AI is geen toekomstvisioen, maar een praktische tool waarmee HR vandaag al impact kan maken. De uitdaging ligt niet in de technologie zelf, maar in onze bereidheid om ermee te experimenteren binnen HR, ervan te leren en de mogelijkheden stapsgewijs in de praktijk te brengen, ziet Anne Jaakke.
Met het nieuwe jaar in aantocht is het tijd om vooruit te kijken. Welke ontwikkelingen tekenen zich af op de arbeidsmarkt? Welke HR-trends komen op je organisatie en medewerkers af en hoe speel je hierop in? Willem van Rhenen, bedrijfsarts en bestuurder bij Arbo Unie, deelt zijn inzichten en aanbevelingen.
Naarmate AI steeds meer routinematige en zelfs creatieve taken overneemt, verandert de rol van de manager. Van uitvoerder naar dirigent, van specialist naar strateeg. Bovenal wordt de manager de bewaker van het menselijke element binnen de organisatie.
Sollicitanten gebruiken steeds vaker taalmodellen zoals ChatGPT, Copilot en Gemini voor het opstellen van hun sollicitatiebrieven en cv's. Organisaties maken zich zorgen over de nauwkeurigheid van deze documenten, maar de meeste werkgevers ondernemen nog geen stappen en staan sollicitanten toe om dergelijke taalmodellen te gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek van Tilburg University.
Deze maand vindt viert ChatGPT zijn tweede verjaardag. In de afgelopen twee jaar hebben we veel ontwikkelingen gezien op het gebied van AI, ook voor HR. Voor CHRO’s rijst dan ook de vraag: wat zijn de AI-trends voor het komende jaar?
Wie denkt dat kunstmatige intelligentie (AI) alleen draait om chatbots en automatische vertalingen, heeft het mis. "AI moet geen doel op zich zijn, maar een middel om bedrijfsprocessen te verbeteren", stelt Koen Verschuren, mede-oprichter van advies- en implementatie-bedrijf NxtPhase.AI. Het bedrijf helpt organisaties om AI praktisch en winstgevend in te zetten. Een verkenning van de mogelijkheden voor HR-professionals.
De recente HR summits Engage Employee in Londen en Unleash in Parijs boden een unieke gelegenheid om te leren over de integratie van AI in HR en de noodzaak van een mensgerichte aanpak bij organisatieverandering. Belangrijke thema's zoals productiviteit, transformatie en de rol van technologie kwamen aan bod, met de conclusie dat het centraal stellen van medewerkers van groot belang is voor succes in 2025.
AI is steeds meer aanwezig, maar er blijft een gevoel van ongemak en bezorgdheid rond deze technologie bestaan. Terwijl sommigen AI als een fundamenteel risico voor de mensheid zien, beschouwen anderen het als de volgende fase in technologische ontwikkeling. Zo lijkt AI door menselijke angsten en misvattingen steeds vaker de rol van moderne "boeman" aan te nemen.
Alexander Klöpping brengt het boek 'Co-intelligentie: Slimmer werken met AI' van Ethan Mollick uit in Nederland, over het integreren van AI in het dagelijks werk. "Het is zinloos om over AI te praten als je het niet op een individueel niveau doorvoelt."
Werkgevers moeten meer innovatieve oplossingen overwegen om de schaarste aan personeel te ondervangen. Zo lijken veel HR-professionals nog amper voorbereid op de impact van AI en robotisering op het personeelsbeleid, blijkt uit het HR-Trendonderzoek van Berenschot.
Leiders moeten sneller leren uit een ander vaatje te tappen. Drie Amerikaanse experts in leiderschap brengen zes eigenschappen in kaart die elke leider nodig heeft in deze tijd van snel veranderende omgevingen.
AI heeft onlangs bewezen betere strategische beslissingen te kunnen nemen dan menselijke bestuurders, zo blijkt uit een simulatie gebaseerd op de Amerikaanse auto-industrie. Hoewel AI indrukwekkende resultaten behaalt, zijn er ook risico's en beperkingen die het gebruik ervan in de boardroom uitdagend maken.
Kan AI het werk van ambtenaren niet alleen efficiënter en effectiever maken, maar ook leuker? Dit is het doel van een pilot die de gemeente Breda in december vorig jaar is gestart met de AI-tool Copilot van Microsoft. “In deze tijden van personeelstekorten hopen we op deze manier ambtenaren te ontlasten.”
AI kan organisaties efficiënter en innovatiever maken, maar zonder duidelijk beleid voor verantwoordelijk gebruik kunnen de risico's groter zijn dan de voordelen. Advocaten Willemijn Jansma en Robin Verhoeven leggen uit wat werkgevers in een AI Code of Conduct zouden kunnen regelen.
AI-technologie biedt krachtige voordelen, maar incidenten laten zien dat de menselijke factor onmisbaar blijft. Nieuwe managementconcepten kunnen leiders helpen AI zodanig in te zetten dat medewerkers de balans vinden tussen vertrouwen op technologie én de eigen intuïtie.
Op donderdag 29 augustus betoogde arbeidseconoom David Autor van het Massachusetts Institute of Technology tijdens de Schumpeter-lezing op het congres van de European Economic Association en Econometric Society dat de opkomst van kunstmatige intelligentie en vergrijzing de kloof tussen de hoogopgeleide elite en de rest van de bevolking zal verkleinen.
De laatste tijd verschijnen er berichten over vertragende ontwikkelingen op AI-gebied. Hoewel alom gezien als technologische doorbraak, worden er inmiddels ook vraagtekens gesteld bij de daadwerkelijke gevolgen van AI voor onder meer werk. Dit voedt de vraag of de AI-hype wellicht al voorbij is?
Door AI maakt personeelsselectie via algoritmen een snelle opmars. Maar hoe kiezen HR-professionals betrouwbare tools? Psychologen Rinie Ariëns en Reinout de Vries schreven vuistregels om het enorme aanbod te schiften.
Arbeidsmigratie beperken leidt op korte termijn tot flinke economische schade, zeggen economen. Arbeid van buiten blijft onmisbaar. Ongewenste uitwassen zijn het best te bestrijden door verbetering van de arbeidsomstandigheden af te dwingen.
Effectieve training in AI moet verder gaan dan prompt engineering en werknemers helpen de echte mogelijkheden en beperkingen van grote taalmodellen (LLM's) te begrijpen, schrijft Enrique Dans, professor informatietechnologie en -systemen.
Mits de HR-professional hierin keuzes maakt, kan diens rol in de organisatie die van de 'geloofwaardige activist' worden: gevoelige thema’s benoemen en verantwoordelijkheid nemen voor verbetering van processen. Ook kan het de HR-professional helpen meer bij te dragen aan het empoweren van de organisatie, zien Jan Tjerk Boonstra en Marijke van de Scheur.
Van CHRO’s mag worden verwacht dat ze het herontwerp van banen waarvoor medewerkers AI gebruiken actief ondersteunen. Zeker nu steeds meer kenniswerkers AI-tools gebruiken. Casestudy's laten zien hoe HR de samenwerking tussen kenniswerker en AI in goede banen leidt.
In de honderdste aflevering van de HR Podcast is het podium voor aanstormend HR-expert en auteur van 'Het boek waarvan je baas niet wil dat je het leest' Roland Grootenboer. Eerder schreef hij het virale Blendle Employee Handbook. "HR moet nu keuzes maken."
In een snel veranderende wereld door technologische vooruitgang en veranderende markteisen wordt vaardighedenbeheer cruciaal voor organisaties. Tools zoals Workday Skills Cloud helpen bedrijven vaardigheden te identificeren, beheren, benutten en ontwikkelen, waardoor ze innovatie, groei en medewerkersbetrokkenheid bevorderen.
Er is teveel negativiteit rondom AI. Wij als HR-professionals moeten generatieve AI zien als een ontwikkeling die ons de mogelijkheid geeft om te focussen op werk dat het waard is om op te focussen, ziet Maarten van Beek.
Het jaarcongres van AWVN op 11 juni stond in het teken van de opkomst van AI op de werkvloer. De werkgeversvereniging vroeg vooral aandacht voor de kansen, zowel voor werkgever als werknemer, en de rol van HR.
Hebben we meer of minder algoritmes nodig als baas? De snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) brengt implicaties met zich mee voor HR en leiderschap.
Hoe onmisbaar automatisering en digitale technologie als AI vandaag ook zijn voor onze werkomgeving, zij brengen ook uitdagingen met zich mee. Als we die aangaan opent dit deuren naar efficiëntie en innovatie, aldus Hette Mollema van Workday.
AI zal het werk van leiders en de teams waaraan zij leiding geven transformeren. Het zorgt ervoor dat oude maatstaven voor de status van managers, zoals budget of teamgrootte, naar de achtergrond verdwijnen, stellen experts.
Hoe werken mens en algoritme bij personeelsselectie optimaal samen? Uit de masterthesis van Franziska Linn, student aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, blijkt dat dit tot betere resultaten kan leiden als HR-professionals algoritmes beter gebruiken.
HR-leiders die hun data op orde hebben, zullen talent het beste weten te verbinden aan de belangrijkste uitdagingen van de organisatie, schrijft Maurik Dippel. Daarvoor moet zij ervoor zorgen dat employee data betrouwbaar, relevant en constant beschikbaar zijn.
Binnen de Provincie Noord-Brabant wordt al veel geëxperimenteerd met Artificial Intelligence (AI) op de werkvloer. Dit vereist andere skills van medewerkers – zowel op technologisch als niet-technologisch gebied. Hoe speel je daar als HR-professional op in en hoe neem je medewerkers mee in deze innovaties? Marcel Thaens, CIO bij de Provincie Noord-Brabant, deelt zijn ervaringen en geeft een aantal waardevolle tips.
Zo'n 75.000 werknemers van Deloitte in Europa en het Midden-Oosten krijgen nu een bedrijfseigen genAI-chatbot aangereikt voor hun werk. De bedoeling is dat ze daarmee makkelijker en sneller PowerPoint-presentaties kunnen maken, e-mails kunnen opstellen en softwarecode kunnen schrijven. Deze oppepper voor de productiveit komt wel met een disclaimer van de werkgever.
In Nederland is het goed werken, blijkt uit meerdere onderzoeken. Werknemers ervaren bedrijfsculturen over het algemeen als prettig. Thuiswerken was hier al ver voor corona een vertrouwd fenomeen. Toch maakt dat organisaties niet immuun voor trends die de werkvloer intensief raken. De toekomst vraagt van HR grote flexibiliteit, weerbaarheid en een integrale visie op het managen van het personeelbestand.
Met de introductie van generatieve algoritmen op basis van gigantische datasets krijgt de CHRO een belangrijk nieuw dossier in de portefeuille. Dit raakt volgens Paul Boselie direct aan kernthema’s van HRM, voornamelijk op het gebied van de individuele en collectieve prestaties van werknemers.
De ideale manier van werken is de afgelopen jaren voor organisaties en werknemers snel ingrijpend veranderd. Hoe ga je als HR-professional te werk wanneer medewerkers in de organisatie uitsluitend nog op afstand werken? Met welke uitdagingen krijg je te maken? Casey Bailey, Head of People bij Deel, deelt hier haar inzichten over.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems Accountmanager
0616033384 marloeswillems@sijthoffmedia.nl