Weinig werknemers voelen zich gestimuleerd om te leren

71% van de Nederlandse HR-professionals is overtuigd dat leidinggevenden hun medewerkers actief stimuleren om zich te ontwikkelen, terwijl slechts 31% van de leidinggevenden en 32% van de medewerkers dat ook zo ervaren.

Dat blijkt uit de Studytube L&D Monitor 2021, een onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van leerplatform Studytube. In het algemeen hebben HR-afdelingen een rooskleurig beeld van de interne leercultuur, maar in de praktijk ontbreekt een duidelijke rolverdeling, waardoor niemand écht de regie in handen neemt en het leerproces hapert. Het is niet altijd duidelijk wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van leerbeleid is: een op de vijf medewerkers (21%) geeft aan dit niet te weten. Volgens de Studytube L&D Monitor 2021 beschouwt 34% van de HR-professionals dat als hún taak, terwijl bijna hetzelfde aantal leidinggevenden (33%) die rol opeist. Eén vijfde van de medewerkers (21%) vindt dat dan weer een opdracht voor HR.

Geen consencus

Een belangrijk deel van die executie is de regie over het leer- en ontwikkelproces van de werknemers. Ook wat dat betreft bestaat er geen consensus over de vraag wie er in de regisseursstoel moet zitten. Bijna één derde van de ondervraagde HR-professionals reserveert dat plekje voor het middenkader (30%), en 31% van de leidinggevenden is het daarmee eens. Die eensgezindheid contrasteert scherp met het standpunt van de medewerkers, waar liefst 28% die regie zélf in handen wil nemen; 17% moet het antwoord schuldig blijven.

Diverse cijfers tonen aan dat HR-professionals een positiever beeld hebben van de interne leercultuur dan hun collega’s in andere lagen van het bedrijf. Zo stelt 61% van de HR-professionals dat Learning & Development een vast onderdeel is van de beoordelingscyclus (bijvoorbeeld in functioneringsgesprekken), tegenover 48% van de leidinggevenden en 40% van de medewerkers.

Leerplan niet zo ervaren

Daarnaast zegt 57% van de HR-verantwoordelijken dat het middenkader concrete leerdoelen heeft voor de medewerkers, maar bij de leidinggevenden en medewerkers delen respectievelijk 50% en 32% die mening. Ook over het verband tussen performance evaluatie en het opstellen van leerplannen lopen de meningen uiteen: een identieke hoeveelheid HR-verantwoordelijken en leidinggevenden (beiden 53%) verklaart dat evaluaties worden verwerkt in het leerplan, terwijl slechts 40% van de medewerkers dat zo ervaart.

Het niet behalen van een leerdoel heeft zelden ingrijpende gevolgen heeft voor de medewerker in kwestie; een minderheid van de HR-professionals (28%) en leidinggevenden (16%) geeft aan dat medewerkers op die manier bijvoorbeeld bonussen of promoties missen. Bij de medewerkers is een vijfde (21%) zich niet bewust van eventuele consequenties.

 
De Studytube Learning & Development Monitor 2021 is de jongste editie van een jaarlijks marktonderzoek onder professionals (N=1000 in HR, afdelingsmanagers en medewerkers) dat wordt uitgevoerd door Motivaction/Sparkey in opdracht van leerplatform Studytube.