Abbe Luersman: Innovatieve connector
Ze is de CHRO van Ahold Delhaize, bestaande uit 20 great local brands, met meer dan 370.000 medewerkers wereldwijd. Deze genomineerde voor de CHRO of the Year 2018 oogt zelfs tijdens de merger van Ahold en Delhaize te allen tijde menselijk. Ze verbindt medewerkers met elkaar, en is ‘een echte connector op alle niveaus’, zo meende de jury in haar juryrapport. En zelfs in deze megafusie verliest ze innovatie niet uit het oog.
Beeld: Ton Zonneveld
Op de vraag van jurylid Anne Jaakke (Hunkemöller en Award-winnaar van 2016) naar innovatie, hoe zij die de afgelopen jaren heeft gerealiseerd, antwoordt Abbe Luersman: ‘Altijd kijken naar de future of work. En terwijl die business continu verandert, moet je tijd nemen om te reflecteren, te resetten door middel van dynamic goal setting zodat je ervoor zorgt dat je levert volgens de steeds evoluerende businessstrategie.
>>> Wie wordt CHRO of the Year 2018? Kom naar de award-uitreiking op de CHRO Summit op 22 november
Gezamenlijke organisatiewaarden creeren
Als voorbeeld noemt zij de cultuur binnen bedrijven na een fusie, verwijzend naar het samengaan van Ahold met Delhaize Group. Cultuurverschillen kunnen dan uiteindelijk een valkuil worden, het gaat bij mergers immers vaker mis dan dat het goed verloopt.
‘Toen wij aan het fuseren waren, hebben we onze mensen gevraagd wat hen aansprak in hun huidige cultuur, wat ze wilden behouden en wat ze wilden veranderen, en wat hun toekomstverwachtingen waren voor de nieuwe organisatiecultuur. We hebben deze input gebruikt om onze nieuwe ‘company shared values’ te co-creëren en onze nieuwe leadership journey, bestaande uit core capabilities en gedrag die nodig zijn voor great leadership en de groei vantalent. Deze leadership capabilities werden gedefinieerd als: purpose, people, performance, growth en change.
Hans van Leeuwen: Inclusie en diversiteit
Jana Belyusova: Verbinder van creativiteit
Renata Mrazova: Een atypische CHRO
Invloed van AI en robotica op medewerkers
‘Want er gaat in die detailhandel en supermarktbranche komende jaren nog veel meer gebeuren, nog veel meer veranderen’, vervolgt Luersman. ‘Consolidatie in de detailhandel zal continueren, er zal nog meer digitalisering, AI en robotica plaatsvinden. Deze evoluties zullen invloed hebben op ons medewerkersbestand en vereisen dat banen evolueren en nieuwe denkwijzen en vaardigheden worden ontwikkeld.
Als organisatie zijn wij er verantwoordelijk voor dat onze medewerkers zich bewust zijn van deze veranderingen. En wij helpen hen deze nieuwe vaardigheden waar mogelijk op te bouwen. Daarom is het creëren van innovatieve vaardigheden, het redesignen van banen en het uitwisselen van talent met strategische partners cruciaal.’
Lees de volledige interviews met alle genomineerden én de nieuwe CHRO of the Year in CHRO Magazine #3, dat 22 november verschijnt.
Vaak heeft elk team zijn eigen purpose, leider en cultuur. Teams streven naar vrijheid en autonomie. Hoe zorgen we ervoor dat zij toch met elkaar verbonden blijven, een gedeelde purpose voelen en beleven? Ga hierover op 2 april met andere CHRO's in gesprek en meld je aan met code WLHR20.