Hier vindt u ondernemend talent
Veel CHRO’s zitten met de handen in het haar. Want de spanning op de arbeidsmarkt loopt nog steeds op. Waar vindt u nog de talenten die nodig zijn voor de groei van uw organisatie?
De kans is groot dat u vaker over de grens zult kijken. Of dat u de onbenutte kwaliteiten zult aanboren van groepen die nu vaak aan de kant staan, zoals arbeidsbeperkten, ouderen of vluchtelingen.
Ondernemend talent
Bent u van plan om internationaal te werven? Dan weet u waar u kunt beginnen te zoeken dankzij de Global Talent Competitiveness Index (GTCI) van business school INSEAD.
Het landenlijstje focust dit jaar op ondernemend talent. Volgens het rapport (pdf) combineert dit talent ‘de creativiteit, innovatie, flexibiliteit, risicobereidheid, energie en het aanpassingsvermogen’ die nodig zijn in ‘een wereld die voortdurend in beweging is’.
Belangrijkste broedplaatsen
Het rapport geeft een top 20 met de belangrijkste broedplaatsen van ondernemend talent:
- Zwitserland
- Singapore
- Verenigde Staten
- Noorwegen
- Denemarken
- Finland
- Zweden
- Nederland
- Verenigd Koninkrijk
- Luxemburg
- Nieuw-Zeeland
- Australië
- IJsland
- Duitsland
- Canada
- Ierland
- België
- Oostenrijk
- Verenigde Arabische Emiraten
- Israël
De rangschikking is gebaseerd op drie pilaren, namelijk het aantrekken, ontwikkelen en vasthouden van talent. Daarbij gaat het bij het aantrekken van talent niet alleen om de migratie van hoogopgeleide kenniswerkers. Ook wordt gekeken naar het slechten van barrières voor bijvoorbeeld vrouwen en ouderen.
Hoger inkomensniveau
De samenstellers van het rapport merken op dat een hoge score samenvalt met een hoger inkomensniveau. Economieën met hogere inkomens hebben namelijk meer ruimte om te investeren in levenslang leren, het verbeteren van vaardigheden en het aantrekken en vasthouden van wereldwijd talent.
Het land dat het beste scoort in de categorie van landen met middelhoge inkomens is Maleisië (27e plaats). In de categorie van landen met lage inkomens is dat Rwanda (73e plaats).
Bron: INSEAD