‘LeasePlan staat voor een totale digitale transformatie’

De wil om te leren zal bepalend zijn, wil het internationale LeasePlan erin slagen wereldwijd volledig te transformeren naar een digitaal platform.

De wereldmarktleider in wagenparkbeheer, opgericht in 1963, is begonnen aan de meest ingrijpende metamorfose uit zijn bestaan. Alle diensten en interne en externe processen zullen straks volledig digitaal zijn. Tjahny Bercx, sinds 2017 CHRO van LeasePlan, wil iedereen meenemen op deze reis, de medewerkers voorop. 
 
Hij ontvangt zijn bezoek in het nagenoeg verlaten hoofdkantoor van LeasePlan aan de Amsterdamse Zuidas. Het is de eerste dag dat heel Nederland thuiswerkt vanwege de coronacrisis, her en der staan flesjes handgel, hygiënevoorschriften sieren de wand. De ontvangst is er niet minder hartelijk om. 

Je wil om te leren bepaalt uiteindelijk je relevantie

Wel is de tijd beperkt, want Bercx heeft aansluitend een corona-bijeenkomst met de voltallige board. Daar wordt de aanpak besproken die de organisatie de komende tijd gaat uitrollen binnen de multinational. Geen sinecure met vestigingen in meer dan 30 landen over de hele wereld.

Toekomstplannen continu bijstellen

Ruim voordat de meeste luchthavens dicht gingen, reisde het LeasePlan-team, inclusief leden van de OR, nog af naar Silicon Valley om kennis te maken met de allerlaatste ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en AI. Bercx is ervan overtuigd dat dit de enige manier is om iedereen vanaf dag 1 aangehaakt te houden: “Als we dat niet doen bij de transformatie die we gaan doormaken, ga je het als organisatie niet redden. 
 
De ontwikkelingen gaan zo snel dat zelfs de toekomstplannen die je maakt continu zult moeten bijstellen. Dat is niet erg, dat is de realiteit. Zolang je dat maar accepteert, geef je jezelf de kans om te wennen aan de nieuwe situatie en kun je de regels van het spel onder de knie te krijgen.”


Foto: Claire Bontje 

Toch zul je telkens weer mensen nodig hebben om ook robotisering en AI te sturen en te begeleiden

Om relevant te blijven zal de organisatie wereldwijd moeten leren en met de organisatie ook alle medewerkers. Je wil om te leren bepaalt uiteindelijk of je op termijn relevant blijft voor de klant. Bercx: “Al onze processtappen zijn te digitaliseren en te robotiseren. Om relevant te blijven, zullen we daarin zelf het initiatief moeten nemen.”
 
In Silicon Valley liet het gezelschap zich in een reeks presentaties van AI-specialisten bijpraten. Over wat er allemaal op ons af gaat komen, de triljoenen die de komende jaren geïnvesteerd gaan worden. Bercx noemt het schokkend om te zien wat AI allemaal kan. “Dat gaat voor een enorme disruptie zorgen. Toch zul je telkens weer mensen nodig hebben om ook de robotisering en AI te sturen en te begeleiden.”

Examens afleggen op een marineschip

Tjahny Bercx, opgeleid als psycholoog en 17 jaar als marineofficier werkzaam geweest in een reeks van functies en varende plaatsingen, weet uit eigen ervaring wat het betekent om relevant te blijven door te blijven leren. 
 
“Mijn hele leven heb ik mezelf ontwikkeld. Na de mavo ging ik bij de marine werken, haalde daar in mijn diensttijd mijn havo-diploma en ging daarna doorstuderen aan de OU (Open UniversIteit).” Zijn examens legt hij aan boord af tijdens het varen, in aanwezigheid van een officier, waarna de examenantwoorden in een verzegelde envelop naar de wal gaan.

Zo’n diepgaand proces van veranderen maakt je weer tot kind

Na zijn marinetijd werkt Bercx een aantal jaren bij Barings Bank in Londen tot hij wordt gehunt voor een HR-functie bij KLM. Tijdens die KLM-tijd rondde hij zijn MBA-opleiding af en zette hij zijn eerste schreden op het auteurspad. Hij publiceert boeken over HR-thema’s zoals outsourcing, mediation en het belang van diversiteitsbeleid voor grote bedrijven. 

In 2005 komt hij bij LeasePlan in dienst als HR-directeur Compliance & Legal, om vervolgens CEO te worden van de LeasePlan-vestiging in Brazilië. Daarna zet hij die functie voort bij LeasePlan in Mexico om in 2017 terug te keren naar het hoofdkantoor in Nederland. Behalve zijn functie bij LeasePlan vervult hij de rol van lid van de Raad van Commissarissen bij Prorail.

Ongelooflijk goed HR-team

Bij alles wat Bercx doet staat de mens altijd centraal, ook in zijn rol als CHRO. “Medewerkers zijn heel belangrijk. Mijn succes is altijd afhankelijk geweest van de mensen om mij heen. Daarmee kun je de wereld veroveren. Daar heb ik mijn eigen succes aan te danken. Hier heb ik ook weer een ongelooflijk goed HR-team. Ik hoef alleen de grote lijnen uit te zetten; zij hebben aan half woord genoeg.”
 
Het proces van continu jezelf blijven ontwikkelen vraagt de nodige opoffering en een ijzeren discipline, weet de CHRO: “Het vereist dat je anders omgaat met je sociale activiteiten, dat je goed de balans weet te houden. Dat je sport hier en daar en je thuissituatie niet veronachtzaamt, want 70 tot 80 procent van je leven is werk.”

De trip naar Silicon Valley was ook een eye-opener voor de OR-vertegenwoordiging. Supergaaf!

Toen Bercx uit Mexico terugkwam in 2017 had hij geen flauw idee dat er zo’n ommezwaai aan kwam. Hij dacht dat hij met al zijn ervaring uit de afgelopen dertig jaar puur op zijn senioriteit kon sturen. “Maar het gaat hier om een traject waarvan niemand weet hoe het precies gaat lopen. We hebben slechts de Poolster aan de hemel als baken. 
 
“Hoe we het einddoel gaan bereiken, moeten we zelf uitvinden, al zijn we dagen lang bijgepraat door wetenschappers en consultants. Zo’n diepgaand proces van veranderen maakt je weer tot kind. Je moet alles weer leren om opnieuw volwassen te kunnen worden. Dat kind zijn is wat we allemaal gemeen hebben bij de digitale transformatie. Werkelijk een prachtig proces.”

Mentale verandering

Mindset change is waar het omgaat. Dat was de reden om ook de OR mee te nemen op de excursie naar Silicon Valley. Zij moeten letterlijk en figuurlijk dezelfde reis mee maken. Zonder die mentale verandering ga je krampachtig iets zitten beschermen, zegt Bercx. “Deze trip was ook een eye-opener voor de OR-vertegenwoordiging. Supergaaf!”
 
Dit is een verkorte versie van het complete artikel over de transformatie van LeasePlan, dat na de zomer verschijnt in CHRO Magazine nummer 1, 2020. Tjahny Bercx schrijft dit jaar een reeks columns waarin hij met de CHRO Community deelt hoe hij de ontwikkelingen bij LeasePlan beleeft en wat hem opvalt.