De vijf grootste strategische HR-uitdagingen in 2030: CHRO moet brede systeemdenker zijn

De vijf grootste uitdagingen voor de CHRO in 2030 volgens CHRO’s van 50 toonaangevende organisaties:
* Het bouwen van de mogelijkheden en capaciteit binnen HR om te voldoen aan een nieuw strategisch mandaat
* Het ontwikkelen van het perspectief en de wendbaarheid om de leiderschapspijplijn en de workforce te managen, in de context van verschuivende strategische doelen
* Het navigeren van verandering, innovatie en stabiliteit in een kostenbeperkte omgeving
* Het adresseren van grote generatie- en workforcetrends
* Het beheersen van AI, technologie en datagedreven besluitvorming
Van AI-gedreven inzichten tot het ontwikkelen van veerkrachtige en toekomstbestendige leiders, de CHRO zal zich moeten ontwikkelen zij aan zij met de veranderende behoeften van de business. De onderzoekers komen naar aanleiding van meerdere onderzoeken tot drie ‘focus areas’ waarop de CHRO zich in 2030 moet richten om goed te kunnen functioneren:
- impact leveren door modern leiderschap en een dynamische workforce,
- het in goede banen leiden van innovatie en gestegen productie door AI en
- het koesteren van veerkracht en inclusie, dat een sleutelelement van veerkracht wordt genoemd
CHRO’s moeten zich aanpassen aan verandering
Leiders in 2030 moeten bovendien nieuwsgierig, wendbaar, leergierig, innovatief en gedreven zijn. En dynamische en diverse (qua compositie, expertise en competenties) leiderschapsteams ontwikkelen. Artificial Intelligence (AI) kan de CHRO van dienst zijn bij de toegenomen taken en afnemende budgetten.
Geopolitieke en economische turbulentie, hogere verwachtingen van medewerkers en de opkomst van AI dwingen CHRO’s zich opnieuw uit te vinden
Sinds de coronapandemie zijn de veranderingen in het werkveld van de CHRO versneld. Geopolitieke en economische turbulentie, nieuwe en hogere verwachtingen van medewerkers en de opmars van AI dwingen CHRO’s ertoe zichzelf opnieuw uit te vinden.
Dit alles brengt spanning binnen HR-afdelingen. De CHRO is nog steeds verantwoordelijk voor de basistaken, zoals salarisadministratie en arbeidscontracten. Maar ook voor het aantrekken en ontwikkelen van toptalenten en het voeden van een bloeiende cultuur, om maar enkele taken te noemen.
De 5 grootste uitdagingen voor CHRO’s van 2030
CHRO’s noch CEO’s zijn tevreden met de huidige stand van zaken. Uit de gesprekken met de ruim vijftig CHRO’s van bedrijven uit de Fortune 500 en FTSE (Financial Times Stock Exchange Index) destilleerden de onderzoekers de vijf grootste uitdagingen voor de CPO van 2030.
1. Het bouwen van de mogelijkheden en capaciteit binnen HR om te voldoen aan een nieuw strategisch mandaat
Bedrijven willen in toenemende mate een CHRO die kan bouwen en (de HR-strategie) transformeren voor de business én HR. CHRO’s moeten brede ‘systeemdenkers’ worden en zich onderdompelen in strategische kwesties als strategische personeelsplanning, het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent en bedrijfsresultaten.
De relatie met de CEO en andere directieleden moet goed worden onderhouden door de CHRO, om invloed te kunnen uitoefenen. Veel CHRO’s zijn halfweg op dat pad, concluderen de onderzoekers.
2. Het ontwikkelen van het perspectief en de wendbaarheid om de leiderschapspijplijn en de workforce te managen, in de context van verschuivende strategische doelen
De leiderschapspijplijn is een model dat leiders aanmoedigt om hun vaardigheden en mindset te ontwikkelen die nodig zijn in de volgende toekomstfase, in plaats van te kijken naar een vorige fase. Flexibiliteit en effectiviteit stijgen daardoor.
Voor de meer strategische rol van CHRO’s is aan de ene kant een langetermijnvisie nodig en anderzijds moeten ze hun benadering snel kunnen aanpassen aan veranderingen in de (talent)markten en bedrijfsstrategie.
3. Het navigeren van verandering, innovatie en stabiliteit in een kostenbeperkte omgeving
CHRO’s krijgen steeds meer taken om de workforce door transities te gidsen, zoals het gebruik van AI, en daarbij de employee experience opnieuw uit te vinden. Intussen verdient ook het welzijn van de medewerker veel aandacht. Het vinden van die balans is een voortdurende opdracht. Organisaties leren inmiddels te leven met turbulentie in een tijdperk van oorlogen, klimaatcrisis en politieke polarisatie.
Balanceren tussen empathie en neutraliteit, steun bieden terwijl het vizier op de organisatiedoelen blijft
De gevolgen zijn voelbaar in de business, zoals in de mobiliteit en betrokkenheid van medewerkers. “CHRO’s worden geconfronteerd met de urgente vraag hoe ze eenheid kunnen brengen in hun workforce wanneer steeds meer mensen niet eens meer met elkaar praten”, aldus de onderzoekers.
Dat is maatwerk, maar over het algemeen zal de CHRO in ieder geval simpel en helder moeten communiceren, zodat medewerkers zich kunnen focussen op de uitvoering van hun werk. Balanceren tussen empathie en neutraliteit, steun bieden terwijl het vizier op de organisatiedoelen blijft.
4. Het adresseren van grote generatie- en workforce-trends
Demografische ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, inclusief de opkomst van generatie Z, voorkeuren voor hybride en op afstand werken en het groeiende gebruik van externe experts. Dit vraagt allemaal om CHRO’s die een strategie uitzetten voor betrokkenheid, retentie en talentmanagement.
De jonge generatie verdient extra aandacht, zonder de oudere medewerkers te vervreemden van de organisatie. CHRO’s zullen over het algemeen ‘met meer zorg, compassie en vriendelijkheid dan ooit tevoren’ leiding moeten geven om een veerkrachtige workforce te hebben.
5. Het beheersen van AI, technologie en data-gedreven besluitvorming
AI zorgt voor een revolutie in werk, productiviteit en besluitvorming. Van de ondervraagde HR-leiders zegt 54 procent dat hun organisaties AI niet snel genoeg implementeren. De talenten die met AI aan de slag moeten gaan zijn lastig te vinden, waardoor de expertise in AI bij organisaties ontbreekt. CHRO’s zullen door de hele organisatie andere leiders moeten steunen in het effectief benutten van AI, en tegelijkertijd de risico’s managen, zoals het verplaatsen en behouden van personeel.
Het is de komende jaren al met al een tijd van transformatie voor CHRO’s, in hun ontwikkeling naar een bredere HR-functie. Het vinden van een dynamische workforce, het beste uit AI halen en het bouwen van veerkracht zal CHRO’s helpen om alle uitdagingen richting 2030 aan te gaan, besluiten de onderzoekers van Heidrick & Struggles.