Digitale transformatie: HCM, omarm de cloud!

Is uw organisatie klaar voor de Workforce of Tomorrow? En speelt u in op de behoefte van de medewerkers én de business?

Door: Oscar Lausegger, Strategic HCM Director @Oracle
 
8 december: de Digital Leadership Summit van Oracle in Supernova, Jaarbeurs Utrecht. Een dag die volledig in het teken stond van de Digital Transformation in alle facetten en voor alle functies binnen organisaties: CX, Finance, Supply Chain en HR. Voor degenen die er niet bij konden zijn: een korte recap.
 
Op voorhand verspreidden we een Modern HCM-survey onder alle HR-ingeschrevenen. Hiermee hadden deze deelnemers invloed op het programma. Wat viel op? Alle deelnemers gaven aan dat Modern HCM voor hen belangrijk is. Daarvan gaf 94 procent aan dat Modern HCM voor hen betekent dat zij waarde kunnen toevoegen aan de business. Bijna de helft (44 procent) geeft daarnaast aan dat het vinden, behouden en ontwikkelen van talent onderdeel is van Modern HCM. Ruim 60 procent meldt dat hun organisatie klaar is voor Modern HCM. Niet erg verrassend allemaal. Wat wel verrassend was: 70 procent zegt niet klaar te zijn voor de workforce of tomorrow…
 
Waarom is dit interessant? Modern HCM draait júíst om het kunnen faciliteren van de workforce of tomorrow. Die bestaat niet alleen uit nieuwe generaties, maar behelst ook de drie à vier generaties die op dit moment werkzaam zijn. Modern HCM is kunnen inspelen op de behoefte van de medewerkers én de business. Liggen deze twee ver uit elkaar? Wat mij betreft niet. Uiteindelijk is de wens van de business dat HR waarde toevoegt – bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat talenten binnen de organisatie worden behouden, ontwikkeld en klaargestoomd om de leiders te zijn van morgen. 
 
Maar het gaat niet altijd om leidinggevenden. Denk ook aan schaarse capabilities in een competitieve industrie. Hoe vind je die, en hoe behoud en ontwikkel je die? Dát is toegevoegde waarde bieden aan de business: op basis van data specifieke ontwikkelplannen en/of strategieën opstellen die de business morgen weer verder helpen.
 
Hoe doe je dat? Modern HCM is het kunnen inspelen op de veranderende wereld. Op basis van personalisatie medewerkers datgene aanbieden dat voor hen relevant is. En met die data kunnen inspelen op de bedrijfsbehoefte van morgen. Maar Modern HCM kan ook een positieve bijdrage leveren aan de bedrijfsdoelstellingen, door middel van aanbevelingen en op basis van de juiste inzichten. En zeker ook door de experience en engagement van medewerkers positief te beïnvloeden door bijvoorbeeld social media en moderne learning tools binnen je organisatie in te zetten – om zelf te leren maar vooral ook om van en met elkaar te leren. 
 
Dat is Digital Transformation wat mij betreft. Het simpelweg beschikbaar stellen van informatie op mobiele apparaten is niet voldoende! Hoe facaliteer je dit?  Door goed te kijken naar de huidige en toekomstige werknemers, hun behoeften en de technologische ontwikkelingen. Vervolgens ga je processen daarop af stemmen. Uiteindelijk faciliteer je dat met een cloud-oplossing die klaar is voor morgen, oftewel eenvoudig mee transformeert met veranderingen. In de nieuwe wereld van morgen betekent niet kunnen inspelen op deze veranderingen of vasthouden aan HR-bedrijven van gisteren in mijn optiek risico op de continuïteit van de hele organisatie!