Waarom is het zo moeilijk om goed invulling te geven aan strategische personeelsplanning? Vaak doen organisaties complexe en dure exercities om uit te zoeken wat de skills for the future zijn. Zonde, want de relevante vertaling maken naar de eigen organisatie is nou net de core competentie van HR.
Drie nieuwe boeken die HR-leiders kunnen inspireren en helpen om hun organisatie te verbeteren. In het aprilnummer van CHRO van 2023 bespraken we deze drie nieuwe, interessante titels.
Omdat de data van Dümmen Orange nog onvoldoende gestandaardiseerd en gestructureerd waren voor een super geavanceerd HRIT-systeem, koos de multinational voor een hybride model. Voor de implementatie van het global HRIT-systeem werd de hulp van SuccessDay ingeschakeld. “Pas over 3 tot 5 jaar, als we de basis goed onder de knie hebben, kunnen we overstappen naar een geavanceerder systeem.”
Onlangs heeft onderzoek- en adviesbureau gartner een nieuwe versie van het Model of a World-Class CHRO uit 2017 uitgebracht. Het oorspronkelijke model was bedoeld om een ideaaltype van de CHRO te schetsen.
Door werknemers de informatie te geven die ze nodig hebben om de bedrijfsdoelstellingen te halen en ervoor te zorgen dat prestaties eerlijk worden geëvalueerd, kan de aandelenkoers van een bedrijf een impuls krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van employee experience-platform Culture Amp.
Multinational Reckitt heeft de afgelopen jaren een ingrijpende transformatie doorgemaakt. Eén van de architecten van deze ‘verjongingskuur’ is HR-topvrouw Francis Hoefman: “Wij waren tot dan toe met name gericht op financiële prestaties. Niet meer van deze tijd.”
Dümmen Orange schakelde de hulp in van SuccessDay bij de implementatie van een global HRIT-systeem.
Medewerkers hebben naast hun cv en functiebeschrijving ook verborgen passies, ambities, kennis en talenten. Door deze aan te spreken versterk je de organisatie, behoudt je werknemers langer en maakt je ze flexibeler. Het Whole Self Model legt hiervoor de basis.
Op de employee journey zijn nog vele slagen te maken, stellen Leen Paape en Bea Aarnoutse. Het ontbreekt organisaties nog te vaak aan een duidelijke visie op medewerkers, en kernwaarden worden vooral met de mond beleden. Met een speciale tool kan HR eenvoudiger aan de knoppen draaien.
Hoe kan het dat betrokkenheid onder medewerkers zo laag scoort, terwijl organisaties er zoveel geld in investeren? Over dat raadsel boog een divers gezelschap CHRO’s zich tijdens een roundtable op de summit Leadership in HR. Het is vooral tijd voor een goed gesprek.
De digitale employee experience moet op orde zijn anders gaan medewerkers al snel op zoek naar een andere baan, zo blijkt uit recent onderzoek van OutSystems onder 1000 HR-professionals. HR is daarbij sterk afhankelijk van IT. Maar vaak spreken HR en IT niet dezelfde taal. Hoe laat je de samenwerking dan wel goed verlopen?
Hoe ga je als HR-leider om met kwetsbare onderwerpen als MeToo, pesten op de werkvloer en discriminatie? Thomas Mulder, Executive Director HR van VodafoneZiggo – CHRO van het jaar 2022 – deed het door een crisis te creëren. Zo werd dit onderwerp bespreekbaar en konden concrete acties worden opgezet voor een veilige en respectvolle werkcultuur.
Moeten HR-leiders in de directie zitten om deel te hebben aan de noodzakelijke dialoog voor goede besluiten? Zij hebben immers zicht op de executiemogelijkheden en kunnen voorkomen dat een strategie verkeerd uitpakt. Toch kunnen CHRO’s buiten de directie zeker effectief zijn.
Idealiter vormt de CHRO samen met de CEO en de CFO een soort supertrio, dat zorgt voor een evenwichtige bedrijfsvoering. De praktijk is vaak anders: de CHRO moet werken aan een sterkere positie om meer invloed te krijgen. De vraag hoe je dit het beste aanpakt was onderwerp van de rondetafelsessie 'Working the board' tijdens de Leadership in HR Summit in april.
Wie de CHRO of the Year 2023 wordt, dat weten we op 16 november dit jaar. De jury is inmiddels begonnen met de voorbereidingen voor de award; kandidaten kunnen nu worden aangemeld.
'Vernieuwen en verbinden' staan centraal in het strategisch plan van de Universiteit Leiden. Om die nieuwe strategie uit te voeren, werd Esther van Opstal aangetrokken als CHRO. Zij is nauw betrokken bij de besluiten van het college van bestuur. Want: "We moeten de menskant verder ontwikkelen met oog op de toekomst."
De cultuur van ‘work hard, play hard’ staat hoog in het vaandel bij Koninklijke Vopak. De van oudsher oer-Hollandse dienstverlener in tankopslag is een multinational geworden met medewerkers en partners wereldwijd. Vanuit Rotterdam waakt Hernan Rein als CHRO over hen.
Nadine Beister is sinds 1 februari groepsdirecteur HR bij Achmea. Zij beantwoordt 3 vragen over haar eerste 100 dagen bij haar nieuwe werkgever. “De richting is duidelijk, het scherpstellen gebeurt onderweg.”
De nieuwste editie van CHRO Magazine is zojuist verschenen. Boordevol inzichten, interviews, achtergronden en hete hangijzers. Zoals: wanneer ben je als bestuurder met HR-portefeuille effectief genoeg om de noodzakelijke impact te hebben op organisatiebeleid en executie? En meer...
De meningen blijven erover verdeeld: moet je als CHRO, HR-executive of Director People & Culture nu wel of niet deel uitmaken van de directie? In het zojuist verschenen nieuwe CHRO Magazine is dat een van de hete hangijzers. Het antwoord kan bepalend zijn voor het slagen van fusies en overnames.
De alsmaar groeiende berg data bemoeilijkt het nemen van beslissingen. De data ondermijnen daardoor ook het zelfvertrouwen van managers bij het nemen van beslissingen.
Verspilling van menselijk kapitaal is zonde. Nu helemaal, gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Bea Aarnoutse, associated consultant en partner van adviesbureau PROOF, raadt bedrijven aan om de waarde van hun menselijk kapitaal beter inzichtelijk te maken.
Hoe zorgen HR-leiders ervoor dat ze meebewegen met de snel veranderende wereld om hen heen en een invloedrijke stem in hun organisatie hebben? Alice Diels heeft als HR-professional de nodige sectoren en bedrijven van binnenuit meegemaakt en geeft collega’s inzichten en handvatten tijdens het Leadership in HR Summit op 20 april. Een tipje van de sluier.
Thomas Mulder is sinds 2018 executive director HR bij VodafoneZiggo. Hij kaartte MeToo-vraagstukken aan toen daar in Nederland nog nauwelijks aandacht voor was. Als keynote speaker op de komende editie van Leadership in HR spreekt hij over de manier waarop zijn organisatie omgaat met grensoverschrijdend gedrag.
Berichten over grensoverschrijdend gedrag blijven over elkaar heen buitelen. Iedere HR-professional krijgt er vroeg of laat mee te maken. Dus: investeer nu in een veilige werkcultuur. Wees voorbereid op weerstand. Herken zorgwekkende signalen. Charlotte van den Wall Bake legt uit hoe.
Hoe ontwikkelt de toekomst van werk zich bij Rabobank Nederland onder invloed van thema’s als hybride werken? En hoe kan de organisatie diversiteit en inclusiviteit met succes omarmen? Behalve op deze vragen richt Janine Vos, CHRO en groepsdirectielid van Rabobank, zich nu op het creëren van naadloze medewerkersreizen. En dat is een reis op zichzelf.
Puck van Dijk is theatermaker en filosoof, praktisch filosoof welteverstaan. Op de komende Leadership in HR Summit vertelt zij hoe organisaties het goede gesprek kunnen voeren met de medewerkers. Zo’n Socratisch gesprek levert veel goeds op, vertelt zij. “Dat zijn denkgesprekken.”
Systemisch werken geeft leiders inzicht in hun eigen plek in een systeem en hun verhouding met de anderen in dat systeem. Om een betere leider te worden, is inzicht hierin onmisbaar, weet Anne Jaakke.
Sodexo heeft zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis, maar is er sterker uitgekomen. De bijdrage van HR aan dit succes is aanzienlijk, of het nu gaat om de noodmaatregelen, de cultuurverandering die nodig was voor de nieuwe strategie of de formulering van de werknemerscompetenties.
Het aantal commissarissen met nadrukkelijke aandacht voor HR-onderwerpen blijft achter, ondanks de groeiende aandacht voor HR. Dat komt mede omdat bestuurders met een CHRO-achtergrond zelden lid zijn van de RvC.
Volgens onderzoek onder corporates door Accenture zouden CHRO's de leiding moeten krijgen over het optimaal inzetten van mensen, data en technologie.
Menige organisatie bevindt zich in een cultuurcrisis, hetzij onderhuids hetzij overduidelijk. Hoe dan ook moet deze worden herkend en aangepakt, want een cultuurcrisis drukt zwaar op je medewerkers en kan je organisatie in de weg staan bij het realiseren van haar doelen. Tenminste 5 signalen wijzen op een bedrijfscultuur in crisis, aldus Fons Trompenaars.
Het creëren van veiligheid is de basis voor een optimale employee experience. En dat begint met leidinggevenden die én beschikken over een growth mindset én in staat zijn om continu nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Het is de hoogste tijd om woorden in daden om te zetten. Want daar ontbreekt het aan.
Nu de onzekerheid over de Nederlandse economie aanhoudt, staan vrijheden van werknemers rondom flexibiliteit en ‘remote working’ onder druk. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van LinkedIn onder ruim 2.900 C-level executives, waaronder 100 Nederlandse. “Maar we kunnen niet terug naar waar we vandaan komen”, zegt Marjolein Kleijn, Head of Talent Solutions LinkedIn Benelux.
Als we zelf mogen bepalen wanneer en waar we werken, dan is dat een vorm van jobcrafting. Als we dat meer doen, verminderen we wellicht burn-outachtige klachten en geven we mensen meer het gevoel van zeggenschap over hun werk, aldus Jan Tjerk Boonstra van Human Capital Group
Op de werkvloer spelen sociale en maatschappelijke tegenstellingen even goed als daarbuiten. Hoe speel je als HR-leider in op deze dynamiek van verdeeldheid? Anna-Bo Bouwens community manager CHRO, omschrijft drie stromingen in de maatschappij die haar zijn opgevallen.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl