Bedrijven onderschatten belang van diversiteit voor reputatie 

SER: in diversiteitsbeleid te weinig aandacht voor doorstroom
Afdelingen voor diversiteitsbeleid zijn zelf allesbehalve divers.

Organisaties kunnen een grotere rol spelen in maatschappelijke veranderingen dan ze denken. Ook op het thema diversiteit is een morele rol voor organisaties weggelegd, zo vinden de meeste reputatie-experts van het ReputatiePanel. 

In het laatste onderzoek van Wepublic en Motivaction stonden diversiteit en reputatie centraal. Vooral in grotere organisaties wordt diversiteit als thema vanuit het perspectief van reputatiemanagement gezien. Zestig procent van de respondenten ziet een verband tussen het diversiteitsbeleid en de reputatie van de organisatie. 

Diversiteit wordt veelal bij grote organisaties als onderdeel van reputatiemanagement gezien. In kleinere organisaties (minder dan 500 medewerkers) is dat veel minder het geval. 

In het onderzoek geeft het overgrote deel van de experts aan dat er maar in geringe mate sprake is van diversiteit bij afdelingen die zich bezighouden met reputatiemanagement. Circa de helft van de experts onderschrijft het belang van een diverse communicatieafdeling. 

De experts zien het diversiteitsbeleid vooral tot uiting komen in het HR-beleid. Van het tot uiting brengen van het diversiteitsbeleid worden voorbeelden genoemd als trainingen over onbewuste vooroordelen en aandacht voor diversiteit op de website en in beeldmateriaal.