Bijna de helft van de ondernemers (45 procent ) beschouwt het vinden van een geschikte kandidaat voor een vacature als een grote uitdaging.
Veel commissarissen bij bedrijven vinden variabele beloningen voor bestuurders, zoals bonussen, leiden tot perverse prikkels.
Tijdens het CHRO Forum, georganiseerd in samenwerking met Workday, Cornerstone en CEB, op 10 februari kwam aan de Maarsseveense Plassen een select gezelschap van CHRO’s en HR-directeuren bijeen om uitdagingen te bespreken rondom het thema The Role of HR in a VUCA World.
Bijna drie kwart (74%) van de Nederlandse CFO’s en financieel directeuren maakt zich zorgen over het vertrek van hun topwerknemers. Dit blijkt uit onderzoek van Robert Half onder 200 Nederlandse CFO’s en financieel directeuren.
Minister Jet Bussemaker opent een website om het vrouwen makkelijker te maken een bestuursfunctie in de top van het bedrijfsleven te bemachtigen
8 februari 2016 - Al 83 zogenaamde 2016-akkoorden - ingangsdatum 1 januari of later - zijn in januari dit jaar afgesloten. Veel meer dan de gebruikelijke 50. De achterstand waarmee 2015 begon, blijft daarmee dit jaar uit.
In de CFO-community wordt veel gepraat over de rol van finance en de positie die finance inneemt ten opzichte van andere functies in de organisatie zoals de CHRO. Onlangs was er voor het eerst een gezamenlijke bijeenkomst waarin CHRO’s en CFO’s elkaar inzicht boden in hoe zij werken en waar ze elkaar kunnen versterken door samen te werken.
Er is geen onderwerp dat de laatste jaren zoveel emotie oproept als de beloning van topbestuurders. De bestaande systematiek van een vaste beloning met daarbovenop bonussen en andere vormen van variabele beloning is scheefgegroeid. De variabele componenten zijn te ingewikkeld en leiden soms tot verkeerde prikkels. Het is tijd voor een nieuw duurzaam beloningsbeleid waarin beloningen aan de top een duidelijke afgeleide zijn van het interne beloningsgebouw van een onderneming in plaats van een fictieve markt van topbestuurders.
Mobiel werken vindt binnen de meeste bedrijven ongeorganiseerd plaats. Ondanks de beschikbaarheid van mobiele technologie, heeft maar 3 procent van de bedrijven een duidelijk vastgelegd beleid om mobiel werken van medewerkers te faciliteren en 36 procent ‘een soort van mobiel beleid’. De helft van Nederlandse organisaties heeft geen enkele vorm van beleid, zo blijkt uit onderzoek van IT-leverancier Citrix.
Happiness researcher Marsha Huber, CPA, Ph.D. onderzocht welgevoelen en tevredenheid van 1200 CPA’s in allerlei omgevingen, en destilleerde uit de resultaten drie cruciale factoren, die uw medewerkers blij maken en houden: hoop, roeping en autonomie. Een paar tips voor effectiever HR-beleid.
De CHRO Community breidt uit met gloednieuw lijfblad: CHRO Magazine, volop artikelen, opinies en interviews.
Als je de gelegenheid krijgt om ergens te spreken, pak die kans dan. Spreken is één van de meest krachtige tools om de wereld deelgenoot te maken van je ideeën.
Tijdens het aankomende CHRO Summit op 10 februari spreekt filosoof en futuroloog Ruud Veltenaar over het centrale thema VUCA en de fundamentele transformatie waar we als samenleving en maatschappij momenteel in verkeren en de impact op de HR-functie.
De Wet Gedeeltelijke Arbeidsparticipatie (WGA) gaat op de schop. De werkgever is vanaf volgend jaar verantwoordelijk voor alle werknemers – zowel vast als flexibel – bij ziekte. Elk bedrijf zal moeten nadenken over het slim afdekken van risico's.
At a conference where I presented, many speakers mentioned performance management. What I sensed was: the really brave companies have stopped with performance management, the middle group have stopped with performance ratings, and the laggers are refining and improving their traditional performance management system.
Baas is baziger dan hij zelf denkt maar behoudt vertrouwen van personeel
Giving feedback can be challenging, especially when you have something critical to say. How often do you ponder over saying something to a colleague or just let it slide? The workplace dynamics makes giving feedback even more daunting.
We beschouwen de wereld van nu als min of meer af, de waarheid is dat de omstandigheden steeds door de nieuwe werkelijkheid worden achterhaald. De wereld is dynamisch, het is nooit af. Fasten your seatbelts: het is tijd voor een nieuwe radicale maatschappelijke mindshift waarbij chaos, onzekerheid, snelle veranderingen en onvoorspelbaarheid worden omarmd als de nieuwe uitgangspunten.
In de komende jaren treedt The Digital Generation toe tot de arbeidsmarkt. “Een generatie die sneller en vaker zijn eigen keuzes wil maken. Werkgevers moeten hierop inspelen”, stellen Heleen Vaandrager en Guillerm van der Lans van Aon.
Is uw organisatie klaar voor de Workforce of Tomorrow? En speelt u in op de behoefte van de medewerkers én de business?
The Human Resources industry today has seen a complete shift since its inception. In 2015 we saw the emergence of a number of new trends.
De arbeidsmarkt verandert, met name in de IT en financiële sector, steeds meer van een werkgeversmarkt naar een werknemersmarkt. De werkgever maakte in het verleden de dienst uit ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden, nu krijgt de werknemer steeds meer te zeggen over deze voorwaarden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Tilburg.
Komend jaar wijzigen er veel wetten die betrekking hebben op de arbeidsmarkt. Het is zaak voor financieel managers om op de hoogte te blijven van de nieuwe wetten die er voor moeten zorgen dat de arbeidsmarkt beter gaat functioneren. Paul den Ronden, directeur van HR-bureau Tentoo, zet de belangrijkste veranderingen op een rij.
Veel HR-directeuren merken dat de wereld om hen heen snel verandert. Nieuwe bedrijven die bestaande businessmodellen overhoop gooien, nieuwe generaties met andere wensen op de werkvloer, voortdurende geopolitieke onrust en de automatisering of robotisering van menselijke taken.
It is 2020. The role of HR has changed considerably in recent years. We have seen many organizations changing from tight, closed hierarchies into more open networked organizations. The place and the role of the flexible workforce has also changed. Where flexible workers were previously seen (and treated) as second rate, they are now considered an important part of the organization. Eight aspects of the role of HR in 2020 we have seen changing.
Het nieuwe werken vraagt veel van het management. Wie er echt voor gaat, zet in op autonoom werken en kennisdeling. Werk aan de winkel voor HR.
Heijmans opereert en treedt naar buiten als één bedrijf. HR-directeur George Raessens wil dan ook het liefst dat mensen binnen Heijmans worden opgeleid, zodat zij werken volgens de bedrijfsfilosofie.
Carrièreplatform Finance.nl heeft in samenwerking met FD.nl een speciaal pakket ontwikkeld voor bedrijven die een financiële topper zoeken.
De nieuwe Wet Werk en Zekerheid is op 1 juli 2015 in werking getreden en heeft een aantal ingrijpende gevolgen voor het ontslagrecht.
De helft van de Nederlandse werknemers zou van baan veranderen als zij elders een beter salaris kunnen krijgen.
Beoordelingsgesprekken voegen niks meer toe aan de ontwikkeling van personeel. Dat stelt ruim een kwart (27%) van de Nederlandse werknemers.
Nederlandse werkgevers blijven optimistisch over de groei van de werkgelegenheid. Met name in de financiële en zakelijke dienstverlening zijn werkgevers optimistisch.
Denken in termen van kansen, niet in onmogelijkheden. Iemand als Berthold Gunster is al jaren bezig met een missie tegen een sceptische ‘ja-maar’-cultuur. Digitale transformatie binnen organisaties is binnenkort het hoofdthema van de Oracle Digital Leadership Summit 2016. Hopelijk wordt het, zonder al te veel scepsis, één groot omdenkfeest.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl