Het bieden van een integraal duurzaam inzetbaarheidsbeleid wordt een steeds belangrijker thema voor organisaties door de stijgende werkdruk en de sociaal-maatschappelijke druk die werknemers voortdurend ervaren. Maar hoe geef je dit op een duurzame manier handen en voeten? “De huidige arbeidsmarkt geeft CHRO’s een zwaardere stem in de boardroom als het gaat om inzetbaarheid, maar het blijft een kwestie van lange adem”, zegt Robert Wondaal, CBO bij Robidus.
In dit blog bespreekt advocaat Marcus Draaisma het fenomeen van werknemers die zich ziekmelden na kritiek op hun functioneren. Het gaat om een werknemer die na herhaaldelijk niet halen van targets, kritiek ontvangt en vervolgens ziekmeldt. Dit leidt vaak tot een verstoorde samenwerking en kan eindigen in een exit-regeling. Wat kun je als werkgever doen tegen deze reactie?
De invoering van de vierdaagse werkweek was voor Nmbrs geen creatieve ingreep om een personeelstekort op te lossen of om op te vallen. “We willen de toekomstige manier van werken omarmen. Werkgevers kunnen niet zo doorgaan met het ‘opbranden’ van werknemers. Het is onze plicht om te werken aan echt duurzame people first-oplossingen”, stelt CHRO Marieke Pepers.
Hoewel de zorg voor medewerkers vaak bovenaan de HR-agenda staat, is de zelfzorg van leiders doorgaans veronachtzaamd. Dit zou echter anders moeten zijn, want leiders stellen hoge eisen aan zichzelf. De emotionele energie die leiderschap vergt, is aanzienlijk. De Franse leiderschapsspecialist en onderzoekster Palena Neale leert leiders hoe ze hiermee om kunnen gaan.
Het risico op onbetrouwbare data voor HR-beslissingen is groot bij het te pas en te onpas meten van meningen van medewerkers, klanten, studenten, patiënten. Onder meer student-evaluaties in het hoger onderwijs zouden docenten ernstig benadelen. Onderzoekers Corine Boon en Iris Breetvelt wijzen op de valkuilen.
Hoe maak je een groot bedrijf geschikt voor een toekomst die onder meer in het teken staat van de energietransitie en grote tekorten op de arbeidsmarkt? We vragen het aan Harold Vreeburg, directeur HR bij Croonwolter&dros. Hij legt de nadruk op de mens, effectieve teams, cultuur en leiderschapsontwikkeling.
ALDI is in de vijftig jaar in Nederland altijd zeer selectief geweest om in interviews naar buiten te treden. Sterker: dit is voor de eerste keer dat vanuit de HR-afdeling van de supermarktketen ervaringen worden gedeeld met de media. Daar is ook alle reden voor, vindt Managing director People & Culture, Carla van Lingen: “Fijn werken, dat staat bij ons centraal.”
Veel organisaties begrijpen het belang van betrokken medewerkers, maar zijn zich niet bewust van de paradox dat toxische leiders een hoog gemotiveerd team kunnen hebben, althans op papier...
Aan verklaringen voor ongewenst gedrag op de werkvloer is geen gebrek. Er is juist meer kennis nodig om dit gedrag effectief te voorkomen. Daarop zou gedragsonderzoek zich nu vooral moeten richten, schrijft hoogleraar HRM Karin Sanders.
Wil je als werkgever aantrekkelijker worden? Maak dan vooral het werk zélf weer aantrekkelijk door de natuurlijke beloning erin terug te brengen, schrijft Jancees van Westering.
Is het hiërarchische managementmodel toe aan een comeback? Wel als volgens drie onderzoekers van verschillende wetenschappelijke instituten.
Bedrijven die zowel investeren in menselijk als in organisatorisch kapitaal hebben daar langdurig voordeel van.
“Alles is Energie”, is een beroemde quote van Albert Einstein. Anne Jaakke varieert daarop met haar eigen “Energie is alles” omdat het de basis is voor het succes van leiders en teams.
Steeds meer werkgevers zien de voordelen van skillsmanagement voor inzetbaarheid. Van het grootschalig samenbrengen van werkzoekenden en werkgevers aan de hand van skills is echter voorlopig nog geen sprake. Dat komt mede omdat werkgevers de meerwaarde van skillsbenaderingen vaak nog te onduidelijk vinden.
Een hoge werkdruk leidt tot 'decision fatigue' met als gevolg miscommunicaties, een slechter werkend geheugen, concentratietekort en slechte oplossingen.
Onderzoekers hebben aangetoond dat het succes van veranderprogramma's of andere prestigieuze projecten mede afhangt van de naamgeving. Dit blijkt uit onderzoek van het expertisecentrum Behavioral Risk & Nudges (eBRIDGES) van de Erasumus Universiteit.
Van topsporters en de manier waarop zij kijken naar prestatie kan op de werkvloer veel geleerd worden, zegt Rico Schuijers.
WE Fashion heeft in de coronacrisis een versnelde digitale transformatie doorgemaakt. Met steun van de HR-afdeling. Maar die richt zich niet alleen op digitalisering, zegt CHRO Elianne Havinga. “Van belang in deze tijd zijn onze CONNECT-waarden, de verbinding met onze medewerkers en leiderschap in de organisatie.”
Steve Gladis, een Amerikaanse executive coach en hoogleraar aan de George Mason University ontwikkelde een checklist voor een goed vergaderproces.
Wetenschappers in organisatiekunde spreken over het fenomeen upward status disagreement (USD). Hoe groter en internationaler bedrijven worden, hoe groter het risico op dit soort conflicten.
Wat organisaties kunnen leren van niet-hiërarchische organisatiemodellen zoals we die kennen van mierenkolonies.
Ida Damen onderzoekt hoe je werknemers meer in beweging krijgt. Ze vertelt over de lessen uit haar promotieonderzoek, over wandelen tijdens de HR-cyclus en de ingenieuze WorkWalk die ze voor haar eigen werkomgeving ontwikkelde.
De winst van een efficiencymaatregel krijgt alle aandacht, terwijl het verlies van een efficiencymaatregel de grootste impact heeft. Dat leidt tot ‘roof-efficiency’.
Wat kost slecht HR-beleid de organisatie wanneer een verziekte werksfeer leidt tot een golf aan burn-outs, ziekmeldingen of reputatieschade?
Bestuurders kiezen vaak voor kortetermijnoplossingen om de organisatie efficiënter te maken. Zo bereiken zij het tegendeel, schrijft Mikko Ketokivi, hoogleraar Operations Management en Organization Design.
Hoe helpt data gedreven HR een bedrijvengroep zoals Mosadex om succesvoller te zijn in haar beleid?
Hoe komen organisaties beter uit deze crisis? Dat was de centrale vraag in een wereldwijd onderzoek van Aon onder 130 – ook Nederlandse - organisaties. Hoog op de agenda bij veel organisaties: de vitaliteit en de veerkracht van de medewerkers, aldus het onderzoekrapport: ‘Helping Organizations Chart a Course to the New Better’.
We zitten door corona in een recessie en bevinden ons volgens Mattijs Bouman tussen het gunstige basisscenario en slechte tweedegolfscenario van het CPB in.
“Zit je lekker in de flow? Stroomt het lekker?” We snappen allemaal wat er met de vraag bedoeld wordt, maar bijna niemand snapt hoe je in flow komt. Moet je er iets voor doen? Of komt het gewoon vanzelf als de tijd rijp is? Hoe krijg je jezelf en je business weer in flow? En hoe blijf je er zo lang mogelijk in?
Doorstaat Employee Experience de crisis? Niet volgens HR trendwatcher Tom Haak. Hij bespreekt de belangrijkste HR-trends, die de komende tijd wél het verschil gaan maken.
‘Fijn om er weer eens op uit te zijn’, dat tekende de sfeer bij het afgelopen CHRO Forum in The Duke in Nistelrode. Veel beter had het CHRO-jaar niet kunnen beginnen.
Hoe blijf je verbonden als personeel volledig op afstand werkt? Hoe kunnen we veilig terugkeren naar het werk en combineren we straks een mix aan thuiswerk-voorkeuren?
'Minder werken is eigenlijk nooit de oplossing bij stress. Er zijn altijd onderliggende problemen die aangepakt moeten worden.'
Verbetermethodiek Lean Six Sigma nekt bij zorgprofessionals het werkplezier, tenzij er goed HR-beleid is, blijkt uit promotieonderzoek.
56 procent van de werknemers is niet tevreden over de openheidheid en transparantie van hun management.
Wil je als werkgever de vitaliteit van medewerkers echt verhogen, kijk dan ook naar het systeem waarin zij moeten functioneren. Aldus Judith Manshanden, spreker op de CHRO Day 2019.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl