Picnic is een platte organisatie met twee gezichten: zowel bezorgdienst als techbedrijf dat werkt aan slimme software. Dit vraagt specifiek HR-beleid, vertellen Hanneke Swart en Toon Borren - als duodirecteuren verantwoordelijk voor HR. "Haal dat ‘directeur’ maar weg, we hebben niet zoveel met fancy titels."
Het tegenkomen van agressiviteit en intimidatie hoort nu eenmaal bij de publieke taak en is niet te voorkomen, vindt één op de vijf Nederlanders. Dit inzicht komt naar voren uit een recente casusstudie van Ipsos I&O, waarin de sociale normen rondom grensoverschrijdend gedrag worden onderzocht.
ALDI is in de vijftig jaar in Nederland altijd zeer selectief geweest om in interviews naar buiten te treden. Sterker: dit is voor de eerste keer dat vanuit de HR-afdeling van de supermarktketen ervaringen worden gedeeld met de media. Daar is ook alle reden voor, vindt Managing director People & Culture, Carla van Lingen: “Fijn werken, dat staat bij ons centraal.”
In het afgelopen jaar zette Nadine Beister initiatieven in gang om het doel van financiële dienstverlener Achmea 'Duurzaam Samen Leven' nog beter te kunnen realiseren: een compleet nieuw leiderschapsprogramma, een people strategie in de maak en een HR-afdeling die transformeert van 'expertise-gericht' naar 'experience-gericht'.
Medewerkers willen hun CEO horen spreken over zowel bedrijfsveranderingen als maatschappelijke ontwikkelingen die de organisatie beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt dat 62% van de werknemers verwacht dat de CEO zich niet alleen bezighoudt met interne veranderingen, maar ook met bredere maatschappelijke kwesties.
In onze snel veranderende wereld is de rol van de HR-leider cruciaal voor het organisatiesucces. Ook in de boardroom dringt dat besef steeds vaker door. Hoe CHRO’s hun toegevoegde waarde duidelijk zichtbaar kunnen maken met een human centric-aanpak, vertelt Paola Bottaro, People Director bij Top Employers Institute: “Cruciaal is het vinden van de juiste balans tussen autonomie en sense of belonging.”
Martine Lanser is sinds januari Directeur HR bij spoorwegbeheerder ProRail, na vijf jaar AkzoNobel in verschillende HR-functies. Ze beantwoordt 3 vragen over haar eerste 100 dagen bij haar nieuwe werkgever.
Hoe kunnen we mensen behouden en aantrekken? De beste oplossing: ga luisteren naar wat er leeft in de organisatie en ga dáár mee aan de slag. Dat vraagt wel iets van de leiders, en daar kunnen HR en communicatie bij helpen, schrijft Sascha Becker.
De coronacrisis en de schaarste op de grondstoffenmarkt luidde een lastige periode in voor (koffie)capsuleproducent Euro Caps. "De aandacht voor onze mensen dreigde te verslappen. Terwijl het juist als het wat minder gaat nodig is om mensen extra aandacht te geven", zegt People Lead Kitty Batist. Die extra aandacht is er gekomen.
Een voorbeeldleider in de telecomindustrie, zo noemt Joost Farwerck, CEO van KPN, CPO Hilde Garssen. Niet voor niets behoorde zij tot de drie genomineerden voor de CHRO of the Year Award 2023: “Echt impact maken kan alleen als je bereid bent om de dingen meetbaar te maken.”
Bij wie ligt de tijdsverantwoordelijkheid op de werkplek: bij de leiding, de werknemers of de werkgever? En wat is de juiste balans tussen autonomie en regulering? Kan de werknemer die verantwoordelijkheid wel aan? Die vragen stonden centraal tijdens de rondetafel van SuccessDay op de CHRO Day 2023. Conclusie: vertrouwen is essentieel.
‘Hoe houd ik ze betrokken?’ is een vraag die menig leidinggevende stelt. Werken aan betrokkenheid vraagt elke dag aandacht. Actief betrekken van medewerkers vereist bovendien inzicht, te beginnen in welk type medewerker je tegenover je hebt.
‘Vertragen om te versnellen.’ Bij verandertrajecten komt deze uitspraak maar al te vaak voor. Op dat gebied liggen er kansen. Want we hebben wel geleerd hoe te vertragen, maar onvoldoende geleerd wat ervoor nodig is om te versnellen.
Susanne Hamelink maakte de overstap van de rauwe havenwereld naar de dynamische, jonge uitzendbranche. Bij HR-dienstverlener ManpowerGroup Nederland draagt ze haar functietitel met overtuiging uit: mensen en cultuur zijn de leidraad.
Het werkzame leven van Daniёlle van Alewijn nam begin 2020 een flinke wending. Bij het grote en gevestigde FrieslandCampina was alles op de HR-afdeling in kannen en kruiken, bij Swapfiets ging ze pionieren. Na jaren fors investeren heeft de scale-up nu de weg ingezet naar winstgevendheid, en als CHRO begeleidt zij die ontwikkeling zorgvuldig.
Hoe ontwikkelt de toekomst van werk zich bij Rabobank onder invloed van hybride werken? En hoe kan de organisatie diversiteit en inclusiviteit succesvol omarmen? Hoe ziet de veranderende rol van de HR-leider eruit en welke valkuilen zijn er op weg naar succesvol HR-beleid. Janine Vos spreekt er openhartig over, inclusief de geleerde lessen.
Op de employee journey zijn nog vele slagen te maken, stellen Leen Paape en Bea Aarnoutse. Het ontbreekt organisaties nog te vaak aan een duidelijke visie op medewerkers, en kernwaarden worden vooral met de mond beleden. Met een speciale tool kan HR eenvoudiger aan de knoppen draaien.
Hoe kan het dat betrokkenheid onder medewerkers zo laag scoort, terwijl organisaties er zoveel geld in investeren? Over dat raadsel boog een divers gezelschap CHRO’s zich tijdens een roundtable op de summit Leadership in HR. Het is vooral tijd voor een goed gesprek.
Helaas wordt er te vaak aan onderdelen van de employee journey gewerkt zonder de basis op orde te hebben. Dat is eigenlijk verspilde energie en dan is er werk aan de winkel, ziet Sascha Becker.
Wil je als werkgever aantrekkelijker worden? Maak dan vooral het werk zélf weer aantrekkelijk door de natuurlijke beloning erin terug te brengen, schrijft Jancees van Westering.
Hoe ontwikkelt de toekomst van werk zich bij Rabobank Nederland onder invloed van thema’s als hybride werken? En hoe kan de organisatie diversiteit en inclusiviteit met succes omarmen? Behalve op deze vragen richt Janine Vos, CHRO en groepsdirectielid van Rabobank, zich nu op het creëren van naadloze medewerkersreizen. En dat is een reis op zichzelf.
Het aantrekken en behouden van professionals hangt steeds meer af van het vermogen van een organisatie om een geweldige werknemerservaring te bieden, ook wel Employee Experience of EX genoemd. Om de employee experience goed te kunnen monitoren en faciliteren is het van belang dat een organisatie over technologie beschikt die daarbij ondersteunt.
Het creëren van veiligheid is de basis voor een optimale employee experience. En dat begint met leidinggevenden die én beschikken over een growth mindset én in staat zijn om continu nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Het is de hoogste tijd om woorden in daden om te zetten. Want daar ontbreekt het aan.
We weten het al langer: gelukkige medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd, meer betrokken en dus meer geneigd zich langdurig te verbinden aan je organisatie. Purpose speelt hierbij een belangrijke rol, aldus Edward Haarmans op CHRO Day 2022.
Het heeft Richard Reijers altijd verbaasd hoeveel moeite werkgevers zich getroosten om een aantrekkelijk beloningspakket samen te stellen en daar vervolgens zo slecht over communiceren. De oplossing ligt binnen handbereik. Richard Reijers van Benify legt uit hoe.
Er moet een grote verscheidenheid zijn aan opleidingsaanbod waaruit medewerkers kunnen kiezen, vanuit hun persoonlijke behoefte. We bewegen weg van leren op afstand en gaan toe naar learning ‘on the job’, aldus Jonathan Passmore.
Het minimale uitvoeren tijdens een werkdag en zeker geen overuren draaien als daar geen compensatie voor is. Van alle tijden is het, stelt general manager Thijs Westerink van FranklinCovey. Maar nu de helft van de medewerkers tot de groep quiet quitters wordt gerekend, zien organisaties een serieus probleem. Een goede relatie tussen leidinggevende en medewerker is de sleutel. Vier handvatten daarvoor.
Met praten over de harde opbrengsten van medewerkers wordt hen geen onrecht, maar juist recht gedaan, legt Sascha Becker uit.
Een goede employee value proposition (EVP) is cruciaal voor het aantrekken, maar ook voor het behouden van talent. Bij dat laatste wringt de schoen, ziet Sascha Becker.
Werknemers die steeds meer de kantjes ervan af lopen - ook 'quiet quitting' genoemd -blijkt uit data-analyses van Harvard-onderzoekers sterk het resultaat van gedrag van de leidinggevende.
Hoe staat het ervoor met de employee journey? Twee HR-directeuren, een ziekenhuisbestuurder en een consultant op dit gebied gingen daarover in Amstelveen met elkaar in gesprek. Via maatwerk, menselijk leiderschap, wederkerigheid en coaching naar een mooie reis voor medewerker én organisatie.
Werken aan een optimale employee experience vraagt een welbewuste keuze, een gestructureerde aanpak en goed inzicht. Anders is het zinloos om stappen te zetten, maar wel een gemiste kans.
De employee journey staat onder druk. Wat zijn de beloften van de organisatie aan de medewerkers en hoe geef je daar invulling aan? Dat moet terugkomen in de employee journey. Vier professionals gingen dieper in op de rol die zij daarin spelen.
Kuehne+Nagel zet in op een cultuurverandering om human centric te worden, met een sterke focus op employee well-being. Want dat logistieke dienstverleners zoals Kuehne+Nagel een sleutelrol spelen in de coronacrisis, vervult HR Director Poléanne Vluggen weliswaar met trots. Maar operational excellence blijkt niet genoeg.
Sinds 1 juni is Elisabetta Caldera CHRO en lid van de raad van bestuur van financieel dienstverlener Aegon. Een van haar eerste daden was een aanvullend onderzoek uitvoeren onder werknemers naar hun ervaringen bij het bedrijf. "Zo kunnen wij als Management Board hopelijk wat opsteken van onze mensen om samen onze cultuur vormgeven. Aegon wil een lerende organisatie zijn, en dat kan alleen als ook de top open staat voor feedback."
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl