Leiders begrijpen niet altijd wat hun teams nodig hebben om de prestaties te verbeteren. De meesten zijn wel bekend met executive coaching op individueel niveau, maar minder met de voordelen van groepscoaching. Deze hebben minstens zoveel impact.
Tegenwoordig is het hebben van een coach bijna vanzelfsprekend, een belangrijk onderdeel van het carrièreportfolio van elke leidinggevende. Maar terwijl sommige leiders zweren bij hun coaches, zijn er anderen die maar niet de 'juiste' kunnen vinden. Wat veroorzaakt deze sterk uiteenlopende ervaringen?
Uit onderzoek blijkt dat intuïtie een belangrijke rol speelt in zowel werkgeluk als prestaties. Toch ervaren veel mensen, en vooral leidinggevenden, een drempel om op hun gevoel te vertrouwen. Angst voor kritiek of het stempel *zweverig* weerhoudt hen hiervan, terwijl juist intuïtieve keuzes vaak succesvol blijken. Hoe kunnen we intuïtie normaliseren en inzetten als krachtig instrument in het werk?
Naarmate AI steeds meer routinematige en zelfs creatieve taken overneemt, verandert de rol van de manager. Van uitvoerder naar dirigent, van specialist naar strateeg. Bovenal wordt de manager de bewaker van het menselijke element binnen de organisatie.
Hoe bepaal je of een medewerker geschikt is voor een promotie naar een andere functie? Veel organisaties schakelen over op systemen die niet alleen prestaties beoordelen, maar ook potentiële vaardigheden in kaart brengen. Hoewel dit positief lijkt, toont een studie van econome Judith Künneke aan dat deze aanpak vaak leidt tot onjuiste promoties, waarbij medewerkers slecht presteren in hun nieuwe rol.
De bijna 4000 medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) kunnen gratis loopbaancoaching krijgen. Hiermee belooft de universiteit medewerkers meer plezier in hun werk en verdere ontwikkeling en medewerkers zelf de regie over hun loopbaan te geven.
Leiders die willen werken aan een hecht team, zullen ook moeten omgaan met angsten van medewerkers. Hoe beter teamleden hun zorgen en ideeën naar voren brengen en bespreken, des te sterker het team wordt en groter het vertrouwen in de leider, die op zijn of haar beurt ook de eigen angsten moet onderkennen.
Voor Jan Alberdingk Thijm is iedere carrièreswitch een kans om jezelf opnieuw uit te vinden. Veel executives die hij sprak wilden echter zo snel mogelijk weer aan de slag en gunden zichzelf die mogelijkheid niet. Hij besloot het zelf anders te doen toen hij als CHRO terugtrad bij Nutreco, nu vier jaar geleden.
Een continu gesprek met haar medewerkers over welzijn en behoeftes, dat is prioriteit voor HelloFresh. Het gesprek vormt de basis van de activiteiten van HR. En met een vijfde plek op de ranglijst van Best Workplaces Nederland 2022 blijkt dat een gedegen aanpak.
Wat hebben de Belbin-typen, het enneagram en het DISC-model gemeen? Het is allemaal flauwekul, betoogt Patrick Vermeren, auteur van 'A Skeptic’s HR Dictionary'.
Hunkemöller is uitgegroeid tot een wereldwijd lingeriemerk. Nu is het aan de organisatie om haar klanten over de hele wereld tevreden te houden en tegelijkertijd het talent van de medewerkers te koesteren. Dat gebeurt nu met digitale een-op-een coaching. “We moeten de mensen net zoveel geven als zij ons.”
Crowe Foederer is een snelgroeiend accountants & advieskantoor. Twee jaar geleden telde de organisatie nog 450 medewerkers, inmiddels zijn dat er 630 en de organisatie is nog lang niet uitgegroeid. Die groeiambities zijn een pittige uitdaging in de huidige arbeidsmarkt, zou je denken. In dit interview vertellen HR-directeur Francis Jonkergouw en Bram Krijnen, Partner bij Crowe HR Services, waarom ze er alle vertrouwen in hebben dat dit goed komt.
Nieuwe CHRO’s worden prima wegwijs gemaakt bij hun werkgever. Maar het spoorboekje voor het invullen van de functie zelf ontbreekt. Drie HR-consultants over kansen en valkuilen voor debuterende CHRO’s. “De verleiding bestaat om snel te willen aantonen bekwaam en daadkrachtig te zijn.”
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl