Mondiaal grote verschillen mening hybride werk leiding-gevenden: Azië wil er vanaf, de VS juist niet

Hybride werken maakt sinds de coronacrisis over de hele wereld een opmars door. Maar het is niet overal ter wereld even geliefd onder werkgevers, zo blijkt uit onderzoek van business school INSEAD.

Sinds de coronacrisis voorbij is, willen veel bedrijven over de hele wereld dat hun werknemers vaker op kantoor komen werken. Maar hoe graag ze hun werknemers op kantoor hebben, verschilt per continent. Dat melden hoogleraren organisatieleer Mark Mortensen en Henrik Bresman van business school INSEAD in een artikel op de site van de Harvard Business Review.

Hun artikel is gebaseerd op een onderzoek onder 651 managers uit 50 landen in EMEA (Europe, Middle East, and Africa, 61 procent), APAC (Azië en diverse landen rond de Stille Oceaan, 24% procent) en Noord- en Zuid-Amerika (15 procent)

Volgens Mortensen en Bresman is de wens om mensen terug te krijgen naar het fysieke kantoor – over het algemeen groter in de APAC-landen dan in EMEA en Noord- en Zuid-Amerika. Ook blijkt uit het onderzoek dat in Azië het merendeel van de medewerkers inmiddels is teruggekeerd naar kantoor. In de VS zijn de ‘return-to-office’-niveaus het laagste. Europa bevindt zich tussen deze twee uitersten.

Opvattingen over productiviteit verschillen

Hoe komt dit? Een mogelijke verklaring is dat de opvattingen over productiviteit bij het werken op afstand uiteenlopen. Het percentage mensen in Noord- en Zuid-Amerika dat productiviteit bij werken op afstand als een 5 op een schaal van 1 tot 5 beoordeelde (50 procent) was bijna twee keer zo hoog als in de rest van de wereld (26 procent).

Respondenten uit EMEA en APAC waren bezorgder dat ze door werken op afstand het sociale contact met collega’s moesten missen dan respondenten uit Noord- en Zuid-Amerika (86 procent versus 78 procent). Ook waren er verschillen in de ideale mix van dagen op kantoor en thuis: Amerika wilde gemiddeld het meest thuiswerken (3,7 van de 5 dagen), gevolgd door EMEA (3,4/5) en APAC (2,9/5).

Overigens bleek onlangs dat steeds meer techgiganten in de VS terug willen naar vaste kantoordagen.

Vijf stappen voor ontwerp hybride werkplek

De auteurs geven vijf stappen om een hybride werkbeleid te ontwerpen voor bedrijven die internationaal opereren. De stappen zijn:

  1. Bepaal waarom je hybride werken aanbiedt en of die reden voor elke locatie identiek is. Denk na over je doelen op het gebied van productiviteit, retentie en sociale cohesie.
  2. Vraag je medewerkers wat zij willen (lokaal). Verzamel data in belangrijke locaties en vergelijk ze. Let op waar je eigen aannames afwijken van die van je medewerkers.
  3. Bied gedifferentieerde hybride opties aan. Stel geen uniform mondiaal beleid op, maar stem je aanbod af op de (contextafhankelijke) behoeften. Zoek naar patronen van gelijksoortige behoeften voor groepen van locaties.
  4. Wees transparant en houd rekening met elkaar. Leg uit hoe je beleid verschilt per regio en waarom. Gebruik je data om je argumenten te ondersteunen.
  5. Blijf alert. Het hybride landschap verandert voortdurend door economische, sociale en gezondheidsfactoren. Evalueer je beleid regelmatig om te zorgen dat het nog steeds geschikt is.