Onlangs publiceerde Oracle een onderzoek over betrokkenheid op de werkvloer. Hieruit blijkt dat minder dan een derde (31 procent) van de werknemers zich het grootste gedeelte van de tijd betrokken voelt bij het werk. En dat terwijl 57 procent van de medewerkers zegt dat meer betrokkenheid de productiviteit verhoogt.
In een tijdperk van informatie-overload werken traditionele time management technieken niet meer.
Marc Albert, managing director bij CEB, ziet digitalisering als de grootste uitdaging binnen de HR-praktijk. In de optiek van de bedrijfseconoom en oud-tennisprof bewegen HR-professionals niet snel genoeg mee met de rappe digitalisering. Verder is het volgens Albert noodzakelijk dat deze professionals over de grenzen van hun eigen vakgebied kijken. “Als CHRO’s niet zijn doordrongen van wat er in de business gebeurt, kunnen zij geen toegevoegde waarde leveren.”
Dat HCM-software onmisbaar is voor organisaties is inmiddels wel bekend, maar met de opmars van SaaS-oplosingen op dit gebied, rijst de vraag wat de voorkeur heeft: HCM op de eigen bedrijfssystemen of uit de cloud?
In 2011 leidde Brian Farley het Nederlandse honkbalteam als eerste Europese team naar de wereldtitel. Een ongekende prestatie. Hij bereikte dit onder andere door aan de slag te gaan met de perceptie dat het team had. In zijn keynote tijdens de CHRO Summit op 17 november vertelt hij hoe mensen zichzelf kunnen ontwikkelen door een veranderde waarneming van situaties. We spraken hem om alvast een tipje van de sluier op te lichten.
In de vier jaar dat Elly Ploumen actief is als HR-directeur bij Achmea is haar functie geen enkel moment saai geweest. Zoals velen in de top van de HR constateert zij dat HR-functies steeds meer verschuiven van het organisatorische en operationele naar het tactisch-strategische vlak. “Al moet dit ook weer niet overdreven worden. Momenteel wordt circa 10 tot 20 procent van de tijd van HR-mensen besteed aan strategie”, aldus de nuchtere Ploumen, die een van de vijf genomineerden is voor de CHRO of the Year-award die op 17 november tijdens het CHRO Summit wordt uitgereikt.
“De HR-functie verandert en snel”, voorspelt Madeline Dessing, Managing Director Benelux bij organisatieadviesbureau Hay Group. HR verschuift van operatie naar strategisch beleid. Maar volgens Dessing kan dit alleen indien HR-professionals adequaat inspelen op drie belangrijke trends. Er liggen dus kansen voor HR om positie te pakken als strategische business partner.
De medewerker staat meer dan ooit centraal, en dat zal in de toekomst alleen maar duidelijker worden “De wereld om ons heen verandert snel”. Het is iets dat we met grote regelmaat hebben gehoord en nog steeds horen. Een reden om te denken: “Waarom zou het mij raken!”
In een door Workday en de CHRO Community gehoste rondetafelsessie in Kasteel Sterkenburg te Driebergen-Rijsenburg deelden HR-directeuren van grote Nederlandse organisaties en experts van AON hun kennis en best practices over het belangwekkende thema ‘employee benefits for the digital generation’.
"I think that HR should challenge the way leadership evolves,” says Rosemarie Bisseling, Director of Human Resource Management at Cofely, a company that specialises in the provision of technical solutions. HR should make the organisation aware of the ways in which leaders guide and develop other staff members, as this is very important, she argues. "Strategic workforce planning – looking ahead three or four years and anticipating how the company's workforce will evolve and what its needs might be – is essential.”
Er waart een verlammend virus rond binnen veel organisaties. Het luistert naar de naam 'aangeleerde hulpeloosheid' en zorgt eigenhandig voor tal van mislukte verandertrajecten. Gelukkig bestaan er effectieve maatregelen.
Pensioenfondsen en hun deelnemers ondervinden de komende jaren forse hinder van de gewijzigde pensioenwetgeving.
"The war for talent is on," says Mariëlle de Macker, HR Director at HR Services agency Randstad, one of the largest staffing companies in the world, with some 30,000 employees. In this exclusive interview with CHRO.nl, De Macker shares her expert insight and talks about what Randstad is doing to encourage industry-wide collaboration and discussion.
DSM is een Nederlandse organisatie die zichzelf een enkele keren opnieuw heeft uitgevonden: dat zie je terug in het DNA. Het bedrijf is vanuit de mijnbouwachtergrond actief geweest in achtereenvolgens agri, bulkchemie en is dat nu met name in Life Sciences en Material Sciences. DSM heeft een omzet van ruim 10 miljard euro en een personeelsbestand van 24.500 medewerkers verdeeld over vrijwel alle werelddelen. Het bedrijf zet tegenwoordig in op oplossingen voor vraagstukken die het gevolg zijn van zogenaamde ‘megatrends’, zoals vergrijzing, bevolkingsgroei, voedselveiligheid en beperkte beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen.
Change management, talent management en training & development vormen dit jaar de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven.
Overleven in de fysieke retail is tegenwoordig een flinke opgave, laat staan het realiseren van een groeistrategie. Rituals Cosmetics is een uitzondering. Het bedrijf maakt al een aantal jaren een aanhoudende groei van 30 procent per jaar door. Het merk kom je tegen in honderden eigen winkels, maar ook in 1300 shops-in-shops van bijvoorbeeld de Bijenkorf en V&D. Rituals Cosmetics is ook aanwezig in 850 hotels en zelfs in het vliegtuig. “Onze ambitie is om een internationaal wereldmerk te worden en als het aan de CEO en oprichter ligt, gaat dat snel.”
Meer dan de helft van de Europese financieel directeuren heeft het afgelopen kwartaal het salaris van werknemers op kernfuncties verhoogd, of is van plan dat op korte termijn te doen. De salarisverhoging is noodzakelijk omdat ze moeite hebben om aan geschikt personeel te komen. Dat blijkt uit cijfers van de CFO Survey, die voor het 78ste kwartaal op rij is uitgevoerd.
De ROCKWOOL Group, opgericht in 1937, is wereldwijd marktleider in steenwoloplossingen en levert producten en oplossingen voor sectoren als bouw, industrie, glastuinbouw, petrochemie en scheepsbouw. Bij ROCKWOOL Group werken ruim 10.000 mensen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Hedehusene (Denemarken).
De klassieke Griekse filosoof Socrates heeft geen geschriften nagelaten, maar zijn ideeën klinken door tot op de dag van vandaag. Van zijn leerlingen, onder wie Plato, weten we dat hij de mensen in zijn omgeving uitdaagde en aanspoorde om zelfstandig te denken.
Vroeger haalden artiesten hun inkomen uit de verkoop van lp’s en cd’s, nu zijn live optredens een veel groter onderdeel van hun inkomen. Artiesten zijn afhankelijk van een succesvolle organisatie van concerten en festivals. Daarbij draait het niet alleen om het trekken van voldoende bezoekers, maar ook om de wensen van die bezoekers. Het is het werkgebied van MOJO, onderdeel van Live Nation/Ticketmaster, de organisatie achter Ticketmaster, Heineken Music Hall en Ziggo Dome.
CHRO’s die aan het stuur willen blijven zitten, moeten er voor zorgen dat ze de HR-informatie op orde hebben – of krijgen. Alleen dan kunnen ze de stap maken naar data-gedreven HR. Voor data-gedreven HR zijn goede systemen nodig en het lospeuteren van het benodigde budget is voor veel HR-directeuren een opgave. Een vicieuze cirkel?
Talent management is the most significant job of a modern HR boss, says Peter Vrijssen, CHRO at multinational life sciences and materials sciences company, DSM. In an exclusive interview with CHRO.nl, the vastly experienced Vrijsen explains how globalisation forces the CHRO focus on hiring and maintaining the best professionals. He also talks about his experience with HR transformation and how HR plays a strategic role in US businesses: "I think Europe is still a few steps behind."
De manier waarop organisaties zijn vormgegeven is rap aan het veranderen. In dit veranderende landschap hebben werknemers nieuwe vaardigheden nodig en dit vraagt om een andere benadering van talent en talentontwikkeling. Succesvolle bedrijven bewegen zich in de richting van gedeeld leiderschap waarin de individuele werknemer grotendeels zelf verantwoordelijk is voor zijn persoonlijke ontwikkeling. Op basis van eigen veldonderzoek definieert het Top Employers Institiute zes trends op het gebied van leiderschapsontwikkeling.
Everything seems connected to the internet. From cars and mobile phones to the fridge and the lawn mower. The future of machine-to-machine technology seems inevitable as people demand smarter applications to fulfill their ever-growing hunger for new information and their desire to do things quicker and better.
Teleplan is een middelgrote organisatie met circa 5.000 medewerkers en een global footprint. “Wij houden ons bezig met de after sales van consumentenelektronica: alles wat er gebeurt nadat je een elektronicaproduct - van spelcomputer tot mobiele telefoon - hebt gekocht,” aldus Jo-Ann Garbutt, Global director HR bij Teleplan. Het bedrijf is 30 jaar geleden opgericht als reparatiebedrijf door twee ex-medewerkers van Philips en Siemens.
Mede dankzij de aansterkende economie zien veel bedrijven weer internationale kansen. Dit betekent soms ook het voor langere tijd naar het buitenland uitzenden van personeel. Volgens HR-specialisten is de tijd van het expatmodel echter voorbij. De nieuwe aanpak schept kansen voor HR-professionals, want er is een groot tekort aan specialisten op het gebied van global mobility (GM).
Een gesprek met Jaap de Vries, Corporate Director Human Resources bij FrieslandCampina: 'Winning in the market' is essentieel.
Transformatie klinkt beter dan reorganisatie, want dat laatste wordt vooral geassocieerd met afslanken, standaardiseren, uitbesteden en automatiseren. Toch zijn dat de belangrijkste ingrepen die naar voren komen in de gesprekken met de HR-executives van bedrijven als DSM, FrieslandCampina, Danone of OfficeDepot.
Wat ik zo lekker vind aan een lange zomervakantie is dat je de tijd hebt om te verprutsen. Zoals Bertrand Russell het zo mooi verwoordde: Tijd die je met plezier verspilt, is geen verspilde tijd.
“Research indicates that workers have three prime needs: Interesting work, recognition for doing a good job, and being let in on things that are going on in the company.” Zig Ziglar
Decennialang werden HR-afdelingen beschouwd als onderdeel van de backoffice. Een kostenpost die niet meer doet dan het regelen van salarissen, bonussen en andere administratieve medewerkerszaken. Ellie Filler, senior client partner van het Zwitserse recruiteringsbedrijf Korn Ferry, zag deze houding in de afgelopen vijftien jaar sterk veranderen. Zij stelt tegenover Harvard Business Review dat CHROs voorheen weinig zeggingskracht hadden in de bestuurskamer. CHROs rapporteerden aan de COO of de CFO.
Achter Danone gaat een rijke historie schuil: het zuivelbedrijf werd al 1919 in Spanje opgericht door Dokter Isaac Carasso. Hij richtte zich in eerste instantie op het genezen van darminfecties bij Spaanse kinderen en de yoghurt van Danone was aanvankelijk alleen via de apotheek verkrijgbaar. Nu staat het merk Danone voor een voedingsmultinational, actief in 150 landen.
Assume you are new in an HR job in a sizeable organisation. The contours of the strategic plan are there. As always the focus is on growth. By growing the existing clients. By capturing some new markets. By cleverly adding services or products to the portfolio. The digital division will have to grow. Sharing knowledge and capabilities is key. Leadership needs to be strengthened. Internal entrepreneurs are scarce. Etc.
Een mismatch tussen vraag en aanbod kenmerkt de Nederlandse arbeidsmarkt. Ondanks de nog altijd relatief hoge werkeloosheid en het grote aanbod van personeel, ervaren steeds meer HR-professionals moeite met het vervullen van specifieke posities. Met name hoog opgeleide ICT’ers en technici op mbo- en hbo-niveau blijken moeilijk te vinden. Bedrijven zijn vooral op zoek naar ervaren personeel.
Marco van Duijn heeft bijna 20 jaar ervaring in HR bij verschillende sectoren, uiteenlopend van industrie tot catering en luchtvaart tot logistiek. In zijn laatste functies was hij ook internationaal verantwoordelijk voor HR. Momenteel werkt hij als interim HR director bij Aviapartner, dat als afhandelaar van vliegtuigen op verschillende Europese luchthavens actief is.
De grootste uitdaging voor Martijn Messemaker, Hoofd HR bij bol.com, is het bewaren van de open en frisse cultuur binnen een snelgroeiende onderneming. Bij zijn binnenkomst in 2011 telde de organisatie 320 medewerkers. Momenteel staan er bijna 900 mensen onder contract en het einde van de groei is nog lang niet in zicht.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl