Sinds februari 2025 is het officieel: organisaties die AI ontwikkelen of gebruiken, zijn wettelijk verplicht om te zorgen dat hun medewerkers voldoende AI-geletterd zijn. Maar hoe pak je dit aan? Robin Verhoeven, Digital, Cyber & Privacy-advocaat geeft broodnodige handvatten.
Als HR wil, kan het evolueren van ondersteunende dienst naar strategische afdeling die de drijvende kracht is achter de invoering van AI in de organisatie. Dit stellen de auteurs van het artikel How AI Is Transforming HR op de site van Insead.
De Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft per september 2025 de UvA AI Chat gelanceerd: een eigen generatieve AI-tool die studenten en docenten laat experimenteren met AI in een veilige omgeving. Medewerkers volgen later dit academisch jaar.
Nu het gebruik van AI onder werknemers een grote vlucht neemt, worden de nadelen daarvan ook duidelijker. Zo kan het verplichten om AI te gebruiken zorgen voor minder gelukkige werknemers. Ze werken liever niet met software die in hun ogen niet te vertrouwen is of hun werk aanzienlijk verandert.
What's in a name? Human Resources houdt zich bezig met mensen op de werkvloer, IT met technologie. Maar met de opmars van AI willen bedrijven steeds vaker één manager voor de twee afdelingen.
Waar voorheen Algoritmisch Management voornamelijk werd toegepast in platformwerk, zie je tegenwoordig steeds meer voorbeelden van deze algoritmes in gevestigde organisaties. Maar wat betekent deze ontwikkeling voor HRM?
"Systemen gebruiken voor iedereen dezelfde indeling van emoties, terwijl die verschillen per cultuur of individu"
Sta je als HR-leider aan het begin van AI-adoptie? Begin dan niet met tooling, maar met een verhaal dat richting geeft aldus strategisch adviseur Sascha Becker. Waarom visie, richting en alignment onmisbaar zijn bij elke AI-adoptie.
Als HR-professional bevind je je in een belangrijke positie: je kunt zorgen dat AI op een mensgerichte, zorgvuldige en strategisch verantwoorde manier wordt ingezet. Deze checklist helpt je om vanuit je HR-rol stappen te zetten en richting te geven aan AI-ontwikkelingen in je organisatie.
Algoritmisch management wordt steeds vaker ingezet in traditionele organisaties, met zowel positieve als negatieve gevolgen. Het kan leiden tot meer controle en minder autonomie, maar ook tot meer vrijheid wanneer routinetaken worden geautomatiseerd. Transparantie en betrokkenheid van werknemers zijn cruciaal bij de implementatie van deze technologie.
Geoffrey Hinton wordt ook wel de ‘Godfather of AI’ genoemd. Hij verwacht dat sommige sectoren eerder dan andere worden overgenomen door AI en stelt dat massale werkverdringing nu al de grootste directe bedreiging vormt voor ons geluk.
De razendsnelle adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) heeft belangrijke gevolgen voor kenniswerkers. Zo maken HR-professionals steeds vaker gebruik van AI-applicaties zoals ChatGPT, bijvoorbeeld bij het ondersteunen van het wervingsproces of het analyseren van personeelsverloop. Maar wie wordt er nu echt “slimmer” door AI?
Twee derde van de ondernemers heeft te maken met een personeelstekort, meldt het CBS. Om daarmee om te gaan zetten ondernemers vooral in op het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden en op verdere automatisering. Ondernemers in het kleinbedrijf ervaren minder vaak tekorten en nemen ook minder vaak maatregelen. Tegelijkertijd noteert werkgeversvereniging AWVN dat de spanning op de arbeidsmarkt iets afneemt.
Maar liefst 60% van de medewerkers is van plan dit jaar een nieuwe baan te zoeken, blijkt uit Aon’s Employee Sentiment Study, een onderzoek naar medewerkers wereldwijd. Dit lijkt voor een groot deel voort te komen uit het gevoel van medewerkers dat werkgevers niet begrijpen waar hun behoeften liggen en dat zij hen niet goed voorbereiden op de toekomst.
De meeste bedrijven hebben nog geen talentstrategie om zich voor te bereiden op de snelle transformatie die kunstmatige intelligentie teweegbrengt. Hoewel steeds meer bedrijfsleiders in AI investeren, blijkt uit onderzoek van de Adecco Groep dat slechts 10 procent van de bedrijven wereldwijd als ‘toekomstklaar’ kan worden beschouwd. Nederland steekt hier met 19 procent opvallend goed bovenuit.
IBM heeft AI-agents ingezet om het werk van ‘een paar honderd’ HR-medewerkers over te nemen. Door deze besparingen kan het automatiseringsbedrijf meer programmeurs en salesmensen aannemen.
Recruiters in de Benelux besparen dankzij AI niet alleen tot een werkdag per week aan tijd, maar vinden ook sneller gekwalificeerde kandidaten. Maar liefst 62% van de gebruikers vindt sneller geschikt talent, terwijl 68% aangeeft minder tijd kwijt te zijn aan repetitieve taken.
De gemeente Amsterdam heeft een eigen AI-tool ontwikkeld: ChatAmsterdam. Ambtenaren gebruiken de chatbot onder meer voor tekstproductie en documentanalyse. Het systeem is veilig en privacyvriendelijk, omdat alle data binnen de gemeente blijft.
AI-tools worden in toenemende mate gebruikt om zelfevaluaties bij werknemers over hun prestaties af te nemen. Ook kunnen ze helpen bij het aanpakken van vooroordelen en subjectiviteit bij traditionele functioneringsgesprekken. Daarbij is menselijk toezicht nog steeds cruciaal, stellen experts, opgetekend door Business Insider.
Slim datagebruik en algoritmes worden nieuwe spelverdelers binnen de topsport. Reguliere organisaties en dan met name HR-professionals kunnen daarvan leren, schrijven Maarten Renkema en Tom Morsink van de Universiteit Twente. Ze hoefden niet ver van huis, maar deden een casestudie bij eredivisieclub Heracles Almelo.
Alle leidinggevenden en medewerkers van circa tweehonderd rijksorganisaties moeten de training digitale weerbaarheid volgen en ambtenaren op alle niveaus krijgen meer ruimte om AI in hun werk toe te passen. Liefst van Europese makelij.
Arbeidseconoom Arjan Heyma pleit voor meer grip op de factoren die overheidsproductiviteit beïnvloeden. Daarbij zijn duurzame inzetbaarheid, organisatieontwikkeling en een slimme inzet van technologie sleutelbegrippen.
Een goed beoordelingsvermogen is een van de meest waardevolle kwaliteiten in management en in het bijzonder leiderschap. Zeker in het tijdperk van AI. Maar hoe weet je of dat van jou in orde is en hoe je het verbetert? Andrew Likierman, hoogleraar Management Practice aan de London Business School, heeft antwoorden.
Generatieve AI kan de efficiëntie in de publieke sector met 15 tot 20 procent verhogen, en daarmee het personeelstekort wat verlichten. Dat stelt een recent rapport van Boston Consulting Group, dat ook waarschuwt dat Nederland achterop dreigt te raken bij andere Europese landen. Tegelijkertijd blijkt dat Nederlandse gemeenten nog niet voldoen aan de Europese AI Act.
Door personeelstekorten en vergrijzing speelt kunstmatige intelligentie (AI) nu al een onmisbare rol in de zorgsector. Maar zorgmedewerkers zelf ervaren de integratie van AI in hun dagelijkse werkzaamheden nog niet als optimaal, stellen onderzoekers.
AI zal de grootste verandering in HR brengen, zegt de expert in aanloop naar het People Analytics-congres 2025, waar hij zal spreken. Wat ziet hij als de belangrijkste kansen en uitdagingen van AI binnen HR?
Amerikaans onderzoek door Heidrick & Struggles onder meer dan vijftig CHRO’s van Fortune 500 en FTSE-bedrijven toont dat de corporate CHRO grote uitdagingen wacht, om op strategisch en operationeel niveau te blijven presteren. In 2030 ziet de rol van een CHRO er heel anders uit dan nu, komt ook naar buiten in het rapport.
Sinds 2 februari 2025 verplicht de AI Act gebruikers van AI-systemen - zoals recruitmentsystemen en L&D-platforms - dat hun medewerkers AI-geletterd zijn. Welke kennis hebben HR-medewerkers en hun leidinggevenden nodig?
GenAI maakt de slimste medewerkers nog slimmer en kan de achterstand van andere medewerkers snel vergroten, blijkt uit onderzoek. Werkgevers moeten daarom het collectief gebruik van AI-tools actief stimuleren, ziet Maurik Dippel.
HR-medewerkers die werken met AI-gestuurde HR-tools - zoals recruitmentsystemen - en hun leidinggevenden moeten sinds 2 februari 'AI-geletterd' zijn volgens de Europese AI Act. In de praktijk laat de kennis over AI-toepassingen echter nog te wensen over, blijkt uit cijfers.
Creativiteit is een eigenschap die organisaties graag zien bij hun medewerkers. Tegelijkertijd neemt generatieve kunstmatige intelligentie een deel van het creatieve proces over. Hoe is de relatie tussen AI en menselijke creativiteit en neemt de behoefte aan creativiteit in organisaties nu juist toe of niet? Vier deskundigen laten hun licht schijnen over deze kwesties. “Het gaat om de samenwerking.”
Op weg naar datagedreven HR komen organisaties uitdagingen en kansen tegen. AI is zo’n kans, mits we hiervoor ook onze eigen data gaan gebruiken, want die maken het echte verschil, ziet Irma Doze.
Steeds meer organisaties ontwikkelen toepassingen rond AI-tools zoals ChatGPT en Microsoft Copilot, waardoor routinematige taken geautomatiseerd kunnen worden. Hoewel dit de efficiëntie kan verhogen, kan het ook de werkdruk veranderen, waarbij de overgebleven taken complexer zijn. Dit kan leiden tot een toename in mentale belasting en stress voor werknemers.
Terwijl diversiteits- en inclusiviteitsbeleid onder druk staat wordt er steeds meer geïnvesteerd in kunstmatige intelligentie. Ogenschijnlijk hebben deze zaken weinig met elkaar te maken, maar toch zou er een verband kunnen zijn dat ook voor CHRO's relevant is.
De opmars van Artificiële Intelligentie (AI) lijkt niet te stuiten. Maar de invoering en het gebruik ervan kan wel in goede banen worden geleid. In hoeverre kan HR daarbij een sleutelrol spelen? “HR zit in de cockpit.”
In 2030 zal slechts een derde van het werk nog volledig door mensen worden uitgevoerd, voorspelt het World Economic Forum. Technologie zal banen creëren en verdringen, met een focus op specialistische functies. De verwachte veranderingen in de arbeidsmarkt, automatisering en de noodzaak van bijscholing, vooral in Nederland, komen hier aan bod.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Wendy Batist Accountmanager
00613874555 wendybatist@sijthoffmedia.nl