AI is geen toekomstvisioen, maar een praktische tool waarmee HR vandaag al impact kan maken. De uitdaging ligt niet in de technologie zelf, maar in onze bereidheid om ermee te experimenteren binnen HR, ervan te leren en de mogelijkheden stapsgewijs in de praktijk te brengen, ziet Anne Jaakke.
AI-systemen kunnen HR duidelijke voordelen bieden, zolang ze maar vooral praktisch zijn. Dan zijn ze in staat om voor HR echte problemen op te lossen, ondersteunend te zijn voor medewerkers en objectieve ethische keuzes te maken. Wat daarvoor nodig is, licht data-expert Irma Doze toe.
De mogelijkheid om thuis te werken is voor veel mensen niet meer dan normaal. Een goede thuiswerkplek is daarom logisch onderdeel van modern werkgeversbeleid. Maar omdat we geloven in de kracht van verbinding, vinden we naar kantoor komen óók belangrijk, vertelt Hilde Garssen, CHRO bij KPN.
Wie denkt dat kunstmatige intelligentie (AI) alleen draait om chatbots en automatische vertalingen, heeft het mis. "AI moet geen doel op zich zijn, maar een middel om bedrijfsprocessen te verbeteren", stelt Koen Verschuren, mede-oprichter van advies- en implementatie-bedrijf NxtPhase.AI. Het bedrijf helpt organisaties om AI praktisch en winstgevend in te zetten. Een verkenning van de mogelijkheden voor HR-professionals.
De recente HR summits Engage Employee in Londen en Unleash in Parijs boden een unieke gelegenheid om te leren over de integratie van AI in HR en de noodzaak van een mensgerichte aanpak bij organisatieverandering. Belangrijke thema's zoals productiviteit, transformatie en de rol van technologie kwamen aan bod, met de conclusie dat het centraal stellen van medewerkers van groot belang is voor succes in 2025.
AI heeft onlangs bewezen betere strategische beslissingen te kunnen nemen dan menselijke bestuurders, zo blijkt uit een simulatie gebaseerd op de Amerikaanse auto-industrie. Hoewel AI indrukwekkende resultaten behaalt, zijn er ook risico's en beperkingen die het gebruik ervan in de boardroom uitdagend maken.
De samenwerking tussen IT en HR staat onder druk: meer dan de helft van de IT-professionals hecht meer waarde aan de technische geschiktheid van HR-software dan aan de tevredenheid van de HR-afdeling. Dit roept vragen op over de rol van beide teams in de keuze van software en de impact van deze dynamiek op de organisatie.
HR-technologie biedt enorme kansen voor vooruitgang, maar de sleutel ligt in de juiste implementatie. Als jurylid van de HR Tech Awards deelt Anne Jaakke haar inzichten over hoe organisaties technologische en datagedreven innovaties effectief kunnen benutten en vooruitgang kunnen boeken.
Voor een scale-up met een sterke focus op het leveren van hoogwaardige datacenterdiensten aan klanten, kan een people-firstbenadering een uitdaging zijn maar ook het verschil maken. Dat is precies waar Maaike Tjallingii, Group Director People & Culture bij NorthC Datacenters op inzet. "Onze mensen zijn bijzonder trouw."
Er broeit weerstand tegen het gebruik van HR-data omdat dit de persoonlijke aandacht voor de medewerker zou ondergraven. Corine Boon, hoogleraar HRM & People Analytics aan de UvA, betoogt echter dat data het pad banen voor een persoonlijker personeelsbeleid.
Nederlanders vallen steeds vaker uit door stress op het werk, terwijl de werkdruk alleen maar verder toeneemt. “Verzuimpreventie moet top of mind zijn bij HR”, stelt Maudie Derks, oprichter en CEO van Acture Group. Met een geïntegreerd platform richt het bedrijf zich preventief op de mentale gezondheid van medewerkers.
Recycler Renewi implementeerde een global HRIT-systeem om het HR-beleid beter handen en voeten te geven. De uitrol van zo'n geavanceerd softwarepakket staat of valt met een strakke voorbereiding, goed verandermanagement en adoptie van het systeem zelf. Optimalisatie en onderhoud vergen ook continu aandacht. Hiervoor schakelde Renewi de hulp van SuccessDay in. “Hun onafhankelijkheid en ervaring is heel waardevol”, vertelt CHRO Helen Richardson.
Hoe werken mens en algoritme bij personeelsselectie optimaal samen? Uit de masterthesis van Franziska Linn, student aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, blijkt dat dit tot betere resultaten kan leiden als HR-professionals algoritmes beter gebruiken.
HR-leiders die hun data op orde hebben, zullen talent het beste weten te verbinden aan de belangrijkste uitdagingen van de organisatie, schrijft Maurik Dippel. Daarvoor moet zij ervoor zorgen dat employee data betrouwbaar, relevant en constant beschikbaar zijn.
“Alles staat of valt met goed leiderschap” horen we vaak als er in de organisatie een verandering nodig is. En dat geldt zeker voor de stap naar meer data-gedreven werken. Die vraagt veel van het leiderschap, niet alleen áchter de schermen, maar vooral ook in de spotlights.
Kunstmatige Intelligentie (AI) is bezig om de toekomst van werk te transformeren. HR-leiders en -professionals bevinden zich in het centrum hiervan en moeten deze transformatie in goede banen leiden. Dat vereist de nodige AI literacy. Wat houdt dit precies in en hoe valt dit op korte termijn te ontwikkelen door de HR-functie?
Binnen de Provincie Noord-Brabant wordt al veel geëxperimenteerd met Artificial Intelligence (AI) op de werkvloer. Dit vereist andere skills van medewerkers – zowel op technologisch als niet-technologisch gebied. Hoe speel je daar als HR-professional op in en hoe neem je medewerkers mee in deze innovaties? Marcel Thaens, CIO bij de Provincie Noord-Brabant, deelt zijn ervaringen en geeft een aantal waardevolle tips.
De cyberdreigingen heeft hij als directeur Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) een vlucht zien nemen. Het NCSC waakt over onze cyberveiligheid. Terugblikkend constateert hij dat bij veel bestuurders nog de urgentie mist. Na negen jaar stopt De Vries als directeur. En hij heeft advies voor het nieuwe kabinet.
Een voorbeeldleider in de telecomindustrie, zo noemt Joost Farwerck, CEO van KPN, CPO Hilde Garssen. Niet voor niets behoorde zij tot de drie genomineerden voor de CHRO of the Year Award 2023: “Echt impact maken kan alleen als je bereid bent om de dingen meetbaar te maken.”
Met de introductie van generatieve algoritmen op basis van gigantische datasets krijgt de CHRO een belangrijk nieuw dossier in de portefeuille. Dit raakt volgens Paul Boselie direct aan kernthema’s van HRM, voornamelijk op het gebied van de individuele en collectieve prestaties van werknemers.
Techniek is een goede knecht maar een slechte meester, wordt vaak gezegd. Door de snelheid waarin technologische ontwikkelingen zich in organisaties voltrekken, krijgt die ‘slechte meester’ te weinig tegenspel. Dat kan bijvoorbeeld voor medewerkers tot onbedoelde neveneffecten leiden en de vraag is hoe je daarop anticipeert. Daarover spreekt Hilary Richters, director van het Digital Ethics-team van consultancyorganisatie Deloitte op de komende CHRO Day.
Goede doelstellingen zijn essentieel voor het aanpakken van verzuim in organisaties. In plaats van daarvoor externe benchmarks te gebruiken, zijn eigen op maat gemaakte doelstellingen aanzienlijk effectiever. Hiermee kunnen managers strakker sturen en daadwerkelijk verbeteringen realiseren in het verzuim.
Op HR Day sprak Marcel Berghuis over de datagedreven HR-strategie binnen Center Parcs, grotendeels in handen van private equity-investeerders. Juist daarom is cijfermatige onderbouwing van HR-analyses en -budgetten cruciaal: "Beslissingen worden geacht aantoonbaar bij te dragen aan het rendement."
Bij het nemen van strategische beslissingen over talent en leiderschap worden people data en technologie, zoals online assessments, steeds relevanter. Daarmee stuur je namelijk evidence-based, in plaats van op onderbuikgevoel. Toch blijft HR-strategie ook mensenwerk, omdat nuance, context en duiding altijd nodig blijven, stellen Ageeth Telleman en Jesse van der Plas van LTP Business Psychologen. In dit dubbelinterview vertellen ze alles over dit wisselspel.
Timemanagement en productiviteit zijn altijd al belangrijke aspecten geweest van een succesvolle organisatie. Maar nu, meer dan ooit, is het vinden van de juiste balans tussen productiviteit en het welzijn van werknemers een uitdaging waar bedrijven voor staan. Hette Mollema, Vice President Benelux bij Workday, staat stil bij de rol van CHRO’s bij het ontwikkelen van strategieën die niet alleen de prestaties stimuleren, maar ook het welzijn van medewerkers koesteren.
Het doel van een datagedreven werving-en-selectieproces is om de organisatie tijd en geld te besparen in de zoektocht naar succesvolle nieuwe werknemers. Een goede eerste stap is het meten van en sturen op de kengetallen die de effectiviteit en de efficiëntie van het proces in beeld brengen. We noemen er hier zes.
Welke toegevoegde waarde heeft VR-training bij het bij- en omscholen van medewerkers? En hoe zet je deze vorm van immersive learning op de meest effectieve manier in voor maximale business impact? Frank van Loon, L&D-manager bij Albron, deelt zijn ervaringen.
De afgelopen zes maanden hebben veel HR professionals kennis gemaakt met generatieve AI – oftewel computersystemen die nieuwe output genereren. Nu de eerste rage voorbij is en het stof enigszins aan het neerdalen is moeten we bezien wat de hype was en wat er door het gebruik van AI blijvend verandert voor HR.
WeTransfer heeft enkele onrustige maanden achter de rug. Het HR-beleid werd om de zes maanden afgestemd op een volledig nieuwe situatie. Wat niet is veranderd: de werknemers staan centraal. Ook nu de krapte op de arbeidsmarkt lijkt af te nemen.
Voor HR Tech wordt het een jaar van veel marktconsolidatie maar met hier en daar toch opvallende ontwikkelingen, aldus Josh Bershin.
Ze barsten van de toekomstplannen, met als belangrijkste: de klant ontzorgen door succesvolle HR-transformaties met de beste consultants in de markt. Bas Eggelaar en Juul van Dongen begonnen SuccessDay samen ooit in de garage. Inmiddels zijn er zo’n 75 medewerkers, verspreid over Europa en de Filipijnen. De thuisbasis is nu de Torenallee, het bruisende creatieve en innovatieve hart van Eindhoven.
People focus, de mens centraal, is een duidelijke trend. Gelijktijdig rukt technologie op binnen organisaties. Hoe zet je die in voor je medewerkers, en kan het mkb wat dit betreft iets leren van grote bedrijven? Partner Bram Krijnen van Crowe Foederer HR-services en trendwatcher Tom Haak van het HR Trend Institute praten ons bij.
Het zijn uitdagende en opwindende tijden voor de HR-functie. Als CHRO van Solmax zit Martin Tanguay nu aan tafel waar strategische, koersbepalende beslissingen worden genomen. HR en IT staan centraal in bedrijfsstrategieën, omdat ze nu - terecht - worden gezien als generatoren van waarde en concurrentievoordeel in de krapste arbeidsmarkt ooit en de grote post-pandemische uitdagingen die in het verschiet liggen.
'Wat je meet, kun je managen' heet het. Alleen meten we hooguit een gedeelte van de complexe werkelijkheid. Leiders die dat vergeten, roepen allerlei ongewenst gedrag op, blijkt uit het recente boek ‘De meetmaatschappij’ van Berend van der Kolk.
Het aanbod van software voor HR-toepassingen groeit explosief. Wat moet HR weten om automatisering en digitalisering van HR echt te laten werken? Welke IT-systemen kunnen meerwaarde brengen? En hoe bereid je de invoering van HR-systemen organisatorisch goed voor?
Linguïsten ontwikkelden een hulpmiddel voor opleiders die geschikte leertechnologie zoeken. Zij hekelen in toenemende mate het manipulatief taalgebruik waarmee leertechnologie in de markt wordt gezet.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl