Maartje Vos, VP HR DHL eCommerce Benelux: “Met onze ambities hebben wij nóg slimmere processen nodig”

DHL is een van de grootste werkgevers ter wereld met in de Benelux zo’n 13.000 medewerkers. In de strijd om het behoud van marktleiderschap speelt steeds schaarser talent een sleutelrol. Het beproefde concept van DHL: continu investeren in topwerkgeverschap, volgens een wereldwijde aanpak.

Door: Toine Al en Ruud Coumans  Beeld: Ton Zonneveld

“In de afgelopen 25 jaar is het enorm veranderd hoe je met mensen omgaat. Medewerkers zijn een kostbaar goed geworden; ze moeten echt voor je willen kiezen als bedrijf”, zegt Maartje Vos, VP HR DHL eCommerce Benelux. In de eerste aflevering van een nieuw seizoen van de HR Podcast over innovatie en leiderschap in HR, spreken Toine Al en Ruud Coumans met haar.

“Toen ik startte, was het pakketje key; nu staat de mens centraal: de gelukkige medewerker”

De pakketmarkt zit de afgelopen jaren sterk in de lift. Daarvan profiteren met name de grote pakketbezorgers, zoals DHL. De pakketdienst van DHL is met meer dan 13.000 medewerkers in de Benelux goed voor dagelijks ruim 1 miljoen pakketten. Van de Nederlandse markt dekken marktleider PostNL en DHL samen ongeveer 90 procent, waarbij DHL de marktleider inmiddels dicht genaderd is. Om dat marktleiderschap te bereiken heeft Vos één duidelijke boodschap: “Zonder topwerkgeverschap geen marktleiderschap.”

Daarbij speelt de Top Employer certificering nadrukkelijk een rol. En niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Welke inspanningen dit van de DHL-organisatie vergt, weet Vos als geen ander. Haar HR-loopbaan bij DHL omspant inmiddels 27 jaar, de afgelopen 11 jaar in directiefuncties. Haar LinkedIn-profiel schetst haar als een ‘leider en aanjager van de HR- en de geïntegreerde businessagenda binnen een organisatie, met een sterke persoonlijke drive, humor’ en als een sociaal mens.

Zij voelt zich thuis bij het van oorsprong Amerikaanse DHL (opgericht in San Francisco, 1969), sinds 2002 een internationale dochteronderneming van Deutsche Post DHL, samen wereldwijd goed voor meer dan een half miljoen medewerkers. Het is daarmee een van de grootste werkgevers ter wereld. En een vertrouwde, household name tot in de uithoeken van de planeet als wereldwijd marktleider in internationale expresbezorging en logistiek.

Wat maakt DHL nu zo aantrekkelijk voor zo’n lange loopbaan in de HR-functie?

“Dat heeft toch echt wel te maken met de logistiek, die heeft me vanaf het begin gegrepen. Je maakt onderdeel uit van de economie. Als je de krant leest, zie je dat logistiek altijd een impact heeft. Je kunt ook zaken relateren in de maatschappij en de economie en de politieke omgeving.

Wat er gebeurt, heeft ook altijd een effect in de logistiek. En als je daarbinnen dan kijkt naar HR, dan vind ik het vooral aantrekkelijk om mensen centraal te stellen, te helpen, support te bieden om ze te ontwikkelen. Dit is heel belangrijk, zeker in deze tijd, want er zijn steeds minder mensen beschikbaar in het werkende veld.”

“Je moet altijd nog een cultuurslag en een nationale vertaalslag maken”

Heb je zien veranderen hoe belangrijk medewerkers zijn?

“Toen ik bij DHL startte, was het pakketje key. In de 27 jaar daarna is de mens centraal komen te staan: de gelukkige medewerker. Die ontwikkeling heeft me gegrepen, daarom werk ik nog elke dag met veel plezier bij dit bedrijf.”

 Je houdt ervan om nieuwe HR-tactieken te ontwikkelen. Kun je een voorbeeld noemen waarmee je een verschil hebt kunnen maken?

“Een goed voorbeeld is de Career Marketplace, een online platform waar medewerkers een individueel ontwikkeltraject kunnen uitstippelen. Twee, drie jaar geleden heb ik samen met een paar collega’s in een werkgroep onderzocht: hoe kunnen we in de toekomst medewerkers meer de kans geven om zichzelf te blijven ontwikkelen tijdens de loopbaan, en niet alleen stil te staan bij opleidingen die ze al hebben afgerond?

Hoe kun je mensen die vaardigheden laten blijven ontwikkelen, zodat ze zien wat er nodig is voor de klant? Daar hebben we nu een Career Marketplace voor ontwikkeld en die gaat in april live. Dat heb ik dus mee uitgedacht en mee uitgewerkt. Ik denk dat dit in Nederland bij uitstek zal kunnen werken.”

DHL opereert wereldwijd. Worden er specifieke eisen gesteld aan het HR-beleid in de Benelux?

“We hebben één mondiale HR-board, waar je dagelijks contact mee kunt hebben. DHL is een platte organisatie met één heel groot kader waar we allemaal aan werken. Alle business units hebben een aantal uitgangspunten waaraan we vanuit HR onze bijdrage willen leveren. Daarnaast hebben we gemeenschappelijke tools rondom opleiding, ontwikkeling, e-learning, cultuur, diversiteit en leiderschap. Als ik een collega in Amerika spreek of in Australië, dan hebben we beiden hetzelfde plaatje voor ogen van waar we naartoe werken.”

“Wij Nederlanders hebben best wel iets unieks: we willen graag meepraten en meedenken.”

Maar er zullen toch wel nationale accentverschillen zijn?

“Wel meer dan accentverschillen: je moet inderdaad altijd nog een cultuurslag en een nationale vertaalslag maken. Wij hebben nu eenmaal in Nederland een andere arbeidsmarkt, andere wetten en regelgeving en een andere inborst dan in Tanzania of Australië. Je moet dat ook uitspreken. Als voorbeeld noemde ik net de pilot Career Marketplace. Zo’n platform ontwikkelen, dat doen wij als Nederlanders zelf. In dat opzicht hebben we best wel iets unieks: we willen graag aan de voorkant bezig zijn en daar ook meepraten en meedenken. Daardoor worden wij binnen DHL ook vaak gekozen als een pilotland.”

Jullie kiezen in Nederland soms voor een net iets andere aanpak?

“Ja. Zo nemen wij onze medewerkers bewust mee in onze strategie. Dit omdat we de overtuiging hebben dat we met betrokken medewerkers de drempel laag houden om te verzuimen. Door medewerkers inzicht te geven in welke rol zij zelf hebben om onze doelstellingen te halen. Dat inzicht geeft een verbinding met onze strategie en de dagelijkse doelstellingen die we realiseren.

“Je kunt niet meer alleen denken in aantallen banen en mensen; je zult het slimmer moeten doen”

Zo hebben we ook in 2023 het programma In gesprek opgefrist met betrekking tot communicatie, trainingen en een protocol. We hebben met onze medewerkers en leidinggevenden stilgestaan bij verzuim en vooral het gedrag dat hieraan gekoppeld is. En inzicht gegeven in wat het doet met teams en bovendien met jezelf. Al met al heeft deze aandacht ertoe geleid dat ons verzuim laag is, namelijk 4,7 procent.”

DHL profileert zich niet alleen in Nederland als Top Employer, maar in 48 landen wereldwijd. Waarom is dat zo belangrijk voor jullie?

“Dat heeft alles te maken met die standaardisatie die ons voor ogen staat. We willen wereldwijd naar datzelfde HR-plaatje toe. Om te kunnen bewijzen dat we wereldwijd overal hetzelfde doen, kan een instituut als Top Employer ons helpen, omdat dat wereldwijd hetzelfde merk is. Onafhankelijke certificering helpt ons om als bedrijf herkend te worden. Daar komt bij dat alle afdelingen eraan bijdragen om dat certificaat te halen. Dat vind ik het mooie van het Top Employer-concept: het werkt ook intern als een HR-instrument. Alle afdelingen en leidinggevenden hebben de verantwoordelijkheid om dat mee op te pakken. Je doet dit absoluut samen.”

Lees het complete interview met Maartje Vos in de komende editie van CHRO Magazine (verschijningsdatum 17 april aanstaande) of beluister de podcast.

 

Maartje Vos (1970) woont samen met Marc en twee thuiswonende kinderen van 16 en 17 jaar. Dagelijkse hobby’s zijn bewegen in de buitenlucht, lezen, luisteren naar een podcast of muziek en allerlei sporten kijken. Bij meer vrije tijd is zij graag in de tuin, natuur, stad of musea te vinden en reist zij graag om andere culturen te ontdekken.

Maartje Vos is sinds 1997 werkzaam bij DHL in verschillende HR-functies en binnen verschillende business units, zoals DHL Global Forwarding en DHL Supply Chain. Sinds november 2016 is zij werkzaam bij DHL eCommerce in de rol van VP HR DHL eCommerce. Haar opleidingsrichtingen zijn Human Resource Management en Commerciële Economie.