Beste Elon, het zijn geen tijden voor heilige huisjes - en hybride werken waait niet over

CHRO-hoofdredacteur Toine Al zet vraagtekens bij de oekaze van Tesla-baas Elon Musk tegen hybride werken. Dit zijn nu eenmaal geen tijden voor heilige huisjes. Werkgevers moeten alle mogelijkheden verkennen om noodzakelijke veranderingen vorm te geven. Dit en meer in de nieuwste editie van CHRO Magazine.

“Vanuit huis werken is niet langer acceptabel”, stond in de gelekte e-mail van Elon Musk aan alle directieleden en leidinggevenden binnen Tesla wereldwijd. Op de vraag of het bericht authentiek was, antwoordde de Tesla-baas bevestigend en maakte nog eens glashelder dat hij zero tolerance had voor degenen ‘die het recht opeisen om privileges te behouden die lang als een noodzaak werden beschouwd tijdens de pandemie’, aldus het Amerikaanse nieuwsplatform Fortune.

Hybride werken maakt meer werkgevers nerveus. Volgens arbeidsmarktonderzoeker Geert-Jan Waasdorp omdat het de productiviteit weleens meer zou kunnen ondermijnen dan gedacht. Het SER-advies over hybride werken van 31 maart noemt het ‘geen one size fits all’. Daarover zijn de HR-leiders die ik erover spreek het in elk geval eens.


Lees hier de complete editie van CHRO Magazine 2-2022

Heel veel hete hangijzers op de HR-agenda

In die orde van grootte hebben zij nog meer hete hangijzers op hun bordje. Denk aan de gestaag groeiende lijsten met onvervulde vacatures. Neem het schrikbarend hoge ziekteverzuim onder werknemers: in het eerste kwartaal maar liefst 6,3 procent, het hoogste dat CBS ooit heeft gemeten. Verder is er de digitale transformatie van zo ongeveer elk denkbaar proces in de samenleving, het bedrijfsleven, de overheid, de zorg, het onderwijs, enzovoort.

Ook sijpelen de steeds hardnekkiger crises waar de overheid voor staat – de pandemie, de vastlopende arbeidsmarkt, de hoge inflatie, geopolitieke spanningen, de klimaatcrisis, maatschappelijke ongelijkheid – door naar de HR-agenda.

Veranderen van manier van werken en denken

Jeroen Veldstra, CHRO van PostNL, vertelt dat innovatie binnen PostNL grotendeels synoniem is aan digitalisering. PostNL moet wendbaarder worden om te kunnen versnellen en bijtijds in te spelen op veranderingen in de omgeving. Dat geldt ook voor Royal HaskoningDHV, aldus CHRO Meike Salvadó. ‘Enhancing society together’ is de purpose van het advies- en ingenieursbureau. Maar zonder cultuurverandering kan de organisatie volgens Salvadó geen slimme innovatieve oplossingen blijven bieden.

Bij schoonmaakbedrijf GOM is het ziekteverzuim de achilleshiel. HR-directeur Marjolein Reijs vertelt dat GOM te maken heeft met een sterk vergrijzend werknemersbestand, ook omdat de instroom van jongeren beperkt is. Uit een analyse bleek dat een effectieve preventie van verzuim in de hele verzuimketen vraagt om een verandering in gedrag.
Oplossingen voor hete hangijzers bereik je met – vaak grondige – veranderingen in de manier van werken en denken. Dat betekent afscheid nemen van oud denken, open staan voor nieuw denken.

Alle mogelijkheden verkennen 

Dat dat niet vanzelf gaat, weet ook Tesla-baas Musk. Sinds de introductie van de eerste Tesla in 2008 had hij bijna 14 jaar nodig om de Duitse auto-industrie met de Gigafactory Berlin-Brandenburg op eigen terrein te laten zien dat auto’s bouwen slimmer, duurzamer en conceptueel totaal anders kan. En dan zou hybride werken zelfs voor visionair Musk een brug te ver zijn? Terwijl dit toch allesbehalve tijden zijn om aan heilige huisjes vast te houden, maar om juist alle mogelijkheden te verkennen om de noodzakelijke veranderingen vorm te geven. Gelukkig is er deze nieuwe editie van CHRO Magazine om daar weer de nodige inspiratie voor te geven.

Geen tijden voor heilige huisjes

TOINE AL, HOOFDREDACTEUR CHRO MAGAZINE