Leaseauto, sabbatical en bonus door corona helemaal terug

Sinds corona staan secundaire arbeidsvoorwaarden zoals thuiswerken, betaald ouderschapsverlof, flexwerken en bonussen weer vaker in vacatureteksten.

Kantoorgerelateerde voorwaarden verdwijnen door de coronapandemie juist steeds meer naar de achtergrond. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed, dat vacatures analyseerde op secundaire arbeidsvoorwaarden. 

“De economie is geraakt en de invulling van werk is veranderd. Voor het begin van de coronacrisis moest de werkgever zich nog in allerlei bochten wringen om nieuwe mensen aan zich te binden. Exotische arbeidsvoorwaarden zoals ‘massages’ en ‘tafeltennissen’ werden van stal gehaald. We zien nu een totaal ander beeld”, vertelt Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed Benelux.

Veel aandacht voor werk-privébalans

Inmiddels komt in vacatureteksten de term ‘thuiswerken’ acht keer vaker voor dan in dezelfde periode (maart tot en met november) vorig jaar. Werkgevers spelen hiermee in op de groeiende vraag van werkzoekenden naar mogelijkheden tot thuiswerken. 

Arbeidsvoorwaarden om thuiswerken te faciliteren, zoals een thuiswerkvergoeding, zijn met 32 procent toegenomen. Ook over een goede werk-privébalans wordt veel vaker bericht. Het aantal verwijzingen is op dat vlak met meer dan zeventig procent toegenomen. Flexibele werktijden en sabbatical worden bijna drie keer vaker gebruikt. 

Arjan Vissers: “Zoveel mogelijk vanuit huis werken, is voor zowel de werkgever als werknemer schakelen. Werkgevers willen, door in te zetten op arbeidsvoorwaarden als sabbatical en betaald ouderschapsverlof, werknemers in de gelegenheid stellen hun werk zo goed mogelijk uit te voeren, maar met oog voor de werk-privébalans.” 

Motivatie hoog houden

Bijzonder is het feit dat het uitreiken van bonussen steeds vaker een podium krijgt in vacatures. Een bonus is een variabele beloning waarmee een werkgever kan spelen in deze onzekere tijden, aldus Vissers.

Het aanbieden van OV-vergoedingen loopt terug met bijna zeven procent. Secundaire arbeidsvoorwaarden om fietsend woon-werkverkeer te stimuleren zijn toegenomen met 69 procent. Daarnaast wordt, nu Nederlanders opgeroepen worden om zoveel als mogelijk het openbaar vervoer te mijden, de ‘auto van de zaak’ weer van stal gehaald. Werkgevers nemen dit 74 procent vaker op in vacatureteksten dan in dezelfde periode vorig jaar.

Borrel vaker genoemd

Kantoorgerelateerde secundaire arbeidsvoorwaarden verliezen terrein. Het voorkomen van de term ‘tafeltennis’ in een vacaturetekst daalde met 13 procent, de term ‘gratis lunch’ met 17 procent. Opvallend genoeg is er wel een stijging van 36 procent te zien voor borrels en dan met name in de context van virtuele borrels, of refererend aan betere tijden met teksten als ‘als het weer kan, hebben we regelmatig borrels’.