Door technologische innovaties, vergrijzing en snel veranderende omgevingen is de skill-gap groter dan ooit. Met de nieuwe generatie leerplatforms, gebaseerd op AI, vertaal je als HR- of L&D-manager de organisatiestrategie optimaal naar opleidingsbeleid.
In een snel veranderende wereld door technologische vooruitgang en veranderende markteisen wordt vaardighedenbeheer cruciaal voor organisaties. Tools zoals Workday Skills Cloud helpen bedrijven vaardigheden te identificeren, beheren, benutten en ontwikkelen, waardoor ze innovatie, groei en medewerkersbetrokkenheid bevorderen.
Nederlandse techbedrijven lopen internationaal achter in het dichten van de loonkloof. Dat blijkt uit een groot data-onderzoek van Ravio onder ruim 1000 techbedrijven.
Succesvolle leiders lopen in het tijdperk van datagedreven werken niet alleen zelf voorop, maar zijn ook de sleutel tot het identificeren van toekomstige leiders. Waar intuïtie hen kan bedriegen, helpen algoritmes en data-analyse bij het onthullen van verborgen leiderstalent.
Wil je als organisatie meegroeien en wendbaar zijn, dan is goed inzicht in de bestaande vaardigheden en de benodigde vaardigheden – ofwel de skills-gap – in de organisatie een eerste vereiste. Zo’n 'skills-gap-analyse’ klinkt voor velen als een uitdaging, maar met de juiste data en tools kun je dit betrekkelijk eenvoudig stroomlijnen.
Leiderschapsontwikkeling gebeurt nog vaak alleen op basis van onderbuikgevoel in plaats van KPI’s. Gertie Ronken, oprichter van Xpro2, en Jeroen van der Brugge, eigenaar van Pinpointer, vertellen waarom een datagedreven fundament essentieel is om daadwerkelijk te kunnen bijdragen aan de strategie-agenda van organisaties.
In een tijdperk van snelle veranderingen, digitalisering en toenemende krapte op de arbeidsmarkt is het voor werkgevers cruciaal om een skills-based strategie te omarmen voor het aannemen, ontwikkelen en behouden van talent. Martijn Roelants, CHRO van Nutreco, en Hette Mollema, VP Workday Benelux, leggen uit hoe je als HR-manager ervoor zorgt dat je een wendbaar en talentgericht bedrijf wordt én blijft.
Op HR Day sprak Marcel Berghuis over de datagedreven HR-strategie binnen Center Parcs, grotendeels in handen van private equity-investeerders. Juist daarom is cijfermatige onderbouwing van HR-analyses en -budgetten cruciaal: "Beslissingen worden geacht aantoonbaar bij te dragen aan het rendement."
HR-technologie is echt heel leuk, maar je moet vooraf goed bedenken hoe en waarom je deze inzet, weten Bas Eggelaar en Juul van Dongen. Omdat er nog geen bedrijf bestond dat organisaties hierbij goed ondersteunt, richtten zij SuccessDay op, dat de HRIT-consultancymarkt inmiddels flink heeft opgeschud. De vraag naar onafhankelijk en pragmatisch advies bleek groot: inmiddels telt SuccessDay wereldwijd meer dan honderd medewerkers. Achteroverleunen is er echter niet bij: met spin-off DayConnect willen de twee de wereld van HRIT-implementaties op de schop nemen. Verder worden binnenkort de eerste onafhankelijke HR Technology Awards uitgereikt.
De hoogleraar en tevens directeur van het Amsterdam People Analytics Centre (APAC) is altijd op zoek naar hoe HR er meer toe kan doen binnen organisaties. Haar overtuiging: "Met people analytics kan het HRM-beleid worden verbeterd. Alleen is er geen 'one size fits all' benadering."
Sturen op basis van kengetallen bij datagedreven werving & selectie is één. Maar je kunt nog een stap verder gaan en data en algoritmes laten bepalen waar het budget moet worden ingezet om een bepaalde functie onder de aandacht te brengen.
Ruim driekwart van de ondernemers in ons land ervaart dit kwartaal een tekort aan arbeidskrachten. Dat is iets minder dan een jaar eerder toen ruim 84 procent hiermee te maken had.
'Diversity of thought' wakkert het kritisch denken van medewerkers aan. Als je dit structureert voor jezelf, anderen in je team en organisatie, vergroot je het lerend vermogen van medewerkers. AI bewijst hierbij goede diensten.
De afgelopen zes maanden hebben veel HR professionals kennis gemaakt met generatieve AI – oftewel computersystemen die nieuwe output genereren. Nu de eerste rage voorbij is en het stof enigszins aan het neerdalen is moeten we bezien wat de hype was en wat er door het gebruik van AI blijvend verandert voor HR.
Cherry picking is een van de valkuilen als je met data werkt. Probeer de data altijd vanuit verschillende kanten en over verschillende perioden te bekijken. Zorg ook dat altijd duidelijk is welke selectie van de data je hebt gebruikt en stem van tevoren af wanneer het resultaat goed of fout is.
De alsmaar groeiende berg data bemoeilijkt het nemen van beslissingen. De data ondermijnen daardoor ook het zelfvertrouwen van managers bij het nemen van beslissingen.
Met de komst van ChatGPT worden de mogelijkheden die data-analyse HR-professionals te bieden heeft nog interessanter én komen ze makkelijker binnen handbereik, schrijft Irma Doze.
Hoe zet je als HR-leider de juiste analytics in voor de uitdagingen van vandaag? Welke data wil je ontsluiten en gebruiken voor het doorontwikkelen en onderbouwen van je HR-beleid en HR-strategie? “Een geïntegreerde digitale datastrategie is het sleutelwoord”, aldus Jan-Willem Bouwmeester.
Volgens onderzoek onder corporates door Accenture zouden CHRO's de leiding moeten krijgen over het optimaal inzetten van mensen, data en technologie.
Met boeiende sprekers als Josanne Verdonk (CHRO G-Star Raw), Tom Haak (HR Trend Institute) en vijf break-out sessies van leidende technologiebedrijven kan de HR Tech & Talent ontbijtseminar ‘Building people through technology’ als geslaagd de boeken in. Het seminar vond medio november plaats op een al even inspirerende locatie: Evoluon Eindhoven.
Voor HR Tech wordt het een jaar van veel marktconsolidatie maar met hier en daar toch opvallende ontwikkelingen, aldus Josh Bershin.
Veel organisaties hebben een DI&E-beleid, om diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid te stimuleren. Maar verandert er ook echt wat? Drie (ervarings)deskundigen pakken het thema bij de kop. “De grootte van het onderwerp wordt lastig gevonden.”
De afgelopen Dutch HRM Network Conferentie heeft laten zien dat voor een veerkrachtige omgang met uitdagingen in de samenleving (zoals digitaal werk, ongelijkheid, duurzaamheid), HRM een meer mensgerichte benadering nodig heeft. Zeker wanneer het gaat om de consequenties van geavanceerde technologie. Dit vergt meer samenwerking tussen wetenschap en praktijk.
SuccessDay en Shimano delen een gezamenlijke passie: fietsen. Bovendien staat het Europees hoofdkantoor van de Japanse producent en distributeur van fietsonderdelen en visgerei in Eindhoven, de vestigingsplaats van SuccessDay. Logisch dat ze elkaar vonden bij de ondersteuning van de implementatie en het beheer van Workday, het nieuwe HRIT-systeem. “Flexibiliteit was essentieel in dit traject.”
Het houdt niet op voor Action. Terwijl andere non-food retailbedrijven worstelden om te overleven of het loodje legden, groeide Action jaar in, jaar uit. Rolf Jorna vertelt hoe HR er in slaagt die groei, in tien landen, te faciliteren.
Hoe gebruiken leiders de juiste analytics voor de uitdagingen van vandaag? Dat was de hamvraag tijdens de round table op CHRO Day in Kasteel de Wittenburg in Wassenaar op 16 november. Met het kapmes door het oerwoud van data.
Maximaal profiteren van HR-technologie kan alleen als je duidelijk zicht hebt op jouw merkbelofte, culturele waarden en de employee experience die je wilt bieden. Daarom zou HR in the lead moeten zijn bij de implementatie van HRIT-oplossingen. Zie het niet als last, maar zet het in als lust, adviseren Els van Mierop, Change Management Consulting Lead, en Philippe Piso, Senior Projectmanager bij SuccessDay.
Cultuur en gedrag in organisaties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Als leiders hier meer aandacht aan besteden kunnen ze cultuurconflicten vermijden, ziet Irma Doze.
Van 9 tot 11 november verzamelen zich nationale en internationale wetenschappers op het gebied van HRM zich op de Universiteit Twente in Enschede – waar het 12e Internationale Congres van de “Dutch HRM Network” wordt gehouden.
'Wat je meet, kun je managen' heet het. Alleen meten we hooguit een gedeelte van de complexe werkelijkheid. Leiders die dat vergeten, roepen allerlei ongewenst gedrag op, blijkt uit het recente boek ‘De meetmaatschappij’ van Berend van der Kolk.
CHRO’s die willen starten met datagedreven werken, vragen zich vaak af met welk traject te beginnen. Het advies van Irma Doze luidt: begin bij HR zelf.
HRIT is zoveel meer dan technologie alleen. Er is ook een zachte, fluffy kant, die essentieel is voor een succesvol implementatietraject en het gebruik van systemen en tools. Dat zegt Fieke Fleskens, Global Director HR Technology & Data bij Vanderlande. Met haar komst en die van het Global Center of Expertise-team dat zij de afgelopen anderhalf jaar formeerde, kwam bij Vanderlande de focus te liggen op het HR-technologielandschap en het gebruik van HR-tooling. Fieke heeft altijd veel interesse gehad in HR, technologie en transformaties en noemt dit zelf de ‘Golden Triangle’.
Als kleine en middelgrote bedrijven er niet voor zorgen dat hun HR-teams minder belast worden met administratieve taken en toegang krijgen tot solide data voor hun strategische beslissingen, zetten bedrijven hun succes op het spel. Dat stelt Ross Seychell, Chief People Officer van Personio.
Tijdens de Leadership in HR-summit op 16 juni verzorgt Elbrich Batstra samen met neurowetenschapper Marcia Goddard een rondetafelbijeenkomst over The Human Side of Tech. Dat geeft al aan dat HR volgens haar nog altijd een echt mensenvak is. “Je hebt empathisch vaardige mensen nodig.”
Of het nu gaat om uitstroom, ontwikkeling of hybride werken, Albert Spencer van Havenbedrijf Rotterdam beslist erover op basis van data. Die data vertellen hem ook tot welke resultaten dat leidt. “In de finance heb ik geleerd hoe belangrijk informatievoorziening, risicomanagement en waardecreatie zijn om in control te zijn. Dat is bij HR niet anders.”
Investeren in duurzame inzetbaarheid levert prachtige resultaten op voor de continuïteit en het werkplezier van de medewerkers. Deze waarde expliciet op de financiële balans onderbrengen gebeurt niet maar is meer dan logisch. Hoe kan dit anders?
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Anna-Bo Bouwens Community Manager
0646826681 abouwens@chro.nl