Zes elementen van goed leiderschap

Nieuwe leiders sturen op basis van vertrouwen. Maar waar moet je op letten als je dat wil doen?

Wie wil slagen als leider, zal moeten investeren in het krijgen van vertrouwen. Zes elementen zijn daarbij cruciaal.

Eergevoel
Vertrouwenswaardige leiders vinden het een eer dat ze leider van een organisatie mogen zijn. Ze zijn dankbaar dat ze gevraagd zijn om (een deel van) de organisatie te leiden en erkennen de verantwoordelijkheid die hierbij hoort. Dit eergevoel is er continu en beïnvloedt hun beslissingen en hoe ze met mensen omgaan.

Over de auteur: Anouk Minnes is project- en marketingmanager bij Great Place to Work.

Actief betrekken van iedereen
Als leider is het belangrijk ervoor te zorgen dat mensen binnen de hele organisatie (dus onafhankelijk van individuele afdelingen of niveaus) met elkaar samenwerken en elkaar weten te vinden en waarderen. Een leider heeft hierin de voorbeeldfunctie. 

Waardeer anderen
Ontwikkel je als leider een voorbeeldrol voor anderen dan is het belangrijk om dit te waarderen, naar de medewerkers/collega's te luisteren en contact met ze te leggen. Bewijs dat een leider vertrouwenswaardig is, zit onder andere in het feit dat collega's en medewerkers die leider als voorbeeld zien. 

Openlijk delen van informatie
Dit helpt medewerkers onderdeel te zijn en invloed uit te kunnen oefenen op wat er speelt in de organisatie. Om waardevol te zijn voor een organisatie is het belangrijk dat medewerkers alle benodigde informatie hebben. Daarnaast stimuleert transparantie het gevoel van vertrouwen. 

Het stimuleren van ontwikkeling
Hierdoor leren en groeien medewerkers en ontdekken en ontwikkelen ze hun talenten op persoonlijk en professioneel vlak. Deze talenten komen de organisatie weer ten goede in de vorm van innovatie, kennis, informatie en contacten. Daarnaast laat het zorg en aandacht voor medewerkers zien, wat vertrouwen vergroot. 

Omgaan met risico's en kansen
Het bekwaam en doordacht afwegen van voor- en nadelen en risico’s bij kansen die zich voordoen en op basis daarvan een beslissing nemen, is een van de belangrijkste dingen die een leider moet doen. Door verschillende scenario’s te overwegen wanneer er een beslissing moet worden genomen, wordt de kans op succes in grote mate verhoogd.

Over de auteur: Anouk Minnes is project- en marketingmanager bij Great Place to Work. Minnes baseert zich in dit artikel op Lyman, A. (2012). The Trusthworthy Leader.