De transitie naar duurzame energie legt een enorme druk op netbeheerder Enexis. Zonder snelheid en wendbaarheid redt het netwerkbedrijf het niet. Maar: "Wij kiezen voor snelheid die het gevolg is van een vertraging - een stap terugdoen en nadenken", zegt Paul-Peter Feld, CHRO van Enexis.
Zelfsturing invoeren vraagt om gedragsverandering. Ook van HR zelf. Wat zegt de wetenschap hierover?
Een langdurig stabiele concentratie is een mythe en langdurig zitten is ongezond. Zo zorgt u voor gedragsverandering.
Bedrijfssystemen voldoen vaak niet aan de verwachtingen van digitale leiders. Ze zijn vooral niet future proof.
Employee experience is geen HR-topic, maar een verantwoordelijkheid van de hele organisatie. Wat zegt de wetenschap over de employee experience?
Hoe kunnen organisaties hun aanvoer van kandidaten voor leidinggevende rollen verdubbelen én verbeteren? Meer vrouwen zijn de oplossing.
Om impact te maken moet HR zich meer focussen op digitalisering en data. Maar HR moet deze feiten en cijfers wel écht durven gebruiken.
Zelfstandigen aan je organisatie binden is niet makkelijk. Wel als je weet wat zij wensen van een team en hun leider.
Als medewerkers niet goed weten wat ze moeten doen, leidt dat tot veel onnodige stress. Hoe kunt u dat voorkomen?
HR-technologie kan nog een flinke stoot gebruiksvriendelijkheid gebruiken. Maar kan HR dat wel bieden?
Metrics hebben we wel onder controle. Maar van cruciale HR-zaken als recruitment, learning of consultancy weten we het effect amper.
Investeringen in HR-tech zijn groot. Of ze ook overeenkomen met de ambities van de organisatie, dat is de vraag.
De budgetten voor HR-technologie blijven groeien. Massale investeringen in de employee experience blijven echter uit.
HR moet ervoor zorgen dat de organisatie de juiste competenties in huis heeft. Maar aan de eigen competenties rond digitalisering schort het.
Digitalisering is niet altijd dé oplossing in het verbeteren van de employee experience, stelt Stendert Krommendam van Wessanen.
Performancemanagement gaat overal ter wereld op de schop. Zo ziet het rendement eruit.
Vakbond FNV wil dat multinationals niet minder, maar juist meer belasting moeten betalen in Nederland.
Platitudes genoeg: we moeten allemaal wendbaar en klantgerichter zijn. Maar wat is de eerste stap in organisatieontwikkeling?
Creativiteit is een onderwerp voor de boardroom, zegt 'vroedvrouw voor vernieuwing' Irene Koel.
Waarom lopen we altijd achter managementtrends aan als agile, purpose en holacracy? 'We vinden dat we iets moeten doen. Dit is iets.'
Wat is er nodig om onze economie zo goed te blijven houden als hij nu is? Werken aan een cultuur van vertrouwen blijkt de sleutel.
HR behoort tot de drie belangrijkste afdelingen van het bedrijf. Het is zelfs belangrijker dan finance, stellen executives.
Goed leiderschap is niet zo moeilijk, zegt voormalig Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm. 'Eerlijk zijn en fouten vergeven.'
De gemiddelde stijging van cao-lonen is in negen jaar niet zo hoog geweest als in het derde kwartaal van 2018.
Met zo'n hyperactueel aftreden van Elon Musk als de bestuursvoorzitter van Tesla, staat het opvolgingsvraagstuk weer volop in de spotlights.
AI, augmented workforces en een unieke merkbeleving. Hoe ziet HR 2020 eruit? Het draait erom de juiste boodschap bij de juiste werknemer te krijgen.
In grote bedrijven ervaren medewerkers ruim twee keer minder autonomie dan in kleine. Welke gevolgen heeft dit?
Hoeveel dagen per jaar leren medewerkers van topbedrijven? Nieuw onderzoek onder 2000 bedrijven geeft antwoord.
Ons sociaal stelsel is zo complex geworden, dat werkgevers door de bomen het bos niet meer zien. Zo krijgt u meer inzicht.
In onze queeste naar gezonde, stressvrije medewerkers zien we twee belangrijke factoren over het hoofd.
HR kan veel leren van haar marketingcollega’s. Zeker de marketingmindset levert veel voordelen op.
Werkgeluk is niet vaag of zweverig. Maar hoe je het in concreet HR-beleid omzet, is vaak lastig. Met 'gelukscompetenties' niet.
De Nederlandse Spoorwegen is steeds meer een digitaal bedrijf. ‘Het werk verandert, en er komt méér werk’, zegt Yolanda Verdonk.
Steeds meer mensen willen werken op een plek waar aandacht is voor de mens. Maar op welke manier geeft u hen de juiste aandacht?
Datagedreven HR kan helpen betrokkenheid te meten en te voorspellen. Zo werkt dat.
Lidl België zet al het e-mailverkeer tussen werknemers tussen 18.00 en 07.00 uur in de ochtend on hold. Alles voor de werk-privebalans.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl