Driekwart multinationals ziet innovatie komend jaar als topprioriteit

De coronapandemie is de grootste aanjager sinds tijden om fors in te zetten op innovatie en digitalisatie. Dat blijkt uit de nieuwe ranglijst van ’s werelds meest innovatieve bedrijven van Boston Consulting Group.

Digitale bedrijven, farma en medische technologiebedrijven voeren de ranglijst van ’s werelds meest innovatieve bedrijven. De koplopers zijn ook dit jaar niet van hun troon gestoten. Apple, Alphabet, Amazon, Microsoft en Tesla nemen de top 5 in beslag. Grootste stijgers zijn Toyota, dat grote stappen heeft gemaakt met elektrische auto’s en Coca-Cola dat scoort met innovatieve oplossingen om verpakkingen te verminderen en tegelijkertijd duurzamer te maken.

75% van de multinationals beschouwt innovatie komend jaar als een top 3-prioriteit. Dat is 10% meer dan vorig jaar, de grootste toename in 15 jaar sinds het verschijnen van de jaarlijkse BCG-ranglijst. ‘Veel CEO’s zagen in 2020 het jaar van de kanteling. Een jaar waarin investeringen in innovatie en digitaal werden beloond. Een jaar waarin nieuwe producten en diensten binnen weken in plaats van jaren werden geïntroduceerd. Er was geen tijd om eindeloos te vergaderen, met projectgroepen, in een door corona beheerste chaotische markt werd alles op alles gezet om overeind te blijven. En het kon’, zegt stelt Pim Hilbers, managing director en partner bij Boston Consulting Group.

49% van de bedrijven versterkt hoge ambities met evenredig hoge innovatie-uitgaven. Innovatie is een duidelijke strategische prioriteit verankerd in het management. Deze bedrijven hebben een twee keer grotere kans om het beter te doen dan de concurrent. Bij 27% waren de investeringen beneden het peil van de ambitie. Ook was de ambitie inconsistent met het beleid. 24% van de bedrijven legt weinig nadruk op innovatie. ‘Wie niet snel overschakelt, komt op grote achterstand. Nu mensen niet meer naar de winkel, bank of andere dienstverlener kunnen, heeft het fysieke klantcontact plaatsgemaakt voor digitale service. Hoe sneller je dienstverlening, hoe groter je kansen om meer klanten aan te trekken. Al die data die klanten digitaal achterlaten kun je bovendien gebruiken om te analyseren. Als je weet wie je klanten zijn en waarom ze bij je komen met welke wensen, dan kun je daar als bedrijf je strategie op aan passen om nog verder te groeien.’