video, waarna organisaties die bekijken wanneer het hen uitkomt.

Een aandachtspunt is wel dat 56 procent het opnemen van de video als ongemakkelijk ervaart. Feit is natuurlijk dat een ‘live’ sollicitatiegesprek ook weleens zo ervaren kan worden. Toch zal videosolliciteren niet passen bij elke functie of kandidaat.

Vacatures met video

Andersom kan een recruiter of hiring manager natuurlijk ook voor de camera plaatsnemen. Bijvoorbeeld om korte video’s te maken waarin zij vertellen over de vacature en deze delen op social media.

Speciale apps maken het eenvoudig om een script en logo toe te voegen. Je hoeft dus geen techneut meer te zijn om dit soort filmpjes te maken. Volgens Robert Walters krijgen vacatures met een video op social media achter keer zoveel bezoekers als vacatures met alleen een foto.

Bron: Robert Walters