Ook na de overname door EssilorLuxottica zet optiekketen GrandVision in op groei. Dat betekent dat het bedrijf de komende jaren alleen maar meer mensen nodig zal hebben. En dus sterk afhankelijk zal blijven van z'n aantrekkingskracht op werknemers. Jennifer Kors, Director HR GrandVision Benelux licht toe hoe het bedrijf dat denkt te doen.
Harvard-onderzoekers zien mogelijkheden om leiderschap binnen de organisatie te bevorderen onder getalenteerde medewerkers.
Diploma's worden niet langer als essentieel gezien voor functies op instapniveau, zo blijkt uit onderzoek van Indeed in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
‘Your brain is tricking you’. Met deze stelling begon neurowetenschapper Bogdan Manta zijn inleiding op de Leadership in HR Summit afgelopen juni. Over hormonen, pathways en overreding.
Onze organisaties worden steeds wendbaarder. We versterken het adaptief en lerend vermogen om concurrenten bij en voor te blijven, veranderingen aan te kunnen en aantrekkelijk voor medewerkers te blijven. Dat vraagt om meer betrokkenheid van beide kanten.
Opleidingen worden te weinig ingezet om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om de strategie ten uitvoer te brengen. Het succes van 'reskilling' en 'upskilling' blijft vaak achter bij de verwachtingen, bleek tijdens de rondetafelbijeenkomst hierover tijdens de HR Summit 2022.
Linguïsten ontwikkelden een hulpmiddel voor opleiders die geschikte leertechnologie zoeken. Zij hekelen in toenemende mate het manipulatief taalgebruik waarmee leertechnologie in de markt wordt gezet.
Wie weet, werken er in de toekomst wel minder mensen dan nu, maar leveren ze meer én beter werk af. Die indruk wekte Shafi Ahmed in elk geval, visionair en keynotespeaker op de HR Summit 2022. Hij gelooft dat moderne technologie die lange medische opleiding kan verkorten.
Op de HR Summit op 16 juni modereerde Jennie Drimmer van Edtech-bedrijf Coursera een rondetafelbijeenkomst over online leren. Een actueel thema, dat volgens haar de komende jaren alleen maar aan belang zal winnen. "Ook tijdens een recessie, zoals die er nu lijkt aan te komen.”
Het enthousiasme bij werknemers over ontwikkelmogelijkheden blijkt matig terwijl werkgevers denken dat ze goed bezig zijn.
In onderzoek door de UvA geeft negentig procent aan de kennis, vaardigheden en netwerk te vinden die men zocht.
Hoe zorgt u ervoor dat de organisatie ingericht is op de veranderende behoeften aan vaardigheden? Werkgevers moeten zich voorbereiden op een Great Reshuffle.
Ruim 4300 werkgevers hebben bij UWV een melding gedaan dat zij een vluchteling uit Oekraïne in dienst hebben genomen. Om de communicatie met mensen uit de Oekraïne te bevorderen, biedt de Rijksuniversiteit Groningen een webinarreeks Oekraïens.
De HR- agenda van TNO werd vroeger gedomineerd door reorganiseren. Nu door het welbevinden van medewerkers. Mensgericht HR-beleid is niet minder effectief dan resultaatgericht HR-beleid, vertelt Irene van den Broek: “We trekken steeds weer excellente medewerkers aan.”
Met onze hedendaagse behoeften zitten we hoog in de piramide van Maslow: je passie kunnen volgen, met een dienende leider en in een psychologisch veilig klimaat. Is dat de manier om economisch het verschil te kunnen maken of juist een teken van verslapping?
CEO's staan door de coronacrisis sterker onder druk dan toch al het geval was. Hoe komt dit? En wat hier tegen te doen?
De ideale employee experience staat of valt met een bewuste keuze van de top en de leidinggevenden. Daar hoort ook specifiek gedrag bij.
De toepassing van artificial intelligence (AI) gaat nog grote impact hebben op organisaties én HR. Aan HR de taak om de workforce voor te bereiden op de aankomende veranderingen, en vooral om het samenspel tussen mens en zelfdenkende computers scherp te bewaken. Dat is de overtuiging van Carlo van de Weijer.
McKinsey onderzocht hoe organisaties wereldwijd tot een succesvolle aanpak komen van reskilling van hun workforce.
Wat organisaties kunnen leren van niet-hiërarchische organisatiemodellen zoals we die kennen van mierenkolonies.
Organisatiepsychologen Jessie Koen en Maarten van Bezouw (UvA) beginnen een nieuw onderzoek naar hoe werknemers met baanonzekerheid om kunnen gaan en om te zetten in proactief loopbaangedrag.
De grootste leverancier van auto-onderdelen wil zijn 400.000 werknemers omscholen voor de elektrificatie van de auto-industrie.
Ida Damen onderzoekt hoe je werknemers meer in beweging krijgt. Ze vertelt over de lessen uit haar promotieonderzoek, over wandelen tijdens de HR-cyclus en de ingenieuze WorkWalk die ze voor haar eigen werkomgeving ontwikkelde.
Meer aandacht voor informeel leren is wenselijk. Dit melden TNO en de SER in hun nieuwe Monitor Leercultuur.
In organisaties met een zogenaamde positieve leercultuur passen medewerkers hun kennis en vaardigheden sneller aan aan de veranderingen die de organisatie zelf doormaakt. Dan Tesnjak legt uit wat daarvoor nodig is op basis van onderzoek door Degreed.
Om werknemers te kunnen selecteren op basis van hun opgedane vaardigheden, wordt gewerkt aan het zogenaamde skillspaspoort.
Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden, zegt Judith Meeng. Terwijl BRD Thermea Group, toen ze in 2018 aantrad, toch echt moest veranderen door de continue groei. “Ik geloof dat wij 'cultuur ready' zijn voor de toekomst."
De tien favoriete managementtips uit 2021 van de redactie van de Harvard Business Review.
Een op de drie HR-professionals vindt dat hun werkgever hen onvoldoende advies over en stimulans voor bijscholing geeft.
McDonald’s werkt aan een transformatie die de foodketen aan de top moet brengen in de lijstjes van gewilde werkgevers. Opleiden en interne doorstroming moeten de reputatie van de ‘hamburgerbanen’ uitvlakken. Zorgvuldig bouwt Chief People Officer Ineke Jeuster aan draagvlak om het accent te verleggen van werving naar employee engagement.
De traditionele corporate academy heeft zijn langste tijd gehad. Het repertoire aan corporate leeractiviteiten moet slimmer en breder worden. Leren en werken worden meer geïntegreerd en het leeraanbod wordt adaptief. De organisatiestrategie is bepalend voor de invulling van deze nieuwe learning academy.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl