De relatie tussen een CEO en de voorzitter van de raad van commissarissen draait om wederzijds vertrouwen. Amerikaans onderzoek van Spencer Stuart laat zien op welke momenten het vertrouwen tussen CEO's en commissarissen wordt gemaakt of gekraakt.
De vraag die je volgens Gabriël Anthonio jezelf zou kunnen stellen: ben ik een beetje een aardige leider? Zou ik mezelf aannemen als er vandaag een vacature is op het project ‘Mijn eigen leven’? Een interview over leiderschap, verbinding en verandering met een gedreven bestuurder en bestsellerauteur.
Dat de energietransitie een van de belangrijkste opgaven is waar Nederland voor staat de komende jaren, merken ze bij Equans. De technisch dienstverlener is flink in beweging en CHRO Stéphanie Kessen maakt de medewerkers bewust van hun cruciale nieuwe rol.
Duidelijke communicatie is cruciaal voor sterk leiderschap en medewerkerbetrokkenheid. Het verschil tussen een gemotiveerd team en een groep met onzekerheden ligt vaak in de helderheid van verwachtingen.
Leiders staan vaak onder druk om direct de juiste beslissing te nemen, die aan hoge eisen moet voldoen en verantwoord moet kunnen worden. Pierluigi Collina, al zes jaar op rij uitgeroepen tot 's werelds beste scheidsrechter, beschrijft zijn belangrijkste strategieën voor het nemen van beslissingen waar veel op het spel staat.
Steeds meer organisaties zetten hun 'purpose' in binnen hun HR-strategie. Dat is niet geheel zonder risico. Esther Overmars belicht ze in haar onderzoek 'Purpose Oriëntatie' voor het Swocc. In deze serie deelt ze haar belangrijkste inzichten. Deel 1: De ene purpose is de andere niet.
Veel leidinggevenden hebben grote moeite om gesprekken te voeren met medewerkers waarin feedback op prestaties centraal staat, vaak uit angst voor negatieve reacties of omdat ze het gesprek als lastig ervaren. Volgens Deborah Grayson Riegel is feedback geven echter veel gemakkelijker en constructiever dan vaak gedacht, vooral als je de juiste aanpak hanteert.
Alleen al door non-verbale reacties van medewerkers nestelen zich ook bij leiders onbewust vooroordelen, aldus onderzoeker David Amodio. Dit kan ook de organisatiecultuur gestaag ombuigen.
In een competitieve omgeving werken medewerkers graag onder een regelbuiger. Regelbrekers daarentegen, houden ze niet van. Maar in een coöperatieve omgeving geeft men de voorkeur aan de leider die de regels netjes volgt.
Veel leiders hebben moeite om in de prestatiemodus te blijven, wat een verhoogd risico op burn-out geeft, aldus onderzoeker Susan Goldsworthy, businessschool IMD. Om dit te doorbreken moeten organisaties een gezondere werkomgeving creëren.
Onderzoeker Ray Bodok ontwikkelde een model voor het vormgeven van ambtelijk leiderschap om verandering te bewerkstelligen in organisaties. Balanceren tussen bepalen, dienen en beschermen. Daar draait het om voor ambtelijk leiders die verandertrajecten in organisaties moeten uitvoeren.
Veel organisaties begrijpen het belang van betrokken medewerkers, maar zijn zich niet bewust van de paradox dat toxische leiders een hoog gemotiveerd team kunnen hebben, althans op papier...
Als coach van de Nederlandse en de Engelse vrouwenvoetbalelftallen is Sarina Wiegman zeer succesvol. In haar boek "What It Takes" blikt ze bescheiden terug op haar loopbaan tot dusver. Misschien iets te bescheiden. “Ik sta niet graag vooraan en in de belangstelling.”
Een recent INSEAD-onderzoek onder CEO's onthult hoe beginnende leiders kunnen leren over besluitvorming van hun ervaren collega’s. Deze collega’s passen strategieën toe om onder hoge druk toch de beste oplossingen te vinden.
Inconsistent gedrag van vrouwelijke leiders wordt sneller opgemerkt en negatiever beoordeeld dan dat van mannelijke leiders, blijkt uit onderzoek van sociaal econoom Emma van Gerven. Half juni promoveerde zij op dit onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam.
De rol van managers is te belangrijk voor medewerkers én organisatie om te laten vervullen door mensen die na hun promotie ongeschikt blijken. De ‘manager in opleiding’ kan deze ‘promotie-valkuil’ doorbreken, schrijft Maurik Dippel.
De pensioenuitvoeringsorganisaties in Nederland zitten midden in een historische transformatie van het pensioenstelsel. Dat vraagt veel van leidinggevenden en medewerkers in zowel vaardigheden als gedrag. EY en AZL trekken samen op om een omgeving te creëren waarin mensen optimaal kunnen presteren. Hierbij wordt ingezet op leiderschap, teamontwikkeling én organisatiecultuur.
De power-paradox laat zien dat het is essentieel voor leiders om actief te werken aan het behoud van de vaardigheden die hen succesvol maakten. Waarom dat niet vanzelf gaat, legt Marcia Goddard uit.
Leiders kunnen getraind worden om teams te vormen die zelfstandig en flexibel werken, zonder voortdurende tussenkomst of micromanagement. Het grootste voordeel? Zelfvoorzienende teams geven leiders meer tijd om zich op andere aspecten van het bedrijf te richten.
Hoe maken we als HR-professional de organisatie aantrekkelijker voor mensen en vrijwaren we hun beter van de - momenteel excessieve - aantallen verzuim- en burn-outklachten? Het kan, maar dat vraagt investeren in een andere missie.
Succesvolle organisaties vergaderen efficiënt te beginnen aan de top. Executive coach en Stanford-professor Luis Velasquez leert leiders de individuele waarde van elk teamlid te benutten. Weinig leiders zijn erin getraind, waardoor zij vergaderingen onderbenutten.
Verschillende situaties vragen om verschillende benaderingen. Daniel Goleman ziet het erkennen daarvan als teken van goed leiderschap. Goed nieuws voor leiders die twijfelen aan de juiste stijl van leidinggeven. Van de zes bekendste leiderschapsstijlen is de helft eigenlijk zelden geschikt.
Arvid Buit is gespecialiseerd in het leiderschapsbrein en de persoonlijkheid die leidt tot succes. Meer dan 800 leiders van multinationals deelden lief en leed met hem. Op 17 april deelt hij zijn visie met CHRO’s op de Leadership in HR Summit. “Leiders moeten zeggen: ‘Wij nemen de verantwoordelijkheid’, en vervolgens de taken verdelen.”
Binnen HR vormt goed leiderschap een extra uitdaging: enerzijds goed leiderschap binnen de organisatie extra stimuleren, anderzijds zelf het goede voorbeeld geven. En dat is geen sine cure, schrijft CHRO Pieter Versteeg
Aandacht voor gendergelijkheid blijft broodnodig, want in het huidige tempo bereiken we die pas over 72 jaar. Wat kunnen we hier leren van lichtend voorbeeld IJsland? Vooruitlopend op Internationale Vrouwendag op 8 maart is het goed eens in te zoomen op dit land, dat sterk is in vrouwelijk politiek leiderschap.
Taylor Swift is het onderwerp van het nieuwe boek van adviseur en spreker Hans van der Loo. Eén van de lessen: van het Amerikaanse popicoon kunnen we leren hoe een leider van deze tijd te zijn. Op Leadership in HR in april spreekt Van der Loo over de leiderschapslessen van Taylor Swift. Een interview vooraf.
Ben jij als leider wel duidelijk genoeg in beeld? Zo nee, dan is het goed om na te denken over de juiste acties. Anne Jaakke helpt je over de (valse) schaamte heen en legt uit hoe je dit aanpakt op een manier die topleiderschap waardig is.
Ali Niknam (1981), die op jonge leeftijd van Iran naar Nederland kwam, heeft drie unicorns (mede)opgericht: TransIP, The Datacenter Group en bunq. In een interview met MenA.nl gaat hij in op de lessen die hij als ondernemer heeft geleerd. Hij bespreekt onder andere het belang van een goede selectie en beoordeling van mensen.
Veel leiders worstelen met het creëren van een psychologisch veilige omgeving voor hun medewerkers. Ze willen wel dat mensen zich vrij uitspreken, maar ze streven ook naar harmonie, comfort en stabiliteit. Soms doen ze daarom alsof ze psychologische veiligheid bieden. Hoe dit te voorkomen?
Leiderschapsvaardigheden kun je aanleren en aanscherpen. Dit kan door jezelf bewust in situaties te brengen waar je moet leren, zich aanpassen en groeien. Dat zegt Linda Hill, een professor aan de Harvard Business School en een van 's werelds bekendste autoriteiten op het gebied van leiderschap. In een artikel in de Harvard Business Review zet Hill de acht essentiële kenmerken van mensen die zijn uitgegroeid tot geweldige leiders.
Wat onderscheidt bedrijven die effectieve leiders voortbrengen die ook in andere organisaties excelleren? Enkele wetenschappers van de Harvard Business School hebben hier onderzoek naar gedaan, en komen tot de conclusie dat dit type bedrijven vier kenmerken heeft. In een recent artikel in de Harvard Business Review delen ze hun bevindingen.
Niets is irritanter dan iemand die opschept over zijn succes, zou je zeggen. Maar als een leidinggevende opschept, kan dit juist als inspiratie kan dienen voor ondergeschikten. Dit stellen onderzoekers Kelly Nault (IE Business School) en Andy Yap (INSEAD Business School).
Volgens onderzoek herkent slechts een kwart van de werknemers zich in de 'purpose', ofwel de bestaansreden, van hun organisatie. Vaak doordat de formulering van purpose vaag of hoogdravend is. Een purpose die wel motiveert, moet de balans vinden tussen idealisme en pragmatisme, schrijven Darren Ashby en Atif Sheikh.
Doelen bereiken die verder gaan dan alleen winstgevendheid, vraagt een purposegerichte organisatiecultuur. Of die tot stand komt, hangt van drie factoren af, aldus Rodolphe Durand en Ioannis Ioannou.
Nogal wat leiders lopen vast in hun ontwikkeling, omdat hun vermogen tot strategisch denken tekort schiet. Dat is vaak onnodig, stelt Rich Horwath, oprichter en CEO van het Strategic Thinking Institute, in de Harvard Business Review. "Strategisch denken valt aan te scherpen."
De redactie zette de best gelezen en gewaardeerde interviews met CHRO's en andere HR-kopstukken uit 2022 bij elkaar. De interviews zijn een afspiegeling van wat de lezers bezig hield. Onder andere leiderschap, arbeidsmarkt en hybride werken.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl