Lancering technologie startup Noon voor data-gedreven verbetering van welzijn medewerkers

Lancering technologie startup Noon voor data-gedreven verbetering van welzijn medewerkers
De technologie startup biedt werkgevers een platform om het welzijn van medewerkers op een wetenschappelijk onderbouwde manier te ondersteunen. De technologie maakt het visualiseren van de mentale staat van medewerkers een vast onderdeel van de dag, waarbij data-gedreven inzichten en aanbevelingen een leidraad bieden voor effectieve verbetering.

10 organisaties, waaronder Polarsteps, vandeBron en Pinch zijn betrokken bij het testen van het platform.

35% van de wereldwijde beroepsbevolking worstelt met psychische problemen die rechtstreeks verband houden met chronische stress. Dit maakt de omgang met stress en het voorkomen van psychische problemen bij medewerkers voor leidinggevenden anno 2023 een grote uitdaging.

Specifiek geldt dit voor start- en scale-ups in de technologiesector. Onderzoek toont aan dat Millenials en Gen Z’ers – die het grootste percentage van werknemers vormen bij deze bedrijven – de hoogste mate van stress ervaren door de drang om zich te bewijzen. Dit leidt tot vaste patronen van overwerken, wat ten koste gaat van hun rust en leidt tot isolatie en ontkoppeling van hun collega’s. Deze factoren leiden tot een afname van het algehele welzijn van de individu, wat voor bedrijven terug te zien is in een vermindering van productiviteit en een hoger personeelsverloop.

Waar een tool voor bedrijven om mentale problemen – zoals stress bij medewerkers – op effectieve wijze bij de kern aan te pakken tot op heden ontbrak, ontwikkelde Hendrik-Jan Griffioen en Saul Johnson Noon: een wetenschappelijk onderbouwd platform voor een gezamenlijke en duurzame benadering van geestelijke gezondheid op de werkvloer.

“Bestaande welzijnsbenefits die door werkgevers worden geboden, zoals initiatieven op het gebied van lichaamsbeweging, kunnen wel degelijk bijdragen aan een beter welzijn, maar dienen als pleister op de wond. Er wordt niet inzichtelijk gemaakt waar mentale problemen, zoals stress, vandaan komen. Daarmee blijft ook de oplossing uit. Met Noon wordt dit inzicht gegeven, voor werkgever en -nemer, en worden welzijnsactiviteiten een vast onderdeel van de dagelijkse routine”, aldus Hendrik-Jan Griffioen, CEO van Noon.

Data-gedreven inzicht in de kern van het probleem

De technologie van Noon is samen met gezondheidsprofessionals, leidinggevenden en medewerkers ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek van Berkeley University.

Hierin wordt aangetoond dat het lokaliseren van de stressbron de meest effectieve wijze blijkt om mentale problemen tegen te gaan. De technologie, die naadloos geïntegreerd kan worden in het populaire communicatieplatform Slack, helpt bedrijven om een unieke welzijnsstrategie te ontwerpen, waarmee het welzijn van werknemers doorlopend in kaart wordt gebracht.

Zo kunnen bijvoorbeeld dagelijkse check-ins worden gedaan bij medewerkers op het gebied van productiviteit, werkdruk, controle, werksfeer en de energieniveaus. Hiermee wordt inzicht verschaft in veranderingen en trends en wordt het mogelijk om de bron hiervan aan te wijzen.

Middels een dashboard wordt de data inzichtelijk gemaakt voor de leidinggevenden en hun teams, waardoor zij in staat zijn om interventies op maat vorm te geven, zoals het geven van sturing om feedback op de juiste manier te interpreteren. Daarnaast kunnen zij de gekozen strategie continu testen en verbeteren, aan de hand van agile- en growth principes. Naast team inzichten krijgen individuele medewerkers toegang tot een overzicht van hun persoonlijke trends en ontvangen zij gepersonaliseerde aanbevelingen ten behoeve van hun welzijn, bijvoorbeeld om hun grenzen beter aan te leren geven. Op deze wijze wordt gewerkt aan een consistente balans voor medewerkers tussen hun gezondheid en productiviteit.

Noon is een bedrijf dat is ontwikkeld in samenwerking met Builders Studio, een Rotterdamse startup studio waarin innovatieve business ideeën, financiering, ondernemers en operationeel support samen worden gebracht voor de ontwikkeling van vernieuwende SaaS (Software-as-a-Service) oplossingen voor de toekomst van wonen en werken.

Gerelateerde artikelen