Zoals veel bedrijven werd ook ING overvallen door de lockdown die alle medewerkers verdreef van kantoor. Maar al snel maakte de bank van de nood een deugd. Met Ruth McGill als nieuwe CHRO werd de digitale ING snel de nieuwe werkelijkheid.
Aart Slagts loopbaan als CHRO van KLM eindigde in februari zoals die in 2013 begon: met een crisis. Maar hij was ook de man die vakbonden, ondernemingsraden en personeel won voor zijn visie over een wendbaar KLM, waar medewerkers nummer één zijn voor de concurrentieslag in de lucht. “Vrij van zorgen is de belangrijkste voorwaarde om wendbaar te zijn.”
Advies- en ingenieursbureau Arcadis staat ook dit jaar in de lijst van 25 beste werkgevers van Nederland die het sociale netwerk LinkedIn jaarlijks opstelt. Voor Veronique Bourée, Hoofd Groot Zakelijke Markt van LinkedIn een goede aanleiding voor een gesprek met Chief People Officer Jacoline van Blokland.
We moeten toe naar waardering voor de hele mens en zijn groei in plaats van waardering voor slechts een gefixeerd deel van de mens, ofwel sturen op balans.
De overstap naar een nieuwe HRIT-tool of HCM-systeem moet niet worden onderschat – er is tijdens de implementatiefase sprake van een heuse pressure cooker. Maritiem ingenieursbedrijf DEME kan erover meepraten na een geslaagd project in samenwerking met SuccessDay.
Hoe houdt Jumbo de snel in omvang toenemende organisatie toch wendbaar? In essentie door de kunst van het herkennen van en omgaan met dilemma’s en mentale spankracht van elke leider. Jean-Paul van Londen, organisatiepsycholoog en partner bij LTP, interviewde Alrik Boonstra, CHRO bij een van de snelst groeiende retailers van Nederland.
Waarom wordt er aan de relatie tussen CEO en CHRO niet veel meer tijd en aandacht besteed, managementboeken over geschreven en trainingen voor opgetuigd?
Het hoge tempo van de energietransitie vraagt van energiebedrijven als Stedin dat ze volop in beweging zijn en hun medewerkers blijvend ontwikkelen. Wat voor impact heeft dat op het HR-beleid van de organisatie?
Veel veranderingen op HR-gebied die door de coronacrisis zijn ingezet, zullen blijvend zijn. Maar de belangrijkste les is dat medewerkers de autonomie die ze de afgelopen tijd hebben gehad echt omarmen. “HR doet er daarom goed aan die autonomie te stimuleren”, volgens Felicie Stratenus, HR Director van accountants- en adviesorganisatie EY Nederland.
"Ethisch leiderschap is de norm", constateert PR-deskundige Frank Peters in Het juiste doen als niemand kijkt. Dat wil zeggen: de samenleving verwacht dat bedrijven zich niet alleen aan de wet te houden, maar ook waarden als eerlijkheid en rechtvaardigheid hoog in het vaandel hebben. Maar de lat mag wel nóg wat hoger liggen, als het aan Peters ligt. "Het gaat erom dat je rekening houdt met de verwachtingen van de stakeholders in je omgeving. Ook als zij daar niet direct om vragen."
Organisaties zouden een wezenlijk concurrentievoordeel kunnen creëren door te investeren in de digitale fitheid van de medewerkers. Door de alsmaar toenemende digitalisering zijn we drukker dan ooit, is de information overload gigantisch en de werkgerelateerde stress ongekend hoog. Volgens Martijn Aslander kan HR hier verandering in brengen. Hij legt uit hoe.
Complexe data gebruiken voor het selecteren van leiders is ‘tricky’ zonder ethische correctie, want algoritmen die worden gevoed met en leren van historische data komen als vanzelfsprekend uit op autochtone mannen. Door een black-box algoritme te laten corrigeren op sekse, etniciteit of leeftijd komen andere mensen bovendrijven die zich ontpoppen als leiders, vertelt hr-onderzoeker Paul van der Laken.
Holland Casino richtte na een vorig jaar aangekondigde herstructurering de organisatie opnieuw in. Veel medewerkers kregen een nieuwe functie. "Daarin is het een enorme uitdaging dat we onze medewerkers moeten voorbereiden op hun nieuwe rol, zonder dat we open zijn", zegt Danielle Justus, directeur HR Holland Casino.
Als iemand recht van spreken heeft als het om moed en cultuurverandering gaat, is het wel de oud-commandant van het Amsterdamse Brandweerkorps, Leen Schaap. Over hoe je cultuurverandering binnen organisaties in gang zet. En over waarom dat uiteindelijk ook mis kan gaan.
Werkgevers kunnen medewerkers zonder risico meer vrijheid geven om te bepalen waar, wanneer en hoe zij werken, blijkt uit promotieonderzoek door Martine Coun. Maar het is wel belangrijk dat zij inspelen op de psychologische basisbehoeften van medewerkers, zoals autonomie, verbondenheid en zelfontwikkeling. Zeker tijdens gedwongen thuiswerken.
SuccessDay timmert flink aan de weg. Inmiddels telt het bedrijf uit Nuenen zo’n 35 FTE en heeft het tevreden klanten in binnen- en buitenland. Oprichter Bas Eggelaar en Juul van Dongen - Operations en Quality Assurance - vertellen over het geheim achter SuccessDay, dat onafhankelijk advies geeft en organisaties begeleidt bij de overgang naar een nieuw HR/IT-systeem.
Movares is het grootste zelfstandige advies- en ingenieursbureau van Nederland. Die zelfstandigheid is een groot goed en kan alleen door samenwerking met elkaar en met de opdrachtgevers worden gewaarborgd, zegt Wieneke Goedvolk, de nieuwe CHRO van Movares. “Dat maakt het HR-beleid hier ook zo interessant.”
Als gevolg van Covid zijn veel organisaties in zwaar weer gekomen, waarmee het bestuur met allerlei spanningen te maken krijgt. Hoe ga je hier als executive mee om?
FrieslandCampina rolt wereldwijd beleid uit voor hybride werken na de pandemie: deels thuis, deels op kantoor. Volledig terug naar kantoor gaat niet gebeuren: “We vertrouwen erop dat medewerkers de nieuwe balans gaan omarmen.”
Hoe bereidt KPMG medewerkers en organisatie voor op de toekomst? Leerpaden en kennis verrijken en delen via een innovatief leerplatform zijn hierin de spil. Aldus Alex Baggerman, Workforce of the Future Lead KPMG Advisory.
Midden in de crisis, onder extreme werkdruk en dito omstandigheden, bleek de innovatieagenda veel sneller haalbaar, zag Manager HRM Marie-José Frederiks.
Feest bij DHL Nederland, want het keurmerk Top Employer Nederland is opnieuw behaald. Het predicaat wordt alleen toegekend bij uitmuntend presteren met HR. Daarvoor wordt op vierhonderd HR-aspecten door onafhankelijke deskundigen beoordeeld.
Ziekenhuizen gelden als de frontlinies van de crisis, maar op de werkvloer leidt de nood ook tot buitengewone creativiteit, ziet Bert Roelofs van Gelre Ziekenhuizen.
De coronacrisis bracht het accent in het HR-beleid bij Rijkswaterstaat veel meer op crisismaatregelen om de 9100 medewerkers binnenboord te houden. Daarbij werden ook nog eens 1400 nieuwe medewerkers online geworven en ingewerkt. Maar terugkeren naar normaal zit er straks niet in, verwacht CHRO Nicoline Coorens.
De digitalisering van HR raakt de komende tijd hoe dan ook in een stroomversnelling. Zo zal de toepassing van AI na COVID in alle sectoren gaan toenemen, en daarmee ook voor de loopbaan en het ontwikkelen van werknemers. Michel Geurts van Cornerstone Ondemand: “Deze transitie is nu al gaande.”
Toen Mickey Spier twee jaar geleden CHRO van beveiligingsbedrijf Securitas werd, was het personeelstekort enorm. Sinds de coronacrisis is daar verandering in gekomen, maar haar HR-beleid is nog altijd sterk gericht op voorkomen van personeelstekorten. "Mensen binden en boeien, zodat we ze niet meer zo vaak opleiden voor de concurrent."
De gezondheid van medewerkers is voor de meeste werkgevers een kwestie van risicobeheersing en voldoen aan de Arbo-regels. Een gemiste kans, zeggen Marlies Knijnenberg en Maarten Jan Stam. Organizational health, inclusief de gezondheid van medewerkers, vraagt een heel manier van kijken gericht op waarde-creatie.
“Als de coronacrisis iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel hoe precair de personele situatie in de ziekenhuizen is”, zegt Hans van Leeuwen, sinds kort CHRO van Medisch Spectrum Twente (MST) in Enschede. Volgens hem is het hoog tijd om van een hoofdzakelijk patiëntgerichte cultuur naar een meer personeelsgerichte cultuur om te schakelen.
Gerard Penning trad in 2020 aan als CHRO van ABN AMRO tijdens een tumultueuze periode. De coronacrisis liet zich pijnlijk gelden, terwijl de bank ook in een strategisch heroriëntatieproces verwikkeld was. Penning zag het als een kans: "Het heeft het makkelijker gemaakt om tot een nieuw 'people-beleid' te komen'"
Medewerkers ontwikkelen zich in essentie door zelfstandig en informeel leren. Via Degreed kunnen organisaties dit permanente leerproces zowel monitoren als personaliseren. Dit kan de ontwikkeling van medewerkers met zo’n tien procent versnellen, aldus Dan Tesnjak van Degreed.
Ook supermarktcombinatie Detailresult Groep (Dirk en DekaMarkt) ondergaat de vele corona-maatregelen. Maar waar veel andere bedrijven te kampen hadden met sluitingen, had de foodretailer het juist extra druk. Hoe heeft het bedrijf daarop ingespeeld?
Profiteren van economisch herstel in 2021? Organisaties met een sterke bedrijfscultuur zullen daar eerder in slagen dan concurrenten waar deze te wensen overlaat. Daarom is nu het moment om de bedrijfscultuur te versterken. Maar waar te beginnen?
Natuurlijk had iedereen binnen de facilitaire dienstverlener ISS liever gezien dat de coronacrisis aan het bedrijf voorbij was gegaan. Maar de crisis heeft ook iets goeds gebracht, zegt Gemmie Hermens, People & Culture director van ISS Nederland.
Zolang het coronavirus nog niet is uitgeraasd, blijft werken de medewerkers van softwarebedrijf Exact vrijwel uitsluitend thuis. Zoals het er nu naar uitziet, blijft dat tot de zomer van 2021 zo. Maar een terugkeer naar 'het oude normaal' zit er niet in, zegt CHRO Florien de Nijs. “De organisatie moet wendbaar blijven. Er kan weer zoiets gebeuren als de uitbraak van het coronavirus.”
Vanaf het uitbreken van de coronacrisis draait het bij KPMG nog meer dan anders om leiderschap, betrokkenheid en voor alles: communicatie. Het acountant- en advieskantoor koos de laatste jaren al volledig voor digitalisering van de processen. De bijbehorende people strategy wordt in de crisis onverminderd voortgezet. Grote verrassing zijn de onverwachte voordelen van werken op afstand.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl