HR-directeur Takeaway.com: ‘Digitalisering ondersteunt onze groei’

HR-digitalisering helpt de groei van Takeaway.com in goede banen te leiden. HR-directeur Sven Oddens: ‘Data geven ons één single point of truth.’

Niet lang geleden bestond Takeaway.com uit een paar honderd medewerkers. Maar het personeelsbestand groeide de afgelopen jaren met 40 procent per jaar. Voor HR-directeur Sven Oddens de taak om de organisatie én zijn HR-team te faciliteren in die groei. Alles binnen zijn HR-afdeling is gericht op schaalbaarheid. Het digitaliseren van HR-processen moet HR hierbij helpen.

Hoe ondersteunt digitalisering die ambitie van een schaalbaar HR?

‘Digitalisering van HR is hierin een cruciaal element. Momenteel zijn we bezig met een grote HRIS-implementatie met Workday, waarbij we vrijwel al onze HR-processen automatiseren. Op die manier werken we over alle landen heen met dezelfde processen. Daarmee kunnen we een grote efficiencyslag maken en beschikken we op tal van vlakken sneller over betere inzichten. Hiermee kunnen we als HR de business beter ondersteunen en adviseren. 

Dit vergt wel van HR dat we de nodige expertise en mankracht in huis hebben. Dat is mede de reden geweest waarom we HR de afgelopen maanden helemaal ingericht hebben op specifieke functies zoals Learning & Development, Recruitment, Compensation, HR Technology en HR Business Partners. Inmiddels is de HR-organisatie gegroeid naar meer dan 20 fte.’

Lees ook het interview met Sven Oddens: 'Alles in HR is gericht op schaalbaarheid'

Hoe zag het HRTech landschap er hiervoor uit?

‘Tot nu toe werkten al onze Nederlandse en buitenlandse vestigingen met eigen systemen. Dit was verre van ideaal: het leidde tot vertraging. Als ik een HR-afdeling van een andere vestiging vroeg de afwezigheidscijfers te sturen, konden ze die wel uit het systeem halen, maar dat duurde twee dagen. Bovendien ontstonden er interpretatie- en definitie verschillen met de verschillende systemen.

Met een overkoepelend systeem verdwijnen die inefficiënties. Zo willen we dataconnecties bouwen tussen alle verschillende systemen die we nu hebben, ook van disciplines buiten HR. Denk aan de urenregistraties van ons callcenter en de operationele informatie van onze drivers. Uiteindelijk willen we dat al deze data realtime bij elkaar komt in één platform, zodat we één single point of truth hebben waarover geen discussie bestaat.’

Wat is uiteindelijk uw ambitie met deze data?

‘Vorig jaar september is Takeway.com een beursgenoteerd bedrijf geworden. Dan ontstaat er een andere dynamiek in de organisatie. De druk en behoefte om accurate data te hebben wordt daarin steeds groter. Niet alleen voor reporting purposes, maar ook om als HR-afdeling de business te kunnen ondersteunen. Willen we dat doen, dan moeten we snel realtime en gebruiksvriendelijke data kunnen leveren. Zo”n dertig procent van de HR-taken ligt nu bij lijnmanagers. We moeten hen de juiste tools en inzichten bieden om die taken te kunnen uitvoeren.’

Wat doet dit met de positie van HR?

‘Als je kijkt naar de groeifase waarin we ons nu bevinden, willen we naar een situatie toe waarin HR niet meer een afgeleide is van de corporate strategie, maar dat HR onderdeel wordt van de operatie en corporate strategie.

Om daar te komen hebben we data nodig. Data moet voldoende ondersteuning kunnen bieden in besluiten over Recruitment, inzicht geven in Compensation & Benefits, en zorgen dat we medewerkers de juiste learning oppurtunities aanbieden. Als we HR gedigitaliseerd hebben en onze data op orde hebben, zijn we toe aan die volgende stap.’