WE Fashion heeft in de coronacrisis een versnelde digitale transformatie doorgemaakt. Met steun van de HR-afdeling. Maar die richt zich niet alleen op digitalisering, zegt CHRO Elianne Havinga. “Van belang in deze tijd zijn onze CONNECT-waarden, de verbinding met onze medewerkers en leiderschap in de organisatie.”
De toepassing van artificial intelligence (AI) gaat nog grote impact hebben op organisaties én HR. Aan HR de taak om de workforce voor te bereiden op de aankomende veranderingen, en vooral om het samenspel tussen mens en zelfdenkende computers scherp te bewaken. Dat is de overtuiging van Carlo van de Weijer.
Wat staat je te wachten als hoofd HR bij een accountantsorganisatie als BDO? Daar krijg je niet alleen te maken met rekenmeesters en controleurs, maar ook met gedreven ondernemers die van zich doen spreken in de financiële en zakelijke dienstverlening.
Prothya Biosolutions groeit hard en koerst af op winst. Maar daarvoor moest de organisatie wel een flinke transformatie doormaken. Ondernemerschap zit inmiddels sterk in de cultuur. Marloes de Haas was er vanaf het begin nauw bij betrokken. "Ik doe heel veel tegelijk.”
Na dertig jaar in het HR-vak nam Sander Nieuwenhuizen een sabbatical, wat door de pandemie heel anders uitpakte. Het geeft hem de mogelijkheid om vanaf een afstand te kijken naar leiderschap, de rol van de CHRO en de dynamiek in de boardroom. “Het is een groot genot om dat te kunnen doen.”
Binnen de Rabobank verkent Anne Doeser nieuwe technologieën om het werk beter en prettiger te maken. De HR Innovation Lead gelooft dat technologie een enorme impact kan maken. “Met open innovatie via een ecosysteem krijg je producten waar werknemers echt wat aan hebben.”
Ida Damen onderzoekt hoe je werknemers meer in beweging krijgt. Ze vertelt over de lessen uit haar promotieonderzoek, over wandelen tijdens de HR-cyclus en de ingenieuze WorkWalk die ze voor haar eigen werkomgeving ontwikkelde.
In organisaties met een zogenaamde positieve leercultuur passen medewerkers hun kennis en vaardigheden sneller aan aan de veranderingen die de organisatie zelf doormaakt. Dan Tesnjak legt uit wat daarvoor nodig is op basis van onderzoek door Degreed.
"We staan voor de uitdaging de dominantie van de witte heteromannen-cultuur te doorbreken." D&I Partner Hendrik Jan Biemond over zíjn missie om Diversity & Inclusion op de kaart te krijgen.
Het wereldwijd actieve mobiliteitsbedrijf LeasePlan transformeert tot een compleet digitale dienstverlener. Chief People & Performance Officer, ExCo-lid en landendirecteur Tjahny Bercx over de cruciale fase waarin het proces zich momenteel bevindt.
Van afschaffing van de leaseauto tot het eerste hybride werken-model van Nederland: het HR-beleid van VodafoneZiggo valt in meerdere opzichten op. In gesprek met Thomas Mulder, architect van veel van die beslissingen. "Cruciaal is dat je goed uitlegt waaróm je iets doet."
Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden, zegt Judith Meeng. Terwijl BRD Thermea Group, toen ze in 2018 aantrad, toch echt moest veranderen door de continue groei. “Ik geloof dat wij 'cultuur ready' zijn voor de toekomst."
Wat is volgens de meesten welbeschouwd de kerntaak van de CHRO? Zorgen dat mensen binnen de organisatie goed functioneren. Oud CHRO Hein Knaapen, managing partner CEO Works Europe, ziet dat iets anders: "De CHRO kan bijdragen aan de waardecreatie van zijn of haar bedrijf."
HR-professionals van organisaties die dienstverleners zoals schoonmaakbedrijven inhuren, kunnen meer invloed uitoefenen op het sociaal beleid aldaar, zegt Kees Blokland, voorzitter Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag. "Dat is niet alleen moreel juist, het draagt er ook toe bij dat dienstverleners beter werk afleveren."
Bij Triodos Bank kiezen ze ervoor om ook na de coronapandemie deels thuis te blijven werken. Dat betekent dat op kantoor minder vierkante meters nodig zijn. Maar hoe gaat dat eruitzien? "Het is niet langer alleen maar willen, het is nu ook moeten geworden."
Welke organisatie sleept in maart de eerste Diversity Firm Award in de wacht? Jurylid Joeri de Groot, Managing Director Co-Investments AlpInvest Partners, weet uit ervaring wat daar voor nodig is.
De wereld staat voor een aantal grote uitdagingen de komende decennia. Bedrijven kunnen hierin een enorme positieve impact maken, maar dan moeten ze wel weten hoe. Volgens Mansi Jasuja van Conscious Business Nederland zit de sleutel in meer bewustzijn over de rol die jouw organisatie speelt in het totale ecosysteem waar je onderdeel van uitmaakt.
Ingrijpende veranderingen in organisaties zijn alleen mogelijk als deze gepaard gaan met culturele veranderingen. Maar hoe verander je de cultuur binnen een organisatie? Dat is bij uitstek het terrein van corporate antropoloog en spreker Jitske Kramer.
Goed leiderschap is wel 'common sense' maar geen 'common practice'. In zijn bestseller "10 miljoen jaar leiderschap" stelt Leon Schaepkens dat een goede leidinggevende rekening houdt met ons 'savannebrein'. Een inzicht dat leiders van vandaag een grote voorsprong kan geven.
McDonald’s werkt aan een transformatie die de foodketen aan de top moet brengen in de lijstjes van gewilde werkgevers. Opleiden en interne doorstroming moeten de reputatie van de ‘hamburgerbanen’ uitvlakken. Zorgvuldig bouwt Chief People Officer Ineke Jeuster aan draagvlak om het accent te verleggen van werving naar employee engagement.
Signify is een bedrijf in transformatie, die verder gaat dan de overgang van de gloeilamp naar de ledlamp. Met grote gevolgen voor het businessmodel. CHRO Mark van Bijsterveld over de implicaties die dit alles heeft voor het HR-beleid en de strategische HR-agenda.
Het proces van aankopen en implementeren van een HRIT-systeem is ingrijpend. Hoe overtuig je de organisatie van de noodzaak van zo’n nieuwe tool? Wat komt er kijken bij het selecteren van de aanbieders? Enza Zaden Beheer BV uit Enkhuizen, bijgestaan door SuccessDay, heeft het traject doorlopen en staat aan de vooravond van het maken van de definitieve keuze.
KPN paste zich in crisistijd verrassend flexibel aan de nieuwe situatie aan. Maar hoe houdt de organisatie deze wendbaarheid vast voor de aankomende grote uitdagingen op het gebied van leiderschap, hybride werken, schaars talent en de digitale transformatie van de samenleving waarin KPN een hoofdrol speelt?
Hoe helpt data gedreven HR een bedrijvengroep zoals Mosadex om succesvoller te zijn in haar beleid?
Midden in de coronapandemie gold de overheid als een aantrekkelijke werkgever, maar nu stapelen de vacatures zich op. Hoe kan de overheid de juiste medewerkers aantrekken en behouden? Het Handboek Recruitment & Employer Branding van recruitment-expert Gusta Timmermans bevat een model. "Met alleen hippe werving- en selectietools kom je er niet."
Een gesprek met Léonie Kennepohl en Mélanie Bosboom, oprichters van Female x Finance.
Ramon de Kok reorganiseerde de Bijenkorf en voerde een radicale cultuurverandering door. Voor efficiencyverbetering is echter meer nodig dan alleen interventies op de werkvloer, stelt hij. Het bijsturen van de top heeft minstens zoveel impact.
Om de digitale platformstrategie van ING te realiseren, bouwt Maarten van Beek aan een flexibele organisatie. Hybride werken ziet hij als de sleutel hiertoe. Op vier punten moderniseert hij zo het werkgeverschap. “We investeren 1600 euro per vijf jaar voor elke thuiswerkplek.”
Hoogleraar organisatiepsychologie Aukje Nauta schreef een bevrijdend boek over hoe we onze schaamte productief kunnen aanwenden. Ze laat zien dat schaamte de weg kan wijzen naar een beter leven. "Op de werkvloer kan schaamte de aanzet geven om te leren en om de verbinding met anderen te zoeken."
Neuroscientist Marcia Goddard (Brain Matters) spreekt op de HRExpo op 7 oktober over cultuur en welzijn in een hybride wereld als uitdaging voor werkgevers. "We moeten toe naar een gevoel dat het ok is dat het niet ok is."
De coronacrisis heeft de ambities van de Sligro Food Group niet kunnen knakken. Integendeel: Sligro heeft geprofiteerd van de afgenomen bedrijvigheid om de grootse groeiplannen te concretiseren, waaronder een ingrijpende digitale transformatie. "Daarbij staan de medewerkers centraal. Want of wij onze ambities kunnen waarmaken, hangt vooral van hen af", zegt CHRO Jacqueline Touw.
HR moet vooral gaan over mensen en niet over contractvormen. HR moet een facilitator zijn van àl het talent binnen organisaties. Dat stelt Mark van Assema, HR-projectleider en -adviseur, auteur en oprichter van HRTechReview.nl.
Hoe balanceert de CHRO tussen de board en de werkvloer, zonder tot ja-knikker te verworden? Jelle van Baardewijk, filosoof en specialist ethische dilemma’s, over tolerantie, bedrijfsethiek en HRM. “Je hebt dissidenten nodig, want die staan op hun strepen.”
Achmea zette tien jaar geleden in op tijd- en plaatsonafhankelijk werken en plukt daar nu de vruchten van. Dat gaat volgens het principe: digitaliseren waar het kan, zodat er meer ruimte is voor onderdelen waarin menselijk contact het verschil maakt. “Processen volledig vervangen door digitale tools, daar geloof ik niet in.”
Begin vorig jaar maakte Fugro een rigoureuze omslag: geen strategische heroriëntatie maar een krachtdadige reorganisatie om de jongste crisis te bezweren. Hoe dit het leiderschap bij Fugro op scherp zette, vertelt CHRO Erwin Hoogeveen in gesprek met Jean-Paul van Londen, organisatiepsycholoog en partner bij LTP Executive Services.
Toen Raymond van Hattem vier jaar geleden directeur HR werd van ProRail, was de organisatie het lachertje van werkend Nederland. Nu is de animo zo groot dat zelfs toptalenten teleurgesteld moeten worden. “We gingen naar een manier van werken met meer ruimte, meer initiatief en meer vertrouwen, waar feedback vanzelfsprekend is.”
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl