Een nieuwe strategie raakt veelal het dagelijkse werk van de medewerkers die nodig zijn voor de uitvoering ervan. Logisch dus dat zowel de HR-functionaliteit als de communicatieafdeling nauw betrokken moeten worden bij de strategieontwikkeling, menen Jan Tjerk Boonstra en Linda de Kanter.
Innovatie is de motor achter groei binnen een bedrijf, maar zonder effectieve communicatie en feedbackcultuur stagneert deze ontwikkeling. Door open dialoog en constructieve feedback te stimuleren, kunnen we niet alleen persoonlijke groei bevorderen, maar ook de collectieve vooruitgang van de organisatie versnellen.
Leidinggevenden die ongevraagd advies afwimpelen, kunnen kansen missen. Zo veegde Nestlé het 'oninteressante' idee voor de Nespresso-machine aanvankelijk van tafel. Maar ideeën van medewerkers die meedenken, zijn vaak sterk, schrijft Simone van Neerven.
Duidelijke communicatie is cruciaal voor sterk leiderschap en medewerkerbetrokkenheid. Het verschil tussen een gemotiveerd team en een groep met onzekerheden ligt vaak in de helderheid van verwachtingen.
Als werkgever moet je je personeel regelmatig voorlichten over hun rechten en plichten. In deze blog bespreekt arbeidsrechtadvocaat Astrid Zuidinga de kracht van herhaling in het arbeidsrecht aan de hand van drie belangrijke onderwerpen.
In deze tijd van arbeidsmarktkrapte is het met het oog op personeels- en klantbehoud voor organisaties noodzakelijk te investeren in hun employee experience (EX) en customer experience (CX). Het maakt organisaties aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers en levert uiteindelijk omzet- en winststijging op als EX deel uitmaakt van hun strategie en beleidsvoering.
Met creatieve ideeën trekken gemeenten de meeste sollicitanten. Tegen alle verwachtingen in werpt een succesvolle wervingsstrategie haar vruchten af, in de gemeente Deurne in het bijzonder.
In de buurt van iemand met macht worden we ons meer bewust van ons doen en laten. Dat vergroot mede de impact van het zichtbare gedrag van de leider, schrijft Marcia Goddard. Het maakt dat leiders vaak meer invloed hebben dan ze zelf denken.
Hoe je slecht nieuws het beste kunt delen met je team en een betere leider en een beter mens kunt worden.
Door werknemers de informatie te geven die ze nodig hebben om de bedrijfsdoelstellingen te halen en ervoor te zorgen dat prestaties eerlijk worden geëvalueerd, kan de aandelenkoers van een bedrijf een impuls krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van employee experience-platform Culture Amp.
Een continu gesprek met haar medewerkers over welzijn en behoeftes, dat is prioriteit voor HelloFresh. Het gesprek vormt de basis van de activiteiten van HR. En met een vijfde plek op de ranglijst van Best Workplaces Nederland 2022 blijkt dat een gedegen aanpak.
Nieuwe Start Woonzorg, Dela Nederland, Faber Groop en Levi9 behoren tot de beste werkgevers van Nederland. Althans volgens het bureau Effectory, dat onderzoek naar werknemerstevredenheid doet en op grond daarvan het World-Class Workplace-keurmerk toekent.
"Succesvolle werknemers geven organisaties een concurrentievoordeel in de huidige dynamische economische omgeving", aldus Satya Nadella, voorzitter en CEO van Microsoft. Maar om een cultuur en werknemerservaring te creëren die voldoen aan de wensen en behoeften van digital nomads, die geografisch verspreid werken, is een nieuwe aanpak nodig
Het creëren van veiligheid is de basis voor een optimale employee experience. En dat begint met leidinggevenden die én beschikken over een growth mindset én in staat zijn om continu nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Het is de hoogste tijd om woorden in daden om te zetten. Want daar ontbreekt het aan.
Als HR-professional loop je vroeg of laat aan tegen gedrag van medewerkers dat lastig te sturen is. Je kunt dan natuurlijk het gesprek aangaan. Maar dat is niet altijd effectief en wel tijdrovend. Nudging en framing zijn subtielere methoden om gedrag te beïnvloeden die - mits goed gebruikt - meer effect hebben.
Nu de onzekerheid over de Nederlandse economie aanhoudt, staan vrijheden van werknemers rondom flexibiliteit en ‘remote working’ onder druk. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van LinkedIn onder ruim 2.900 C-level executives, waaronder 100 Nederlandse. “Maar we kunnen niet terug naar waar we vandaan komen”, zegt Marjolein Kleijn, Head of Talent Solutions LinkedIn Benelux.
Het creëren en onderhouden van een sterke cultuur is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven, zeker sinds de coronacrisis. HR kan daarbij een sleutelrol spelen. 6 adviezen.
Medewerkers met financiële zorgen zijn minder productief, maken meer fouten en verzuimen doorgaans vaker. Loonbeslag kost een werkgever al snel 13.000 euro. Los van een verhoogde kans op fraude of diefstal en claims wegens fouten. Het voorkomen van financiële stress loont dus voor werkgevers. Maar hoe pak je dat aan?
Feedback van medewerkers heb je als leidinggevende hard nodig om inzicht te krijgen in je eigen functioneren. Maar het verkrijgen van bruikbare feedback is lastig.
Bij LeasePlan vervult Tjahny Bercx een dubbelrol: naast verantwoordelijk voor HR is hij ook Cluster Director voor een aantal landen. In dit interview vertelt hij hoe hij de medewerkers meekrijgt in het proces naar volledige digitalisering. Daarin ligt de nadruk op de menselijke benadering van LeasePlan, wat uiteindelijk ook leidt tot ‘betere businessresultaten’.
In een open en ontspannen gesprek wordt naar elkaar geluisterd om te begrijpen. Framen staat daar haaks op, ziet Joost van Ladesteijn.
Werken aan een optimale employee experience vraagt een welbewuste keuze, een gestructureerde aanpak en goed inzicht. Anders is het zinloos om stappen te zetten, maar wel een gemiste kans.
De employee journey staat onder druk. Wat zijn de beloften van de organisatie aan de medewerkers en hoe geef je daar invulling aan? Dat moet terugkomen in de employee journey. Vier professionals gingen dieper in op de rol die zij daarin spelen.
Transformaties slagen bijna zes keer vaker als de CEO een relevant verhaal heeft. En dat heeft alles te maken met de employee journey.
De ideale employee experience staat of valt met een bewuste keuze van de top en de leidinggevenden. Daar hoort ook specifiek gedrag bij.
APG en twintig andere werkgevers lanceerden samen het onafhankelijke financiële platform Geldvinder dat de duurzame inzetbaarheid van medewerkers kan verbeteren.
Op welke manier zorg je er als organisatie voor dat medewerkers zich wél kunnen en durven uit te spreken? De afgelopen twee weken hebben we met de ontwikkelingen rondom grensoverschrijdend gedrag gezien dat protocollen en regels voor medewerkers om klachten te delen niet voldoende zijn.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Anna-Bo Bouwens Community Manager
0646826681 abouwens@chro.nl