‘AI is allang geen keuze meer’

Organisaties die denken dat de ‘AI-trend’ wel aan hen voorbij gaat, hebben het mis.

‘Ik zie dat bedrijven nog steeds een soort ongeloof hebben wat betreft artificial intelligence: dit is niet voor ons. Maar AI gaat niet verdwijnen. 2018 is the point of no return’. Dat stelde Inmaculada Martinez op 12 juni op Club Talentsoft, het jaarlijkse congres van Talentsoft, leverancier van talentmanagement en learningsoftware.

Misschien dat deze dame u niet per se bekend voorkomt. Maar Martinez is geen onbekende in de wereld van AI. Ze stond in 2000 aan de wieg van de eerste software voor mobiele personalisatie en werd door magazines Fortune en TIME uitgeroepen tot een van de grootste denkers op het gebied van social engagement door technologie.

'Exaschale computing in 2020'

De vraag voor bedrijven is niet: ‘moeten we hier iets mee?’ maar ‘wát moeten we ermee?’, aldus Martinez. ‘En dat gaat sneller dan je denkt, want “geleidelijkheid” is niet meer de snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt.

De volgende stap in AI, zo stelt Martinez, is deep learning. Dat gaat voorbij aan machine learning: het leert machines als het ware ‘biologisch’ na te denken. En in 2020 staat exaschale computing ons te wachten: een rekenkracht van computers die de menselijke schaal ver te boven gaat. Bedrijven gebruiken het nu al om extreem complexe berekeningen mee te maken in de productie van materialen. Bijvoorbeeld in de auto-industrie.

Lees ook: AI: De mogelijkheden voor HR

Goede dingen of geld?

‘De keuze waar organisaties vandaag voor staan is: gaan we AI gebruiken om goede dingen mee te doen, om de wereld een stukje beter te maken? Of gebruiken we het puur competitief om geld mee te verdienen?’ 

De ontwikkelingen afwijzen heeft geen zin, stelt Martinez. ‘Omarm ze. Robots zijn machines. Vergeet niet: ze zijn door de mens gemaakt.’